Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово.
Виктор Ерофеев, "Три срещи"
"Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа легенда, съчетаваща в себе си трагически с комични елементи. Провокацията тук е в подхода на драматурга към Античността въобще. Забележително е демитологизирането и снижаването на ценностното до нивото на мейнстрийма – една толкова наболяла тема в момента. Забележително е и отношението към словото, поезията и изкуството въобще. Усеща се преобръщане на предварителните представи. Текстът е силно съвременен, а Орфей е изведен като раздразнителен, изпълнен със съмнения съвременен поет. Неговите обсесии са придобили други измерения, а вътрешните му демони пораждат кризи на терзания и дълбоки несъответствия със средата. Орфей е идеален образ за изследване на поета и отношенията му с любовта и смъртта, както и за проследяване на същността на художественото творчество и поезията, отразяващо реалността в идеален, нематериален образ.
Като че ли през "Орфей" Кокто иска да сътвори една своя митология, където преобладава подложеното на съмнение разбиране за същността на поезията. Пиесата отваря широки полета за размисъл и интерпретация и сякаш там винаги ще остане нещо недоизказано, недоизяснено.
В "Любезна Евридика" по мотиви от "Орфей" на Жан Кокто в Радиотоеатъра участват артистите: Александър Кънев, Владимир Матеев, Георги Златарев, Станислава Коцева, Георги Богданов, Деница Даринова, Румен Драганов.
Музика – Христо Намлиев
В студиото работиха Михаил Михайлов и Деница Диамандиева.
Режисьор – Станислава Кирилова
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Културният компас този път ни отвежда към едно наистина специално събитие – "Изчезващият град: Работилница за старите къщи" , което ще се проведе тази..
До 20 август ще продължи приемът на текстове за Националния литературен конкурс за поезия и проза "Янаки Петров". Всеки желаещ може да изпрати своите..
Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg