понеделник
от 16.30 до 17.00 часа
"Музей в ефира – предаването за визуални изкуства по радиото" по програма "Христо Ботев" на Българското национално радио проследява, обсъжда и анализира актуални събития и процеси в съвременния художествен живот.
От самото си създаване през 2009 г. предаването се стреми да компенсира по свой начин липсата на музей за съвременно изкуство в България. Страната ни продължава да е единствената в Европа, а дори и на Балканите, която няма такъв музей. А той е важна и необходима част от образователната система не само на ниво училище, но и за обществото като цяло. Със своята колекция, с постоянната си експозиция, с екипа си от специалисти, призванието на този музей е да запознава публиката – както специализираната, така и широката – с историята, развитието и постиженията на съвременното изкуство у нас. Което отдавна вече е неделима част от историята, развитието и постиженията на международната арт сцена.
Явявайки се своеобразен "виртуален музей" на съвременното ни изкуство, предаването обсъжда неговата история и днешното му развитие, разглежда "ключови" изложби и произведения, говори за важни събития у нас и в чужбина, за личности и институции със значим принос в тази област. Освен всичко друго създава и виртуална колекция – от произведенията, които според събеседниците в студиото непременно трябва да влязат в бъдещия реален музей за съвременно изкуство в България. В нея са събрани над 200 творби, които отразяват мечтата за такъв музей и които представляват интерес не само за любителите, но и за изследователите на художествените процеси у нас.
Водещата на предаването Диана Попова е изкуствовед, критик, куратор, редактор във вестник "Култура" (1992-2001), като продължава да е активен сътрудник на сп. "Култура" и "Портал Култура", наред с други издания. В статиите си тя изследва широк спектър от явления на съвременното българско изкуство, като акцентира на неконвенционалното, иновативното и концептуалното, представя изявите на различни поколения художници и стимулира развитието на националния дебат по проблемите на българското и европейското съвременно изкуство в контекста на световния културен процес.
Екип на предаването: Диана Попова, Ани Маринова, Цвети Бахариева.По традиция в последното предаване за годината обсъждаме събитията, свързани със съвременното изкуство, които са определили облика ѝ и които евентуално ще запомним. Колкото и да е извънредна и необичайна, през 2020 също имаше важни изложби,..
„Shooting Ghosts“ е селекция от десет видеоматериала, представящи актуални практики на „движещия се образ“ в българската артсцена. Кураторите – Калин Серапионов и Красимир Терзиев – са избрали произведения, които акцентират върху спекулативния разказ...
„РЕ-ТУР: Кураторският разказ среща разказа на публиката“ е инициатива на Културния център на Софийския университет, съвместно с водещи софийски галерии. Става дума за серия от обиколки на актуални изложби. Всяка от тях започва с тур на куратора и автора,..
Докато членовете на ИСИ - София са се „изнесли“ в Националната галерия „Двореца“ с ретроспективната си изложба „25 години и 5 теми по-късно“, мястото им в института заемат петима художници: София Грънчарова, Мария Налбантова, Аксиния Пейчева, Мартин Пенев и..
Институтът за съвременно изкуство – София е сред най-дълго съществуващите и активни неправителствени организации, занимаващи се с визуално изкуство в България. Неформалното му съществуване се корени още в 80-те, когато се изграждат отношенията на..
В тази необичайна година, белязана от пандемия и несигурност, изкуството неизбежно изживява и отразява общата тревожност. В периода на изолация и извънредно положение виртуалният живот измести почти напълно реалното му битие, музеите и галериите бяха..
В месеците на извънредното положение поради пандемията Весела Ножарова – куратор и галерист, организира два дистанционни разговора. Първият беше с галеристи, а вторият – с художници и куратори. И двата бяха изключително важни дори само като споделяне..
В периода на извънредното положение художничката Алла Георгиева водеше дневник от рисунки, които представяше във Фейсбук. Показваше сериозно, но и с чувство за хумор събитията, страховете, слуховете и реалностите, тъй както прелитаха в общата ни виртуална..
„Всичко (ни) е наред” е названието на изложба от 9 проекта, направени от 11 художнички и разположена в 3 галерии – ИСИ-София, „Credo Bonum“ и „Доза“. Жури е селектирало тези произведения от над 100 предложения. Ролите, образите, борбите на жените – лични и..
„Всяко изкуство е било съвременно“ – е известна фраза (и работа от неон „All Art Has Been Contemporary“ на Маурицио Нанучи от 1999). Същевременно самото понятие „съвременно изкуство“ е проблематично по много причини – и не толкова исторически, колкото тъкмо..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg