Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.
Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).
И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.
И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.
За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.
Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.
Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.
Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.
До обяд видимостта ще се подобри, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ). Ще бъде предимно слънчево. Ще духа слаб и умерен западен вятър. Максималните температури ще са между 2° и 7°, в София – около 3°. По Черноморието ще бъде предимно слънчево. Ще духа по-често умерен западен вятър. Максималните температури..
Продължава седмицата, в която във "Форум" събитията и новините коментират Иво Инджов и Аркади Шарков. Днес те се спряха на темите: Финансовите предизвикателства пред законотворците: Бюджет, ДДС, Еврозона. Можем (ли) да влезем и в Еврозоната, както в Шенген – в резултат на политическо решение, а не непременно заради изпълнени критерии?..
С грижа за хората, които са останали без дом, както и за тези, които сами са избрали да живеят без постоянен покрив над главата си, "Каритас" София ще раздаде на 30 бездомни хора специална екипировка за преживяване на открито в студените месеци. Това ще се случи на 17 януари, петък от 13:30 часа на ул. “Монтевидео“ 15 от 13.30 часа (Евхаристински..
“Яворовите януарски дни“, които се провеждат за 57-ми път, бяха открити на 13.01.25 , по повод 147-та годишнина от рождението на Пейо Яворов в родния му град Чирпан и продължават с различни събития до 18-ти януари. “Ние сме горди, че поддържаме традицията и тази година, въпреки обилния снеговалеж, на 13 януари, когато е рожденият ден на големия..
Граждани протестираха мирно днес на площада пред Президентството с искания за "нормален достъп" до Витоша. Под това трябва да се разбира задължително работещи лифтове, както и повече автобуси до планината, обясни участник пред БНР-Радио София. Там не е паркинг, ограничението за автомобили от 10 до 15 ч. не е достатъчно. Защото мнозина..
От 17 до 21-ви януари ще се проведе Третото издание на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" . Като председател на Фондация “Проф. Сава Димитров” ректорът на Националната музикална академия проф. Сава Димитров, който е внук на основоположникът на кларинетната школа у нас, е и съорганизатор на конкурса. В предаването “Радиокафе” той..
От синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" категорично настояват да се въведе незабавно оценка „дисциплина“ , която да стимулира ученици и родители, формирали добро възпитание; учителите да могат регламентирано да отправят послания, не само към учениците, но и към техните родители, при нарушаване на училищния правилник; да се прилага..