„Свобода в Бремен“ e театрална пиеса, написана от Райнер Вернер Фасбиндер през 1971 година и поставена в Бремен от бременската театрална трупа, в която по онова време участва и самият автор, в току-що отворения нов театрален салон „Конкордия“. Още през следващата година Фасбиндер прави филмова адаптация на театралния текст и снима едноименния филм. У нас текстът е познат под заглавието „Свобода в Бремен или хубавата Клара“ благодарение на превода на Огнян Стамболиев. Постановката на Радиотеатъра е направена през 1992 година от режисьора Петър Дамянов. В нея участват Петя Силянова, Петър Петров, Юри Яковлев, Таня Масалитинова, Веселин Мезеклиев, Атанас Атанасов, Димитър Иванов, Любомир Младенов, Силвия Рангелова, Михаил Здравев, Георги Стефанов. Едно феноменално убийство и последната публична екзекуция в Бремен от началото на XIX век стоят в основата на сюжета. Социалното аутсайдерство и процесът на освобождаване-приобщаване са тема в много от произведенията на Фасбиндер, но „Свобода в Бремен“ дава най-провокативната интерпретация на тази тема.Самият автор, познат като основна фигура на немското ново кино, е проявявал и интерес към радиото и радиодраматургията. Непрекъснати медийни скандали съпътстват краткия му бурен живот и кратката, главоломна и изключително продуктивна кариера, през която се появяват на бял свят 44 филма, 4 радиопиеси и 24 театрални пиеси. По времето, когато прави последния си филм Querelle, Фасбиндер поддържа неотслабващо-интензивния си работен график с големи дози наркотици и алкохол. Една нощ през юни 1982 година работи в спалнята си върху музиката на бъдещия си филм Rosa L, базиран върху живота на Роза Люксембург. Малко след 1 часа е имал телефонен разговор с приятеля и асистента си, а в 3 и половина през нощта, когато се прибира жена му, оттам се чува само телевизорът. Фасбиндер умира на 37 години от смъртоносен коктейл от кокаин, сънотворни и алкохол.
Разбира се, „Свобода в Бремен“ не е просто произведение за еманципация, а също така се противопоставя на онази еманципация, която обикновено се практикува. От друга страна аз смятам, че убийството в този случай е в действителност опит да се защитиш сам. Това обаче просто не е най-подходящият вид опит и тук Просвещението трябва да се притече на помощ. Трябва да покажем на хората как те могат да се защитят, без да се налага да се „приземяват някъде в пустинята“... Между другото еманципация не е просто само женски проблем, но се отнася за всички. Дразни ме този вечен брътвеж за еманципацията на жените. Тя не се върти само около въпроса жените срещу мъжете, но и бедни срещу богати, потиснати срещу потисниците. И всъщност потиснатите мъже са изобщо не по-малко от потиснатите жени. – Фасбиндер в разговор с Кристиан Брад Томсен през 1973 година.
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Книгата "Корейското чудо халю" – как Южна Корея стана толкова популярна?" е изследване на Цветелина Борисова , насочено към успеха на южнокорейската..
Във Френския институт в София бе представен един невероятен проект на Оливие Живр, антрополог, балканист, преподавател и изследовател в лионския..
За трета година фестивалът Doctor Rock Fest на Античния форум "Августа Траяна" в Стара Загора ще обедини на сцената рок групи, в които свирят лекари ...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg