Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Електромобили на пътя: мисията (не)възможна

Снимка: The Economist

Амбициозни цели белязаха отиващата си 2021 г. Eвpoпeйcĸият cъюз пpeдлoжи ефективна зaбpaнa зa пpoдaжбa нa нoви бeнзинoви и дизeлoви aвтoмoбили, включително хибриди oт 2035 г. Европейската комисия фиксира 55% спад на емисиите на CO₂, генерирани от транспортни средства до 2030 г. и със 100% до 2035 г. Правилата на евроинституциите дават тласък за масовото навлизане на eлeĸтpичecĸите пpeвoзни cpeдcтвa, а за автомобилната индустрия следва преломен скок от конвенционалния двигател с вътрешно горене към електромобилността.

До неотдавна България вероятно бе единствената държава в Общността, която не предлагаше финансови стимули за  граждани за нов автомобил. Стъпка напред е мярката, заложена в новата европейска оперативна програма "Околна среда" 2021-2027 г., която дава шанс на жители на 21 общини с мръсен въздух у нас да закупят електромобил със субсидия малко над 6000 евро. Има и второ условие за ползване на екологичния бонус - да се предаде за рециклиране стара дизелова кола, произведена преди 1997 г.

Според Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“, обявените предложения са „стъпка в правилната посока“, като изтъква несъвършенства в така анонсирания вариант на документа. 

"Тази помощ може да бъде дадена и не само заради мръсния въздух. Автомобили със занижени показатели не следва да бъдат ползвани повече", коментира той. По думите му до 5-10 години електромобилите ще навлязат в ежедневието на съвременния българин. 

Все още да притежаваш личен електромобил е скъпо удоволствие за джоба на масовия българин. Боян Бакърджиев е пиар мениджър в компания, която отдава под наем коли с нулеви емисии. Той казва, че интересът към колите на бъдещето е голям. За последните 5 години над 100 хиляди души са станали техни клиенти. Автопаркът им наброява почти 600 електрически превозни средства, позиционирани в София и Пловдив. Компанията разполага с над 350 зарядни точки в цяла България, което улеснява придвижването с електромобил под наем.

За да поощри преминаването към електромобили, ЕК ще изисква 27-те страни членки да увеличат капацитета за зареждането им. Пътят на България в електрификацията обаче е осеян със сериозни предизвикателства. За да се стимулира масовото въвеждане на електрически превозни средства, Регламент за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива ще изисква от държавите членки да гарантират, че станции за електрическо зареждане на леки и товарни автомобили са инсталирани на всеки 60 км по основните пътища до 2025 г. Председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев изрази съмнения, че това е постижимо в заложените кратки срокове, както и опасения, че петролният бизнес няма да е основният играч на пазара на електрическа енергия за транспорта. 

Над 3200 са регистрираните електромобили, а 111 са електрическите автобуси по българските пътища, показва справка в портала за отворени данни в началото на декември. В страната са монтирани около 800 зарядни точки. Средно на една зарядна станция се падат 4 автомобила.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Бъдещето на Европа: Гражданските панели размишляват за бъдещето, което искат за Европейския съюз

През последните месеци общо 800 европейци взеха участие в четири граждански панела в рамките на Конференцията за бъдещето на Европа, за да изготвят препоръки как ЕС трябва да подходи към предизвикателствата пред себе си. Гражданите са избрани на..

публикувано на 29.12.21 в 08:35

Загубата на биоразнообразие – сериозна заплаха за начина ни на живот

Евродепутатите поставиха амбициозната цел, заложена в Стратегията на ЕС за биологичното разнообразие, до 2050 г. екосистемите да се възстановят, да станат устойчиви и да бъдат добре защитени.  Вече пет последователни години в българските..

публикувано на 22.12.21 в 08:35

Синята карта на ЕС - възможност за България да привлече необходимите специалисти

Намаляващото и застаряващо население на Европейския съюз налага предприемане на навременни мерки за овладяване на ситуацията . Средната възраст на европейските граждани се увеличава, което предполага, че в бъдеще ще има по-малко хора в трудова..

публикувано на 15.12.21 в 09:05

ЕС за по-достъпни и евтини лекарства

Повече достъп и по-евтини лекарства е целта на новата фармацевтична стратегия на Европейския съюз. До 2025 г. се очаква над 50% от производствата на активни вещества да бъдат преместени на територията на ЕС, за да има и сигурност на доставките, коментира..

публикувано на 10.12.21 в 08:40

ЕК готви промени в срока на Ковид сертификата

Изправена пред нови две заплахи, свързани с пандемията от коронавирус – увеличаващия се брой заразени дори в най-ваксинираните държави в Европа и появата на новия щам Омикрон, Европейската комисия предложи промяна в правилата за координация на..

публикувано на 08.12.21 в 09:05

Последен за годината Европейски съвет в Брюксел - какво да очакваме?

Последният за годината Европейски съвет ще се проведе в Брюксел на 16 и 17 декември. Държавните и правителствени ръководители на страните-членки от Общността ще обсъдят и вземат решения по важни теми и проблеми.   Лидерите ще обсъдят..

публикувано на 03.12.21 в 10:05

ЕП се противопоставя на масовото наблюдение и използването на изкуствен интелект от полицията

С цел борба с дискриминацията и гарантиране на правото на неприкосновеност на личния живот, ЕП настоява за строги гаранции, когато инструментите на изкуствения интелект се използват в правоприлагането. По този повод Европейският парламент прие..

публикувано на 01.12.21 в 08:35

Прекомерна употреба на антибиотици у нас за лечение на COVID – 19

България е единствената държава в Европейския съюз, която е увеличила драстично приема на антибиотици извън болниците през 2020 година. Т ова съобщи в доклад  доц. Иван Иванов, ръководител на Националната референтна лаборатория „Контрол и мониториране..

публикувано на 26.11.21 в 12:35

Европа с най-високия бюджет в историята си за 2022 г.

Годишният бюджет на Европейския съюз за 2022 г. се очаква да бъде гласуван днес от Европейския парламент. Постигнатото споразумение е за поети задължения в размер на 169.5 милиарда евро и за плащания в размер на 170.6 милиарда евро. Тази..

обновено на 24.11.21 в 10:21

Европейска стратегия "От фермата до трапезата"

Европейската стратегия от "Фермата до трапезата" цели  изграждане на устойчиви хранителни вериги защитавайки природата и  да осигури здравословни храни и да подкрепи земеделските стопани. Системата на производство, доставка и потребление на храни и..

публикувано на 19.11.21 в 10:28