Тази вечер (24 юни) в залата на Военния клуб в София ще прозвучи една програма, в която има много вътрешна логика и взаимовръзки между творбите. "Получи се наистина перфектен пъзел" – сподели в предаването "Метроном" диригентът Григор Паликаров, който е ученик на акад. Васил Казанджиев, с чиято творба се открива вечерта.
Ще прозвучат "Виртуозни движения за пиано и оркестър" от Казанджиев.. "Аз помня премиерата на тази пиеса и тя наистина заслужава да бъде изпълнена от състав като Софийски солисти (не само поради неговата свързаност с ансамбъла като диригент), но заради изключително високото качество на музициране, което те поддържат независимо от всички немузикални трудности" – разказа Паликаров. "Васил Казанджиев е безспорен композитор, доказал се в дълъг период от време, който на забележителната възраст от 90 години продължава да пише музика. Реално неговата творба е най-съвременната в тази интересна, предизвикателна, но и много слушаема програма" – подчертава той.
Солистка ще бъде Надежда Цанова, която е много свързана с творчеството на големия ни композитор и през последните няколко години неуморно изпълнява негови творби в различни музикални (и дори артистични и балетни комбинации). Надежда Цанова има афинитет към съвременната музика, стремеж към откривателство и се превърна в неотменна и важна част от музикалния ни живот. Родена в Казанлък, възпитаник на Стела Димитрова в Националната музикална академия, тя специализира в Кралската академия в Брюксел при Боян Воденичаров, като завършва и Скола Канторум в Париж с най-престижната диплома за концертен пианист. През 2013 печели Международния конкурс Флейм в Париж, която й отваря много врати. Гастролирала е в Япония, Китай, Испания, Португалия, Австрия, Германия, Русия, Франция, САЩ. Именно Надежда Цанова предлага концерта на Галина Устволская, който ще бъде в центъра на програмата тази вечер.
Устволская е едно от най-интересните явления в музиката на СССР от следвоенния период. Родена през 1919 в Санкт-Петербург, където живее до смъртта си през 2006, успява да влезе с музиката си в XX век. Макар да става известна в Европа едва след падането на комунистическия режим, в родния си град още през 70-те години е изключително уважавана и смятана за стълб на музикалния авангард. За музикалното ѝ изграждане голяма изиграва роля Дмитрий Шостакович. Устволская му е любима ученичка, в някакъв момент дори е увлечен по нея. Впоследствие отношенията им се разпадат; в музикалния си стил тя се отдалечава твърде много от учителя си, макар че в произведенията от ранния ѝ период се усеща влиянието му. Влиянието на Стравински, което също може да се долови, се запазва в музиката ѝ до по-късно. Концертът й за пиано и оркестър е писан в далечната вече 1946 година.
"Влиянието на Шостакович в тази нейна творба много се усеща. Дори само да вземем факта, че в Първия концерт за пиано на Шостакович има соло тромпет в четвъртата част, а в концерта на Устволская, имаме тимпани. Концертът е с тонален център "до" – до мажор/до минор, това все още е тонална музика, макар и разширено тонална. Затова реших, че Камерната симфония на Шостакович, едно произведение, което отдавна искам и мечтая да представя и което също е с тонален център "до", получава перфектната възможност и точно "пасва" в тази програма" – казва Григор Паликаров, който освен активната си диригентска дейност (само преди дни дирижира спектакъл на операта в Краков) е професор по оперно-симфонично дирижиране в Националната музикална академия в София.
"Тази програма не е нито трудно смилаема, нито изключително претенциозна, нито за минимална естетска знаеща публика – напротив, концертът е изпълнен с музика, която е пълнокръвна и с ясни послания. Няма да се уморя да повтарям, че най-важното за музиката е тя да въздейства. Интересен, предизвикателен, слушаем – такъв е този концерт и много се радвам, че си сътрудничим със Софийски солисти, което е първа наша среща" – добави в заключение Григор Паликаров.
Като повечето големи артисти идеята за тази песен идва при Натаса внезапно на улицата, в просъница и с телефон наблизо, който да запише шантавите идеи на неспирния мозък на артиста. Тази песен се готви дълго - цели три години. Но всички те са били абсолютно нужни за да може песента да узрее и да бъде направена с правилните хора. Нейният миг е..
В предаването "Български изпълнители" на 13 октомври 2025 ще ви представим отблизо оперната прима Цветелина Василева . В живота тя сияе с неподправена мекота и искреност, а на сцената нейният въздействащ и необятен глас я преобразява до неузнаваемост в едни от най-сложните и любими персонажи из оперната литература. Критиците..
Тя владее свободата да бъде истинска и проповядва култура , различна от "онази, за която не бива да говорим"! Тя носи лицето на отколешен, отявлен бунтар , но и контра на така модерния днес хейт – още преди той да се появи и да се затъркаля под езика, а оттам и в онова пространство, известно като социална мрежа. Момичето, което се..
На Софийския салон на изкуствата предстои концерт на "Бон-Бон" и Live Band с музиката на Борислава Танева. Наречен е юбилеен, защото и "Бон-Бон", и проф. Танева имат празнични поводи. Както пишат в поканата "Бон-Бон"-ите – "по този случай приготвихме с много обич един специален концерт. На него ще дойде още един рожденик – нашата приятелка Борислава..
"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..
В началото на седмицата Николай Бареков, преди години работил като журналист, после работил като политик, а сега с плахи опити отново да се върне към..
В предаването "Български изпълнители" на 13 октомври 2025 ще ви представим отблизо оперната прима Цветелина Василева . В живота тя сияе с..
На 7 октомври се навършиха 19 години от убийството на Анна Политковская, случайно или не, съвпадащо тогава с рождения ден на Владимир Путин. Защо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg