Наскоро поредица от събития отново подчерта липсата на музей за съвременно изкуство в България. Първо колежка отбеляза: "30 и повече години след промените българското съвременно изкуство почти няма видимост извън страната. Значи ние нещо не сме направили като хората".
Отговорих ѝ, че българското съвременно изкуство на практика не е видимо и в България, особено за широката публика. "30 години отидоха в борбата за две неща: редовно участие във Венецианското биенале и музей за съвременно изкуство у нас. Първото, надявам се, вече се постига, а за второто сме в задънена улица".
И допълних, че наличието на музей за съвременно изкуство като начало ще легитимира това изкуство пред широката публика, а самото то ще битува по-комфортно в самата България. Отделно че и видимостта навън ще става далеч по-лесно през такава музейна институция, а не само с усилията на отделни хора, сдружения и фондации.
Почти веднага след този разговор дойде новината, че три произведения на художниците Расим, Правдолюб Иванов и Иван Мудов постъпват в колекцията на Центъра "Жорж Помпиду" в Париж. Разбира се, отразихме радостното събитие в "Музей в ефира", а заедно с това се запитах дали имената на тези международно известни наши творци са познати на българската публика…
Самото предаване "Музей в ефира" бе създадено преди 15 години тъкмо с идеята да компенсира според възможностите си липсата на музей за съвременно изкуство в България. Но компенсиращите форми не могат да запълнят тази липса. Без такъв музей българската арт сцена се превръща в "затворена екосистема", както отбелязва Сергей Георгиев в наскоро публикуваната статия в Портал Култура със заглавие "Защо срещата с публиката не преминава в разговор?".
За липсващия музей Диана Попова разговаря с Мария Василева, Иван Мудов и Гергана Минкова.
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
След успеха на събитията на "Кинолюбителите" от миналата година, когато бяха показани любителски филми на Серафим Мънков и Станка Пенчева, "Киноклуб Супер 8" продължава да представя такива филми в Дома на киното. Този път ще видим още по-богатата колекция на софийския адвокат Христо Пиперков, заснета на редкия формат 9.5 мм. "Филмите показват..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg