Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефка Янорова: Киното при мен е като паралелна програма

Много обичам да снимам филми, но колкото повече опит добивам, толкова повече си давам сметка, че без театъра съм загубена

Стефка Янорова
Снимка: tba.art.bg

Нейните сини очи говорят толкова красноречиво, сякаш проникват в зрителя и го четат. Никак не са малко филмите, да не говорим за театралните постановки, които го доказват. След като преминава през премеждия, за да влезе в ВИТИЗ, днес, знаем – НАТФИЗ, които накрая я отвеждат до класа на любимия ѝ професор Крикор Азарян, Стефка Янорова прави първата си главна роля още на 18 години във филма на Марияна Евстатиева-Биолчева "Племенникът чужденец", който се снима в Квакенбург, Германия – името на този град също носи своите премеждия. След това Биолчева я режисира и в сериала "Людмил и Руслана". Това е последвано от безброй снимачни дни и преживявания във филмите на Иван Андонов "Вампири, таласъми…", "Вълкадин говори с Бога" и "Най-важните неща" и сериала "Дунав мост". Снима се и в "Опашката на дявола", където влиза в ролята на оперна певица, в "Госпожа Динозавър", в "Буферна зона" на Георги Дюлгеров, в режисирания от Иван Владимиров, към когото изпитва особен сантимент –"Валсове и танга от село Бела вода", в "Мисия Лондон" и американския "Хитмен", продуциран от Люк Бесон.

Част е и от актьорския състав на редица сериали, като "Стъклен дом", който води до приятните, но и отговорни измерения на популярността, "Революция Z", "Ягодова луна", "Порталът". Последният филм с нейно участие е дебютът на Бойко Боянов в киното "Клас 90". От 2009 година Стефка Янорова е част от трупата на театър "Българска армия", а превъплъщенията ѝ на театрална сцена са безбройни.

"Театърът е като да си гледаш детето – в началото много го обичаш, без да осъзнаваш защо. В последствие колкото повече грижа полагаш, през трудностите, през които преминаваш, толкова повече го заобичваш. Вече осъзнато и истински" – казва Стефка Янорова. – "Аз дълбоко не вярвам, че мисията на театъра е само да възпитава. Той възпитава чрез вълнение, чрез това да се припознаваш с това, което виждаш и чуваш на сцената. Затова мисля, че трябва да приемеш като мисия това, което правиш, защото иначе си просто една марионетка, която подскача нещо, а зрителят излиза и забравя какво е гледал."

Според актрисата трябва да ходим на театър, за да живеем по-красиво. Спомня си и какво ги е учил Крикор Азарян:

"Професорът ни казваше, че въпреки всичко ние трябва да отстояваме това, което смятаме, че е театърът."

Вярва и в думите на Георги Рупчев – "театърът създава актьора, а киното го ползва".

Стефка Янорова твърди, че подсъзнателно търси провокации в работата си, за да се чувства по-жива и по-сетивна.

"Киното при мен е като паралелна програма. Наистина много обичам да снимам филми, но колкото повече опит добивам, толкова повече си давам сметка, че без театъра съм загубена", обяснява тя в "Кино с думи".

Защо за нея няма малки и големи роли, а само сърце и вяра, които се влагат в персонажа? До какво води популярността и защо славата наистина е преходна? Колко е важно да имаш присъствие на сцената и на екрана? Какво разказва актрисата за партньорството си с Васил Михайлов и работата си с Иван Андонов и защо в сърцевината на всичко е доверието?

Чуйте от Стефка Янорова в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

България и българската литература в очите на света

В "Нашият ден" гостуват Йоанна Елми , писател, журналист, авторка на един от най-превежданите български романи "Направени от вина", и Джорджа Спадони , преводачка от български на италиански език, превела Деян Енев, Радослав Бимбалов, Йоанна Елми, Тодор П. Тодоров, автор на книга за София през очите и думите на Георги Господинов, и организатор на..

публикувано на 18.09.25 в 11:20

Три книги по история на българското кино

Три книги по история на българското кино бяха представени в рамките на 43-тия фестивал на българския игрален филм “Златна роза” във Варна. Те обхващат периода от 1920 до 1940 година и припомнят, че българската филмова мисъл никога не е изоставала от световната. Книгите са реализирани като част от научно-изследователския проект “Кинокултура, изкуства..

публикувано на 18.09.25 в 11:15

София Щерева: 2025 е ключова година за НФК и българските творци

В рубриката "Темата на деня"  на БНР "Нашият ден" изпълнителният директор на Национален фонд "Култура" (НФК) София Щерева очерта основните параметри и предизвикателства пред Фонда за 2025 година, както и перспективите за следващия програмен период. Подкрепа за устойчиво развитие на културата Щерева подчерта, че НФК е едно от малкото места, откъдето..

публикувано на 18.09.25 в 09:56

Българското село в литературата – митове, фетиши, съдба

Професорът по нова и най-нова българска литература Антоанета Алипиева , която живее и преподава в Белград, Сърбия, разказва в "Нашият ден" за книгата си "ТКЗС в българската литература".  Изследването обхваща литературното отражение на съдбата на българското село в периода от 1945 година до ден-днешен. Проф. Алипиева разглежда митовете,..

публикувано на 18.09.25 в 09:27

Продължава турнето на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов

Продължава националното турне на Плевенската филхармония под диригентството на Йордан Камджалов във формата "Музикална магия 2". Кулминацията предстои на 6 октомври в зала "България". За дестинациите, които предстоят, и срещите с публиката по време на успешното класическо турне – разказва маестро Камджалов пред редактора Нина Цанева: 

публикувано на 18.09.25 в 09:09