Липса на експерименталност в новите български филми, част от 43-тата “Златна роза”, отчитат кинокритиците Геновева Димитрова и Людмила Дякова. Въпреки усещането за отсъствие на полет и ясно заявен глас, те виждат в програмата и филми, които променят. Такива са например “Стадото” на Милко Лазаров, както и късометражните “Eraserhead в плетена торба за пазар” на Лили Кос и “Черно куче” на Алекс Красимиров. В новия филм на Стефан Командарев “Made in EU” пък критиката разчита не просто социално и политическо, а екзистенциално кино, едно остро човешко наблюдение.
Силно впечатление според тях прави и филмът на Ивайло Христов “Любоф”. Той е абсолютно потопен в абсурда – от ироничното заглавие до цялата цветиста ирония, през която преминават и осемте истории, базирани на пиесата “От червения плъх до зелената звезда” на Алексей Слаповски. Впечатление прави и “Платформата” на Николай Мутафчиев. В него критиката открива смел политически филм, макар и нереализирал се в пълната си същност, какъвто досега не сме имали нито в игралното, нито в документалното кино. “Платформата” се откроява и със силното актьорско присъствие. Такова критиката отбелязва и във филма на Ивайло Пенчев “Рожден ден”, където зрителите имат възможност да се наслаждават на играта на Меглена Караламбова и Васил Банов, както и в късометражния “Глава 6”, където участват Христо Петков и Кейт Никълс.
Като смел, силов, дори яростен филм, Геновева Димитрова и Людмила Дякова посочват “Безсрамните” на Константин Божанов, както и “Любен” на Венци Д. Костов.
Критиката открива и тендеция – все повече хора искат да правят кино. Тук въпросът е не само защо, но и кой инвестира в тези филми. Когато те стъпват на частни средства, всеки има правото да прецени какво и как да разкаже, но когато е налице държавна субсидия, отговорността на продуцентите и режисьорите е много по-голяма. Институциите не трябва да бъдат просто комисиите, които приемат проектите – художествени и финансови, но и да преценят дали те имат потенциала да се превърнат в кино, защото в действителност това е много скъпо изкуство.
В своята над стогодишна история киното е казало всичко, което е възможно. Затова по-важното е какво се променя във формата. Какво изразяват и утвърдените, и младите автори именно с желанието си да експериментират.
Основният проблем в много от българските филми остава въпросът “Какво искам да кажа и на кого?”, особено в късометражното кино. Съпоставянето на комерсиалното и арткино също стои, а не бива, смятат Геновева Димитрова и Людмила Дякова, които припомнят колко толерантна всъщност е критиката към българското кино.
От разговора с тях става ясно, че трябва да започнем повече да се радваме на успехите на другите, а филмите да дават възможност на човек да научи нещо повече за себе си.
След десетилетия отсъствие на художника Българският културен институт в Париж в момента представя 22 оригинала на Жорж Папазов, както и творби на Марсел Дюшан, Ман Рей, Андре Дерен и Жул Паскин. Изложбата е с куратор д-р Мария Василева. Заглавието е знаково: "Завръщане у дома"/ Georges Papazoff. Retrouver son chez-soi. Българо-френският..
В най-новата книга на Нинко Кирилов има закачка в оформлението – една черна точка, която оказва се е слънцето, постепенно изгрява, достига зенит и после залязва – онагледено графично (дизайн Анна Лазарова). Накрая върху черния разтвор на последните страници виждаме изгрялата луна. Стихосбирката се нарича "слънцето сърцето", а първото стихотворение е..
С авторски плакати, графики и снимки проф. Иван Газдов празнува своя 80-годишен юбилей. Изложбата му “Глобални графики” е разположена в галерия "Академия" и представя графикатурата – уникалния стил, създаден от Газдов и регистриран като артистична марка през 1987 година – като “път в графиката”. Проф. Газдов има впечатляваща кариера – специализация..
54 непознати досега произведения на Бистра Винарова-Радева ще бъдат изложени от тази вечер в Националната галерия "Двореца" в София. Инициативата е на фондация "Пигмалион" и нейния председател Емил Стоянов . Изложбата, озаглавена "Отвъд портрета" , се открива в 18:00 часа и на нея ще бъдат показани за първи път някои от най-добрите ѝ..
До 12 ноември всеки ден от 18 часа в кино "Бротфабрик" в Берлин ще се проведе второто издание на ДОК-АРТ-Фестивал – това е Седмицата на българското документално кино, организирана от Българския културен институт в немската столица. Документалната програма е пъстра мозайка от разкази, които отразяват не само личните съдби на героите във филмите, но и..
Какво предстои за България между съмненията за национализация на "Лукойл" и проектобюджет, наречен от мнозина "влакче на ужасите", коментира в..
На 8 ноември 1915 година във Венеция е роден прочутият маестро. Всецялата отдаденост към музиката впечатлява още първите му учители Дзанела и Ариани в..
В най-новата книга на Нинко Кирилов има закачка в оформлението – една черна точка, която оказва се е слънцето, постепенно изгрява, достига зенит и после..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg