Три месеца и половина изминаха от тежката катастрофа в Айтос, при която загинаха баща и двете му деца. Какво се случи, за да се обезопаси движението и да се намали възможността за подобни инциденти?
Различни експерти – на държавно и неправителствено ниво предлагаха различни мерки. От регионалното министерство веднага лансираха идеята за кантари, за камери за ограничаване на скоростта. На областния съвет за развитие пък приеха Северният обход на града да стане обект с регионално значение. От Института за пътна безопасност изготвиха цял проект, който включваше две кръгови кръстовища, до Асфалтовата база и пред Горското стопанство, знакова сигнализация, аварийна площадка и контрол на скоростта и тежестта на камионите. Предложиха и бетонови ограничители, тип „Ню джърси“, на тротоара около мястото на трагичния инцидент. Проектът беше предаден на Община Айтос и на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). (подробности вижте тук)
За съжаление, институциите само си прехвърлят топката, коментира Галина Димитрова от сформиралия се по този повод Инициативен комитет (ИК).
„Северният обход беше приет като обект с регионално значение от Областния съвет за развитие - и дотук. Дойдоха двама заместник-министри. Дойдоха, видяха, обещаха, казаха, че ще стартират необходимите процедури за изграждането на обходен път – и дотук всичко. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инспектира този участък, който е проблемен от години. Имаше мерки, които трябваше да бъдат изпълнени за намаляване на катастрофите, но, за съжаление, всичко остана на лист хартия“, посочи Димитрова.
Представители на ИК търсят контакт и с новия регионален министър.
Обърнахме се към пътната агенция, след като техен представител по време на обществено обсъждане, каза, че „работели в тази посока“. А днес ни отговарят:
„Определени са мерки за повишаване безопасността на движение, включително и проучване за изграждане на кръгово кръстовище на входа на гр. Айтос. Разглежда се и възможността за изграждане на кръгово кръстовище на входа на града до Асфалтовата база, като мярка за успокояване на движението. Обмислят се различни варианти за финансиране на тази дейност“, отговарят ни от агенцията.
Обаче отново се връщаме на изходната точка, която не само в този случай, създава проблеми. Колективната отговорност. Или безотговорност. От държавната агенция посочват, че инициирането и проектирането на кръстовище е в компетенциите на общината, а изграждането щяло да бъде на база споразумителен протокол между двете институции. Това е и ябълката на раздора – чий ангажимент е пътя. Той е републикански, но се поддържа от общината. Кой какво точно поддържа и как не е много ясно.
От агенцията допълват:
„Изпълнените до момента мерки за повишаване на безопасността включват полагане на пътна маркировка и пътни знаци, ограничаващи максимално допустимата скорост на движение между Асфалтовата база и началото на населеното място, монтирани са и пътни знаци „Опасен наклон. Премини на по-ниска предавка“. Определени са две аварийни отбивки за тежкотоварни автомобили с аварирала спирачна система при 90-ти и 91-ви км на път III-208 Айтос – Дъскотна в посока Айтос, които са разчистени и обработени. Предстои сигнализирането им с пътни знаци Ж18 „Пътна лента със съоръжение за аварийно спиране“ с допълнителна табела Т17 с текст: „При авария отбий вдясно“.
Именно за тези аварийни отбивки граждани на Айтос сигнализираха, че повече създават опасности, отколкото да спомагат за подобно спиране, защото, ако се наложи да е аварийно, то ще доведе до тежки катастрофи.
Очаквам до края на януари институциите да заработят по отношение на пътната безопасност в Айтов. Това коментира пред БНР-Бургас областният управител Мария Нейкова. До момента, единствено от МВР са ме инфомирали, че са предприели мерки за ограничаването на скоростта, посочи тя:
„По отношение на пътната безопасност, следваше, от страна на Областното пътно и от страна на общината, да предложат вариант как да бъде решен този проблем. Очевидно е, че става въпрос за републиканска пътна мрежа, която е предоставена за стопанисване и управление на общината. И тук има правен вакуум, който не позволява на общината да осигури средства. Изключително много разчитам на много добро взаимодействие от страна на кмета на Община Айтос и на Областното пътно управление, за да може вече този въпрос да бъде поставен пред АПИ“, коментира проф. Нейкова.
Ако не бъде намерено решение до края на януари, ще предприема и по-сериозни мерки по отношение на заинтересованите институции, посочи областният управител. И аз, и хората очакваме действия, категорична е тя.
Обърнахме се с редица въпроси и към Община Айтос още преди седмица.
Ще ви припомним, че и ИПБ изготви безвъзмездно проект с краткосрочни и дългосрочни мерки и го предостави на общината и пътната агенция. И всичко остана само на хартия. От администрацията на кмета Васил Едрев все още не са ни отговорили.
Но, за съжаление, отново се затвърждава максимата „всяко чудо за три дни“. Дори и човешките жертви не могат да разклатят солидната система за прехвърляне на отговорност между институциите.
След получен сигнал за системен нарушител от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) е извършена проверка на пазара в гр.Каблешково, Община Поморие. Екипите установиха лице да продава риба от вида "платика" (20 кг), сребриста каракуда (7 кг) и платерина (5.8 кг), без да притежава необходимите документи, които задължително съпътстват..
Започва от днес акция "Зима". Тя е насочена към безопасността на шофьорите, пешеходците и техническата изправност на превозните средства. От 15 ноември е задължително да се шофира със зимни гуми. Всеки нарушител на пътя ще бъде наказван, обясни комисар Мария Ботева, зам.-директор на "Пътна полиция". "От 1 до 10 ноември акцентът ще бъде върху водачите..
Окръжният съд в Бургас даде ход на делото срещу Божидар Кузманов и още девет подсъдими, обвинени в участие в организирана престъпна група. Заседанието е проведено след няколко отлагания. Съдът ще заседава по дело срещу 10 души, част от ОПГ Обвинителният акт е внесен от Специализираната прокуратура. Според него в периода от май 2013 г. до юни..
Полицията в Сливен е задържала водач на лек автомобил за дрифт и опит да осуети проверка. Опасното шофиране е извършено на обществен паркинг, водачът е задържан за 24 часа, а автомобила му е иззет. Случаят се разиграва на паркинг на търговски комплекс в Сливен вечерта на 28 октомври, след като полицейски автопатрул чува свистене на гуми...
Бургаският апелативен съд потвърди присъдата на Окръжния съд, с която на Станимир Рагевски е наложено наказание „доживотен затвор без замяна“ за убийствата на Теодора Бахлова и Юмер Мехмед, извършени през 2020 г. и 2021 г. До новото решение се стигна след жалба на защитата на подсъдимия, с искане за отмяна на присъдата и признаването му за невинен..
36-годишна жена от Равда е с контузия на главата и гръдния кош след верижна катастрофа с три автомобила на пътя Бургас-Варна до кв. Сарафово снощи. По данни на полицията до инцидента се стига заради неспазване на дистанция. Първо автомобил, управляван от 33-годишен мъж от Генерал Тошево блъска намаляващата скоростта си пред него кола на..
Полицията в Сливен задържа двама извършители на кражби от автомобили — единият хванат след бързи действия на криминалистите, а другият — от самия потърпевш. Първият случай е от село Гергевец. Около десет часа сутринта 36-годишен мъж е подал сигнал, че докато товарел строителни материали в буса си, неизвестен е задигнал портфейла му. Само за няколко..
Окръжният съд в Бургас даде ход на делото срещу Божидар Кузманов и още девет подсъдими, обвинени в участие в организирана престъпна група. Заседанието е..
След получен сигнал за системен нарушител от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) е извършена проверка на пазара в гр.Каблешково, Община..
Започва от днес акция "Зима". Тя е насочена към безопасността на шофьорите, пешеходците и техническата изправност на превозните средства. От 15 ноември е..