За първи път в историята ЕС ще въведе двегодишен изпитателен срок за млади шофьори. Те ще подлежат и на по-строги изисквания и наказания за шофиране под влияние на алкохол и без използване на предпазен колан или системи за обезопасяване на деца. Това се съдържа в споразумението за новите шофьорски книжки в ЕС между Европейския парламент и страните членки.
С цел борба с недостига на професионални шофьори, минималната възраст за водач на камион ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за водач на автобус – от 24 на 21 г. Необходим е обаче професионален сертификат на кандидата. Страните членки могат да разрешат и на 17-годишни да управляват камион или микробус, но само на територията на съответната страна и при условие, че са придружени от професионален шофьор. Тази система ще се прилага по-широко в ЕС за водачите на автомобили.
Валидността на шофьорските книжки ще бъде 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите от Общността могат да намалят срока на 10 години, ако свидетелството бъде използвано и като национална лична карта.
Същевременно книжките за водачи на автобуси и камиони ще бъдат подновявани на всеки 5 години. Валидността на книжките на шофьорите на възраст 65 години и повече може да бъде съкратена.
Преди да получат за първи път книжка, шофьорите ще минават медицински преглед, включително на зрението и на сърцето. За водачите на коли и мотоциклети страните от ЕС могат да заменят тези прегледи със самооценка, а в случай на подновяване на документа – с други алтернативни мерки.
В ЕС ще преобладават цифровите шофьорски книжки, качени на смартфони. Страните членки ще разполагат с 5 години и 6 месеца след влизането в сила на актуализацията, за да прилагат тези документи. Шофьорите обаче си запазват правото да искат и физически книжки.
Споразумението трябва да бъде одобрено от Съвета и Европейския парламент. Страните членки ще разполагат с 4 години за транспонирането на поправките в националните законодателства и подготовка за прилагането им.
Заради приемането на еврото 31 декември 2025 г. и 2 януари 2026 г. да бъдат обявени еднократно за почивни дни. Това се предлага в доклад на министъра на финансите Теменужка Петкова в проект на решение на Министерския съвет, публикуван в Портала за обществени консултации. Причината е въвеждането на еврото като официална парична единица на Република..
"Създава се една бариера и дистанционното за нея е в ДАНС. Елиминира се целият процес, който е работил до момента за всеки инвеститор". Така Богдан Богданов, бивш министър на икономиката и настоящ депутат от ПП-ДБ, коментира промените, приетите на първо четене от НС, отнасящи се до условията за продажба на "Лукойл-Нефтохим" и свързаните с..
Законодателните промени, изискващи одобрение на ДАНС и МС при продажба на "Лукойл", е застраховка за България, настоя лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в кулоарите на парламента. "Този проектозакон, ако стане факт, три пъти ще го кажа, ако решат собствениците на "Лукойл" да го продават, да може ДАНС и Министерския съвет да проверят купувача...
Парламентът обсъжда на първо четене проектозакон, ограничаващ продажбата на активите на "Лукойл" само на стратегически инвеститори. Законопроектът предвижда ключови механизми за контрол върху бъдеща продажба или отдаване на активите на "Лукойл" в България. Вносителите посочиха, че руската компания "Лукойл" е развила сериозна мрежа от..
Депутатите от "Демократична България" Ивайло Мирчев и Божидар Божанов обявиха, че депутати от "ДПС-Ново начало" са внесли извънредна поправка в законопроект, свързан с продажбата на "Лукойл Нефтохим Бургас". Това е станало непосредствено след края на работното време на деловодството на Народното събрание, а предложението е било обсъдено на извънредно..
Да се извърши пълна проверка на строителството в коритото на дере "Козлука" във вилно селище "Елените" поискаха на брифинг днес от „Възраждане“-Бургас. Депутатите Александър Койчев и Борис Аладжов ще изискат от МОСВ цялата документация, свързана със застрояването на речното корито. Вече е отправено питане до премиера Росен Желязков във..
От "Възраждане" настояват общинските и държавните власти да поемат отговорност за трагедията в "Елените". В позиция до медиите лидерът на партията Костадин Костадинов отбелязва, че по същата причина при голямото наводнение във Варна преди 11 години загинаха 13 души. А причината - посочва Костадинов - е, че се строи в отточни дерета и суходолини.
Законодателните промени, изискващи одобрение на ДАНС и МС при продажба на "Лукойл", е застраховка за България, настоя лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в..
Заради приемането на еврото 31 декември 2025 г. и 2 януари 2026 г. да бъдат обявени еднократно за почивни дни. Това се предлага в доклад на министъра на..
"Създава се една бариера и дистанционното за нея е в ДАНС. Елиминира се целият процес, който е работил до момента за всеки инвеститор". Така Богдан..