Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Деветдесет години от рождението на Труман Капоти

„Спомени за хвърчила”, радиодраматизация от Илия Атанасов.

Участват:
Веселин Мезеклиев, Димо Мезеклиев, Меглена Караламбова, Иван Петрушинов, Анелия Шишкова, Богдана Вульпе

21 декември, неделя, от 16 часа


Рядко обичаме онези, на които няма за какво да завиждаме.

Аз лично вярвам в ножиците повече, отколкото в молива.

Животът е средно добра пиеса със зле написано трето действие.

Провалът е подправката, която придава вкус на успеха.

Обичам да говоря по телевизията неща, за които не си струва да се пише.

За всяка година, прекарана в Холивуд, губиш по две точки от коефициента си за интелигентност.

Най-много сълзи се проливат от сбъднатите мечти. Истинският гняв, като истинското уиски, има нужда от дълга ферментация.

Главното бе, че се научих да владея „статичното писане”, да разкривам характер и да поддържам настроение, неподпомаган от сюжетна линия – за писателя тя е същото, което са въжето и пикелът за алпиниста.

Започнах да пиша, когато бях осем годишен – това ми дойде просто изневиделица, не бях вдъхновен от ничий пример. И така, един ден започнах да пиша, без да знам, че се заробвам до гроб на един благороден, но безмилостен господар. Когато бог ти даде дарба, той ти дава и камшик; този камшик е предназначен единствено за самобичуване. Но аз, разбира се, не знаех това. Беше много забавно – отначало. Престана да бъде забавно, когато открих разликата между хубавото и лошото писане, а след това направих едно още по-плашещо откритие: разликата между доброто писане и истинското изкуство; неуловима, но безжалостна. И тогава бичът се стовари!
На 17 години бях завършен писател. Ако бях пианист, това щеше да е времето на първия ми концерт.”

През 1948-а, издадох роман: „Други гласове, други стаи”. Критиката го посрещна добре, стана бестселър. Поради ексцентричната авторова снимка на обложката, това бе също началото на една скандална слава, която години вече върви по петите ми. Във всеки случай мнозина обясняват търговския успех на романа с тази снимка. Други сметнаха книгата за необяснима случайност и вдигнаха рамене: „Смайващо, как е възможно толкова млад човек да пише така добре?” Смайващо ли? Че аз пишех всеки ден от 14-годишен.

Мисля, че съм написал един шедьовър в своята кариера – и това е „Хладнокръвно”. Романът е шедьовър и не ме интересува кой какво казва. Имам и три, четири разказа, които не са по-лоши от всичко написано на английски език.

За Мерелин Монро: „Тя е истинска Алиса в Страната на чудесата с външност и поведение едновременно на Червената кралица и фламинго.”

Ню Йорк е диамантен айсберг, плуващ в речна вода.

За Марлон Брандо: „Няма актьор от моето поколение, така богато надарен от природата, но няма и друг, който да е издигнал интелектуалното лицемерие до такава шумна висота.”

Искате ли да знаете истинската причина защо пускам косата си толкова ниско над челото си? Защото имам два зализани кичура, които, ако не го правя, ще приличат на два пухкави рога.

                                                                                                                                                                  Труман Капоти



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15