Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Познаваме ли правата си на пътуващи граждани от Европейския съюз

Снимка: БГНЕС
Чертаем планове. Правим графици. Резервираме отрано билети за командировка или пък за мечтания отпуск. Опитваме се да подредим делниците и празниците в живота си. Докато не ги объркат снежни бури или мъгли. Самолетът не излита навреме. Стачки на персонала или други обстоятелства са ставали причина да „висим” с часове по летища и гари. Късаме нерви в опит да получим допълнителна информация, да намерим решение кога и как ще се придвижваме нататък. Междувременно изскачат битови проблеми за храна, вода, санитарни потребности, топло одеяло през зимата, необходимостта да поспим. Какви са ангажиментите на превозвача? И какви са нашите права на пътници?
Знаем, че има Световен ден на потребителя. Винаги е на 15 март, отбелязва се всяка година. С какво е свързана тази дата? Отдавна хората са осъзнавали, че нещо трябва да се направи, заради разминаващите се виждания на бизнеса и на потребителите, включително в транспорта и туризма. На 15 март 1963 г. в своя реч американският президент Джон Кенеди изказва идея да има специален закон за защита на потребителите с 4 основни права: правото на безопасност, на информация, на избор и, разбира се, да е гарантирано правото на потребителя да бъде чут. По-късно са добавени още 4 права: да бъдат удовлетворени основните потребности на потребителя, при нередност той да има право на обезщетение, да има право на образование, както и на здравословна околна среда. Половин век по-късно правата продължават да се актуализират и прецизират. През март 2013 г. Европейската комисия обяви пакет от мерки за правата на пътниците в четири ключови области: Изясняване на въпросите, които не са уредени еднозначно: при забавени и отменени полети, извънредни обстоятелства, при големи закъснения и забавяне на пистата, право на пренасочване по нов маршрут и право на свързващи полети. Нови права: в случай на промяна в разписанието, погрешно изписани имена, при неправилно обработен багаж, изискване за прозрачност на ръчния и регистриран багаж. Правоприлагане, процедури за подаване на жалби и санкциониране: засилване надзора върху въздушните превозвачи от страна на националните и европейски органи. Важен момент е изискването авиокомпаниите да отговарят на пътниците при подадени жалби в срок от 2 месеца. Нов е и прочитът за правата на пътниците, относно Несъразмерната финансова тежест
От 1 март 2013 г. е в сила и Регламент (EC) №181/2011, който предоставя нови права на пътниците в градския и междуградски автобусен транспорт. В Европейския съюз броят на хората, които ползват този вид превоз е около 70 милиона души годишно. Още полезна информация от Христо Христов, представител на Европейската комисия за България.
По публикацията работи: Петра Талева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национално музикално училище

История на образованието по изкуствата: Национално музикално училище "Любомир Пипков"

Създадено през 1904 година, първото професионално музикално училище в България вече повече от 120 години възпитава у поколения наред отношение за естетика в музикалното изкуство. Открехваме завесата за неговата история, но и за влиянието на тази институция върху българската музикална сцена и духа, в който знаковите имена обучават своите ученици...

публикувано на 21.11.25 в 14:01
Покана за събитието

Четири научни звена на БАН отварят врати за посетители

Министерството на иновациите и растежа ще подкрепи с 10 млн. лв. авангардно изследване на Института по физика на твърдото тяло към Българската академия на науките. То е за лазерно индуциран управляем ядрен синтез и има потенциал за пробив в световната наука и производството на ядрена енергия. Финансирането ще бъде осигурено по Програма "Научни..

публикувано на 21.11.25 в 09:45
Килими от експозицията

НЕМ – пазител на българската идентичност: 4 епизод – Колекции и фондове

Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..

публикувано на 20.11.25 в 14:35

Дълбините на Черно море пазят наследството на цели епохи

Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..

публикувано на 19.11.25 в 09:05

Тежки травми и бързи решения: как 3D моделите помагат на лекарите

Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..

обновено на 19.11.25 в 08:35