4
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на социализма, когато критиците разглеждат изкуството през призмата на социалистическия реализъм. След 1989 г. критиката става по-разнообразна. Появяват се независими галерии, куратори и арткритици, които пишат в специализирани издания, каталози и онлайн платформи. Но съществува проблем – липса на достатъчно медийна среда за професионална критика и често тя остава в тесен кръг. Същевременно се размива разликата между реклама и критика.
Диана Драганова-Щир, Христо Калоянов, Филип Стоилов и Ирина Генова дискутираха проблемите на художествената критика в България в предаването "Какво се случва".
Изкуствоведът Диана Драганова-Щир коментира, че има проблеми в арткритиката. Те са свързани със спецификата на работата и на професионалната общност. Малко са хората, които се занимават с визуално изкуство. За да има критика, художественият критик трябва да достатъчно подготвен – да има образованието и да следи процесите както в страната, така и в чужбина. Безпристрастността е трудно постижима.
Важна част за съществуването на критика е финансирането. Кураторът, културолог и издател Христо Калоянов е проверил, че бюджетът за критика е намален от около 330 000 лева за 2024 г. на 180 000 за тази година без видима и обяснима причина.
Принос към художествената критика е появата на ново издателство, което ще представя произведения, свързани с темата. С "Временно издателство" Христо Калоянов и литературния критик и издател Филип Стоилов запълват дефицита на подобна литература. Първата книга е от серията "Критични преводи" и предлага есета на словенския куратор, писател и изкуствовед Игор Забел, обединени в "Не ни ли стига? Идеи върху съвременното изкуство".

Ирина Генова, редактор на книгата на Игор Забел, изрази мнение, че е важен моментът, когато Забел пише своите текстове – времето на конфликтите и разпада на бивша Югославия. Въпросът за общностите звучи актуално и днес. Забел е против лесните обобщения и противопоставяния – Изток/Запад, социалистически реализъм (тоталитаризъм)/авангардизъм (демокрация).
Изданието "Не ни ли стига? Идеи върху съвременното изкуство" ще бъде представено по време на Форума за съвременно визуално изкуство БУНА във Варна. Организаторът на проявата Ралица Герасимова обяви, че ще се съберат над 150 артисти от 20 държави. Присъствието на много експерти, художници ще допринесе за създаването на формален диалог.
Освен изложби, ще се проведат два панела. Първият е посветен на Балканите, а вторият – на идентичността на артиста. Темата на БУНА тази година е "Откритие и другост в ерата 5.0" и е разработена от френския куратор и изкуствовед Каролин Арюеро.

Подробностите са в разговора на Велин Манов в "Какво се случва" с Диана Драганова-Щир, Христо Калоянов, Филип Стоилов, Ирина Генова и Ралица Герасимова.
Чуйте звуковите файлове.
Снимки – Форум за съвременно визуално изкуство БУНА - Варна и "Временно издателство"
Носителят на Нобеловата награда за литература за 2025 г. Ласло Краснахоркаи е смятан от мнозина литературни критици за един от живите класици на унгарската литература. Той е отличен "за своето завладяващо и визионерско творчество, което в разгара на апокалиптичния ужас утвърждава силата на изкуството". Книгите му са преведени на повече от 30 езика...
В Стара Загора днес от 15 ч. в зала № 33 на Регионалния исторически музей се открива Националната археологическа конференция "Преход от неолита към халколита в българските земи" с научен ръководител акад. проф. д.и.н. Васил Николов. Доктор Петър Калчев, директорът на РИМ-Стара Загора разказва повече за конференцията и за проекта "Праисторията оживява:..
КАСИДА* ЗА РОЗАТА Розата не търсеше утринна заря: почти вечна в своите клонки, тя търсеше нещо друго. Розата, не търсеше ни светлина, ни мрак: на границата между плът и блян, тя търсеше нещо друго. Розата, не търсеше роза. Неподвижна от небето, тя търсеше нещо друго. Институт "Сервантес" и Народният театър..
На 25 ноември художникът, поет и преводач Роман Кисьов ще представи новата книга ARS ORPHICA MODERNA – концептуален проект със стихове и картини. Авторският рецитал ще се състои от 18:30 ч. в Дома на архитекта в София. Книгата ARS ORPHICA MODERNA е съвременна интерпретация и размисъл върху орфическото изкуство. В 146 страници са поместени 77..
В Добрич днес се присъжда Националната литературна награда "Йовков" и "Отличие 2025" за принос в научното изследване на творчеството на големия наш писател Йордан Йовков. За събитието сега разказва Владимир Трендафилов, зам.-кмет "Хуманитарна дейност" в Община Добрич:
В рубриката "Културен код" на Terra Култура гостува поетът Денис Олегов – носител на Националната награда за поезия "Владимир Башев" (2025) . В ефир..
В Историческия музей - Стрелча се откри мултимедийната инсталация "Поздравъ отъ Стрелча", посветена на стопанското и културно развитие на нашето село в..
В рубриката "Разговорът" темата е развитието на българските уеб проекти и основните тенденции, които оформят дигиталната среда у нас. Повод за разговора..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg