Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Голи на Alarma Punk Jazz! Naked от Белград отново в Първо студио на БНР… 6 години по-късно

БНР Новини
Naked 2015: Бранислав Радойкович, Иван Теофилович, Горан Милошевич и Джордже Миюшкович.
Снимка: Владимир Милорадович

Заключителният концерт на радио фестивала Alarma Punk Jazz на програма „Христо Ботев” за 2015 г. ще се проведе в Първо студио на БНР на 11 декември, петък, с начален час 21.30, като вратите ще бъдат отворени за публика точно половин час по рано, както обикновено, в 21.00 ч. Главни герои на вечерта са музикантите от белградския джаз квартет Naked, които преди малко повече от 6 години – през октомври 2009 – спечелиха сърцата и душите на слушателите на „Аларма” със своята причудлива смесица от фрий-джаз, балкан-груув, афробийт, пост-клезмер и ска с татарски и цигански привкус.
СнимкаПо онова време те бяха съвсем млада група на един албум (Noyz, издаден от платформата „Мултикултиватор” през 2007) и бяха свирили само на Exit и още някои балкански фестивали. А днес, само няколко години по-късно, заедно с Fish In Oil и вече доста добре познатите на българската публика Eyot, Naked са един от трите слона на новата авторска джаз сцена в Сърбия. Ето как описва появата на тази сцена големият фюжън-джаз пианист Васил Хаджиманов в интервю за портал „Култура”: „(Тогава, преди 5-6 гонини) авторски джаз групи имаше буквално две или три в цяла Сърбия. И това беше ужасно – всички, които свиреха джаз, оставаха при стандартите, които са си фини и красиви, но са едни и същи. Нямаше никаква нова вълна и нова кръв. И точно когато бях позагубил надежда, се появиха тъкмо такива нови групи, които вляха нова кръв в сръбската джаз сцена”… Разбира се, тези групи са именно Fish In Oil, Eyot и Naked. Като интересният факт тук е, че именно благодарение на басиста на Naked Бранислав Радойкович, който е една от основните движещи сили и в сърф-джаз формацията Fish In Oil, българската публика узна през далечната 2011г. и за Eyot.
Към днешна дата Naked са непрекъснато на турнета – от Пилзен до Милано и от Цюрих до Тимишоара и Клуж, а новият им албум Nakedonija (2015), трети по ред в дискографията им, в който участва и израелският мултиинструменталист Амир Гвирцман, е адмириран и от публиката, и от критиката като връх в досегашното им развитие. В рецензията си за Nakedonija утвърденият джаз критик Воислав Пантич, артистичен директор на Белградския джаз фестивал и директор на Панчевския джаз фестивал, пише, че е „мощен принос към балканската джаз-дискография, третирайки традицията по съвсем нов и различен начин”. Албумът, както и предишният им (Get Naked, 2011), е записан за унгарския лейбъл NarRator Records, издателите на Besh о droM, Fokatelep, Meszecsinka, дуета Борис Ковач/Давид Йенгибарян, Pop Ivan, Chakra Hacker, Gipsy.cz и Cabaret Medrano.
Ние тук в София помним Naked като секстет с водещ акордеон, два баса и бомбардиране от звуци-цветове, но сега ще ги чуем така, както звучат в наши дни – по-зряло, по-оголено (може би отговаряйки най-точно на името си от когато и да било досега), с по-изразено фолклорно звучене, но и с повече фрий-джаз дух и душа. От стария състав е останало ядрото – Бранислав Радойкович (бас), Джордже Миюшкович (цигулка) и Горан Милошевич (барабани), а свежата кръв идва с новия член на групата – Иван Теофилович (кларинет/саксофони), с който останалите музиканти дотолкова си пасват, че само можем да съжаляваме, че не са се срещнали още по-отдавна, при самото създаване на групата.
Билети за концерта можете да закупите в „Дюкян Меломан”, Ticketplus и Eventim, както и на входа на залата непосредствено преди концерта. На 11 декември също така ще обявим и първите имена на музиканти и групи, които ще участват в рамките на Alarma Punk Jazz през следващата календарна година.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55