За първи път в историята ЕС ще въведе двегодишен изпитателен срок за млади шофьори. Те ще подлежат и на по-строги изисквания и наказания за шофиране под влияние на алкохол и без използване на предпазен колан или системи за обезопасяване на деца. Това се съдържа в споразумението за новите шофьорски книжки в ЕС между Европейския парламент и страните членки.
С цел борба с недостига на професионални шофьори, минималната възраст за водач на камион ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за водач на автобус – от 24 на 21 г. Необходим е обаче професионален сертификат на кандидата. Страните членки могат да разрешат и на 17-годишни да управляват камион или микробус, но само на територията на съответната страна и при условие, че са придружени от професионален шофьор. Тази система ще се прилага по-широко в ЕС за водачите на автомобили.
Валидността на шофьорските книжки ще бъде 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите от Общността могат да намалят срока на 10 години, ако свидетелството бъде използвано и като национална лична карта.
Същевременно книжките за водачи на автобуси и камиони ще бъдат подновявани на всеки 5 години. Валидността на книжките на шофьорите на възраст 65 години и повече може да бъде съкратена.
Преди да получат за първи път книжка, шофьорите ще минават медицински преглед, включително на зрението и на сърцето. За водачите на коли и мотоциклети страните от ЕС могат да заменят тези прегледи със самооценка, а в случай на подновяване на документа – с други алтернативни мерки.
В ЕС ще преобладават цифровите шофьорски книжки, качени на смартфони. Страните членки ще разполагат с 5 години и 6 месеца след влизането в сила на актуализацията, за да прилагат тези документи. Шофьорите обаче си запазват правото да искат и физически книжки.
Споразумението трябва да бъде одобрено от Съвета и Европейския парламент. Страните членки ще разполагат с 4 години за транспонирането на поправките в националните законодателства и подготовка за прилагането им.

"Във всички случаи ще има сътресения на пазарите , най-вероятно и в цените, но това е единственият изход рафинерията да остане в експлоатация след 21 ноември. Една такава институция – особен управител, ще свали санкциите над това предприятие ." Това мнение изрази пред БНР енергийният експерт Иван Хиновски във връзка с последните..
Правителството трябва да обясни и мотивира политиката, която провежда през Бюджет 2026, но за съжаление виждаме липса на политики. Това заяви пред БНР Атанас Кацарчев, главен икономист на КТ "Подкрепа" и коментира: "В бюджета за 2026 г. е планиран нисък ръст на заплащането на труда, което е 5% за масовите хора, които работят в администрацията..
Едно или няколко физически, а не юридически лица, ще поемат функцията на особен управител на рафинерията на "Лукойл" в Бургас, заяви пред журналисти премиерът Росен Желязков. След обнародването в "Държавен вестник" на закона, приет в петък от Народното събрание, в пълен обем ще са в сила неговите разпоредби, добави той. Вече се обсъждат имена, сред..
Евентуалният особен управител на "Лукойл" да установи контрол над компанията, за да може парите от търговията от горива да не отиват в Русия. Така лидерът на ДСБ ген. Атанас Атанасов видя ролята на държавата в казуса с бургаската рафинерия, след заседание на Изпълнителния съвет на партията в Сливен. По темата за бюджет 2026 той обяви, че във..
Фокусът е върху това да се смени собствеността на "Лукойл" в България, а не да се реши истинският проблем, който е какво се случва на 21 ноември, когато влизат в сила санкциите на САЩ срещу руските петролни компании "Лукойл" и "Роснефт". Това зави пред БНР бившият министър на финансите и лидер на "Продължаваме промяната" Асен Василев, като подчерта,..
Въпросът за запазването на рафинерията в Бургас изисква не само политически, но и национален консенсус. Позицията е на вицепрезидента Илияна Йотова по повод приетите вчера законодателни промени, с които разширява правомощията на особения търговски управител в рафинерията на "Лукойл“. НС прие и на второ четене промените в закона за правомощията на..
Какво предстои за България между съмненията за национализация на "Лукойл" и проектобюджет, наречен от мнозина "влакче на ужасите", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай Стоянов , журналист във вестник "Капитал". 30 секунди за един текст в Комисията по енергетика "Наистина беше много светкавична енергийна комисия. Както и..
Евентуалният особен управител на "Лукойл" да установи контрол над компанията, за да може парите от търговията от горива да не отиват в Русия. Така..
Фокусът е върху това да се смени собствеността на "Лукойл" в България, а не да се реши истинският проблем, който е какво се случва на 21 ноември, когато..
Едно или няколко физически, а не юридически лица, ще поемат функцията на особен управител на рафинерията на "Лукойл" в Бургас, заяви пред журналисти..