Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Бари Линдън“ – късметът на парвенюто

Съдбата на кариериста продължава да е живописна и трудна и през 21 век. Но срещата с Бари Линдън – поданика на 18-тото столетие, ирландеца, който мрази ирландците, аристократа без титла и родово имение, господаря на случайността и роба на необятните амбиции – си заслужава. Най-важната причина за това не е, за да се уверим, че парвенютата не са от вчера. А по-скоро, за да се насладим на великолепния ироничен талант на Уилям Текери.
Това е мъдър хумор… – споделя и Емил Минчев, който преведе непревеждания досега на български език роман на един от най-ярките класици на английската литература – Уилям Текери. „Бари Линдън“ изпреварва с няколко години „Панаир на суетата“, но предхожда и амбициозния по замисъл роман „Историята на Хенри Езмънд“. Каква е книгата се разбира точно, както какъв е човекът – нужна е дългосрочна близост, за да се прочетат. Засега е достатъчно да се доверим на професор д.ф.н. Симеон Хаджикосев, който в предговора към това издание на „Бари Линдън“ пише: Това е увлекателна и майсторски написана проза в духа на просвещенската пикареска…
А за автора Уилям Текери можем да се доверим на многобройните източници, в които откриваме: Роден в Калкута. Журналист. Учи рисуване в Париж след бягство от обучението си в Кеймбридж. Често публикува написаното от него под псевдоним. „Панаир на суетата“ е първият подписан с истинското му име роман. Сътрудничи на хумористичното издание „Пънч“. Посещава Франция, Германия, Ирландия. Във Ваймар се среща с Гьоте и успява да нарисува негов портрет. Но друг негов съвременник – Чарлс Дикенс – отказва да се възползва от услугите му на художник и така си спечелва литературен конкурент.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25