Трудните теми не намират място в издаваната у нас детска литература

Илюстраторката Милена Радева: В България оставаме подвластни на класиката

Детската книга по света отдавна се развива отвъд Андерсен и успоредно с процесите в обществото

Автор на илюстрацията: Милена Радева

"Книгите в Европа вече са далеч от тези книги, с които ние сме израснали. Те са се превърнали в класика за европейския пазар, на тях се гледа като на културна ценност, но те не са актуалните теми в момента." Това каза пред "Хоризонт" илюстраторката Милена Радева, създател на сайта "Българска илюстрация":

"При нас, все още на нашия пазар се разчита на книги, в които има някакъв вид екшън, някакъв вид действие, някаква случка, докато все повече наблюдавам и в Европа, в Германия например, и в Щатите определено, примерно в Япония, в Китай - темите за чувствата са на преден план. Те са превъзмогнали безкрайните Андерсенови приказки, безкрайните братя Грим и народни, фолклорни песни и сказания, митове и легенди, и вече се обръщат към човека и неговите чувства, към, ежедневие е малко сурова дума, но към това, което наистина може да ти се случи на теб лично като човек и като душевност, а не толкова към тези по-плоски сюжети, които се разиграват - едно момченце тръгнало на разходка и се срещнало с едно кученце и така нататък."

Радева даде пример с българска авторка, която, представяйки своя книга на Панаира в Болоня и срещайки се с различни издатели, споделила, че много често е чувала за нейната книга, че е „твърде източноевропейска“. "Явно европейският пазар ни усеща чужди или ние сме чужди на европейския пазар. По някакъв начин разговорите тук, локално, не се въртят около това, около което се върти светът в момента", коментира илюстраторката.

Детският ни книжен пазар страни от трудни теми като тъгата, смъртта и промените в живота

Автор на илюстрацията: Милена РадеваЗапитана има ли националност в илюстрацията и визията на детските книжки, Милена Радева обяснява, че от гледна точка на родителите и издателите наистина се забелязва райониране: 

„С въпросната авторка, с която започнах да работя - тя се казва Тери Кели, работи върху теми, които са изключително трудни да бъдат предадени на детето и от страна на писателя и от страна на родителя. Последната книга, по която работихме с нея, се казва "Тъга". Става въпрос за момченце, което умира и неговата приятелка не може да осъзнае какво се е случило, как така нейният приятел вече го няма и се бори с темата за смъртта на приятел и с темата с тъгата. Такава тема на българския пазар не може да бъде повдигната и не може да бъде прокарана. Не мога да отговоря защо. Дали проблемът е в издателите, които не вярват, че темата съществува или защото родителите не биха поднесли такава тема на децата си, но истината е, че например на американския пазар в момента това е голям бум като разговор: трудните моменти и трудните теми  - за смъртта, за болестите, за промените в живота, за различните хора, дори за мигрантите.“

Класическата рисунка на ръка се цени все повече в дигиталното ни време

Милена Радева има зад гърба си вече над 100 книги. „Аз работя класически на ръка, не рисувам дигитално, първо, защото съм школувана в старата школа и второ, защото така и не се научих да работя дигитално, признавам си. Това е мое не качество, не успях, но пък от друга страна поне с клиентите, с които съм говорила, това е нещо, което тях ги привлича в ден днешен. Защото казват, че все по-малко намират хора, които да работят класически техники. Аз работя основно акварел, когато работя цветна илюстрация, по-рядко темпера и естествено туш, перо, когато са черно-бели рисунки“, разказва за творческата си техника Радева.

Работила е и по книги с илюстрации от пластилин, където задачата по думите й била „доста скулптурна“.

В България за илюстрацията на детската книга и детските списания се заговаря след Освобождението, но до началото на миналия век фактически обособяване на българска илюстрация почти няма. Тогава държавната печатница, която работи и като печатно училище е днешната галерия Квадрат 500, поясни още Милена Радева. 

Преди години тя се насочила към анимационното кино и мечтаела да стигне до Япония. След това се преориентирала към Художествената академия, останала в България и поела по стъпките на илюстрацията за деца. Работи на свободна практика с автори и издатели от САЩ, Канада, Австралия, Норвегия, Англия, Сингапур. През 2017 защитава докторат с фокус върху българската илюстрация. Вече година и половина сайтът „Българска илюстрация“ набира добра скорост. Сайтът функционира безплатно – не се плаща за представяне и ревюта на книги. Милена Радева възстановява и Биеналето на българската илюстрация, чиято традиция прекъсва в началото на 90-те години.

Цялото интервю е в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Михаела Каменова

Мирена Златева и Михаела Каменова - женски почерк опитомява метала

След камъка и глината човекът докосва метала. Не само с практична, но и с естетическа цел.  От миниатюра до монументална творба, създаденото от метал носи душевност и красота.  В ювелирното изкуство, металът се превръща в изящно бижу. Монети, медали, архитектурни елементи – металът придава стойност и достоверност.  Днес изящното и приложно..

публикувано на 13.12.18 в 10:32

Композиторът Марио Григоров: Импровизацията е в кръвта ми

Българският композитор и концертен пианист Марио Григоров, който работи в Лондон, издаде преди дни своя солов албум, озаглавен "Присъствието на отсъствие". Албумът съдържа осем композиции. "Това съм аз и пианото", казва за проекта си Григоров. Той е ученик на световноизвестния български музикант, пианист и педагог Милена Моллова. "Свирил съм 50 години,..

публикувано на 12.12.18 в 12:48
Калина Михайлова е сменила рязко посоката: от работа в големи корпорации към собствена линия екошалове.

Калина Михайлова: Движим се страшно бързо напред - за да се спасим, трябва да ударим спирачки

Да смениш добра кариера с производството на бутикови шалове, използвайки щадяща природата технология. Това е направила Калина Михайлова, която се занимава с  растителен принт. "Този скок е много личен процес. Повече от 20 години съм била във високите корпоративни сфери. Бях се поуморила. Преподредих приоритетите си след раждането на второто си..

публикувано на 11.12.18 в 14:53
Мона Каушик, Адвет Триптахи и преводачката Биляна Вачева.

Д-р Адвет Триптахи: Българите са изложени на голям стрес и напрежение

"Българите са подложени на голям стрес и напрежение. Това е, което забелязвам тук и което е характерно за България. Второто, което ми прави впечатление е, че българите са много чувствителни, много искат да помагат на другите и това ги прави още повече податливи на стреса." Това каза в интервю за БНР Адвет Триптахи, който е четвърто поколение доктор..

публикувано на 08.12.18 в 11:05
Квартет Дестъни

Destiny Quartet: Кросоувър музиката грабва съвременния човек със страхотна сила

Първата българска кросоувър група с над 1 млн. гледания в интернет - Destiny Quartet - издаде самостоятелен албум, който вече може да бъде закупен предпремиерно. Дамите работят с италианския композитор Маурицио Абени, който направи специална версия на тангото „El choclo“ за тях. Стилистиката на клипа на „El choclo“ се отличава от всички други..

публикувано на 04.12.18 в 13:44
Джина Брия

Джина Брия: Какви ще бъдем след 10 години, зависи от това каква вода пием и каква храна ядем

"Водата е много дълбока и тайнствена материя, чието изучаване изисква методи на физиката, химията и биологията. Отскоро започнах да разбирам тази материя. Много е вълнуващо да се занимаваш с науката за водата". Това каза за предаването "Закуска на тревата" антропологът Джина Брия, която участва в международен научен форум по проблемите на водата в..

публикувано на 04.12.18 в 09:44
Тайе Селаси

Тайе Селаси: Най-голямата награда за мен е думите ми да лекуват

Американската писателка Тайе Селаси представи в България романа си "Отивам си е възвратен глагол". Корените на Тайе Селаси са в Африка, но тя харесва понятието "местен", защото й позволява да се чувства местна на много места по света. Живяла е в  Гана, Индия, Великобритания, Италия и САЩ. "През 2014 изнесох лекция, в която говоря за това, защо си..

публикувано на 30.11.18 в 16:48