От 13 юни пред “Топлоцентрала“ се разкрива интерактивна намеса в градска среда с меко люлеещи се дъски, които под натиск произвеждат музика. Инсталацията носи името "Нестабилна земя“ и представлява проект, чрез който създателите му – Силвия Чернева и Любов Жеглова – изследват темата за играта като начин да се движим, да се свързваме, да опознаваме средата около нас и да генерираме творчески материал. До 29 юни проектът предлага отворено пространство за игра, танцов спектакъл, импровизационни сесии, лекция и работилници.
Инсталацията се фокусира върху това защо се нуждаем от стабилност, как изглежда тя и как функционираме, когато изчезне.
“Нашият отговор е, че когато нямаме стабилност – можем да играем, да се отпуснем, да се пуснем по течението и да видим как можем да съществуваме на момента в обстоятелствата. Може би това е една стабилност в нестабилността. (…) Ако възприемем един малко по-игрови подход към живота въобще – страхът от грешка, от падане, може да се претвори в някакъв вид творчески импулс. Или просто във възможност да научим нещо ново за себе си, за движението и за другите”, обясни в “Артефир” Силвия Чернева.
“За нас в тази инсталация е много важно това да можеш да усещаш и другия в тази нестабилност, защото едно твое движение повлиява движението на този до теб”, допълни Любов Жеглова.
Интерактивната намеса в градска среда припомня, че другият не е абстрактна фигура, а съвсем реално присъствие, което може да наруши нашия баланс, както и ние неговия. Идеята е да се намери общ ритъм на движение и поглед върху това как всъщност бихме могли да се движим из града, ако го възприемем като една обща площадка за игра.
“Играта трябва да е нещо, което да се стараем да не забравяме – обяснява още Любов Жеглова. – Ако си позволим да има място за игра, това може би би обогатило нашето ежедневие и взаимодействието ни в градската среда. Това e нещо, към което се стремим с този проект.”
“Ние можем да сме сериозни в нашата сериозност и е добре да взeмаме много на сериозно това, с което се занимаваме, а пък себе си – не чак толкова”, смята Силвия Чернева.
Освен лекцията “Движението като възможност за игра през погледа на хореографи, художници и архитекти”, която дава различни примери от практиката на артистите, и работилниците за деца и възрастни, на 29 юни от 18.00 часа върху инсталацията ще се осъществи и танцово представление, което проследява пътешествието на трима мъже през един разклатен и колеблив свят.
“Танцовият спектакъл се казва “Трима мъже на нестабилна земя” и разглежда противоположностите – едни трима сериозни, възрасти мъже, разположени върху тази площадка за игра. На базата на абсурда и парадокса спектакълът разглежда как някой, който привидно е най-далеч от играта според нормите на обществото, може да намери път към себе си и другия през усещането и разчупването на общоприетата ни функция”, разяснява Чернева.
Есента инсталацията отново ще се появи на различни места в града, като първо ще бъде достъпна на Фестивала за изкуства в градска среда “Девет слона” през месец юли. Идеята на създателите ѝ е в един момент тя да се превърне в постоянна.
Повече за тази “Нестабилна земя” и за играта и движениетоq като право и нужда на всички в общносттаq Силвия Чернева и Любов Жеглова разказват в звуковия файл.
Проектът се реализира от сдружение “Стайна температура” и Карта на София за деца с финансовата подкрепа на Национален фонд “Култура” и в партньорство с ББ “Саундскейпърс” ООД, РЦСИ “Топлоцентрала”, Народно читалище “Алеко Константинов - 1897”, фондация “Колективът” и тренировъчен център “Профикст”.
Може ли една машина да създаде герой с душа? Да напише история, която да трогне и вдъхнови? Къде свършва човешкото творчество и къде започва машинната симулация? И дали "душата на изкуството" ще остане завинаги човешка привилегия? На тези въпроси отговаря писателят и преводач Александър Драганов – гост в рубриката "Разговорът" на предаването..
В днешно време мястото на поезията в обществото е въпросително и не се доближава до това което е заемала в миналото. Екипът на електронното списание "Нова асоциална поезия" се старае поезията да продължава да бъде социален акт, вместо само интимен, каквато е в същината си. Често списанието излиза от електронния си формат за да може да го..
Осмото издание на Международния фестивал за съвременни изкуства "Вода 2025" , който се провежда на площад "Тройката" в пространството "Дупката" в Бургас, трябваше да започне днес. Форумът представя автори от България, Германия, Франция, Украйна и Унгария. Мотото на фестивала тази година е "В сърцето на града" . Трансформирането на..
Мира Мирославова е разпознаваемо име в съвременната българска илюстрация. Нейни творби красят книгите "Принцесешки истории и други необикновени случки" , " Включи нощта" , "Приказка за Долната земя", "Дракончето Ринти" и др. Новата корица на The Ogress and the Orphans ("Сираците и човекоядката") от Кели Барнхил също е проект и изработка на..
Галерия 33 във Варна открива на 6 октомври от 18:00 ч. изложбата "Прозрачни светове" – художествено стъкло на Моника Найденова . Експозицията ще бъде достъпна за публиката до 7 ноември 2025 г. Младата авторка, позната като мениджър на Международното биенале на стъклото и ръководител на Ателието по художествено стъкло в Нов български..
Възможният и невъзможен мир в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Иво Инджев , журналист. Доналд Тръмп и планът за мир "Аз..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife –..
Защо Доналд Тръмп събра генералите си, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg