Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Милчо Левиев до Хъмфри

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Фичърът на Милан Огнянов следва реално случила се история от сериозна дистанция във времето. Връщаме се в развития социализъм, когато двама приятели от двете страни на желязната завеса, при това намиращи се и на два различни континента, и двамата отдадени,  влюбени и направо побъркани по джаза, си пишат писма. Дълги, подробни писма, някои от които по 16 страници. Писма, в които се говори за социализма с човешко лице, за нещата в България, които я се оправят, я не, за работата и печеленето на насъщния, за любимата музика, музикантите наоколо, новите хора и старите приятели, които си отиват от живота един по един, и пак за любимата музика и нейните предизвикателства. Единият е Милчо Левиев. Другият – Хъмфри. Зад името Хъмфри се крие прекрасен добър приятел, джазмен и джазпропагандатор, когото навремето наричали Паисий Хилендарски на джаза. Цялото му име е Румен Петров. Кореспонденцията на Милчо Левиев и Хъмфри е запазена и много години по-късно, през 2002 г., кинорежисьорът Милан Огнянов направи тази документална продукция, като използва текстовете на писмата, актьорското четене на Богдан Глишев, за да превърне старите писма в аудио, а също така направи и поредица нови записи с Милчо Левиев.

В историята участва и още един добър стар приятел и духовен брат Емил Попа, Емил Бояджиев, с когото Милчо Левиев живее дълго в Германия. Ето какво пише Емил Бояджиев в едно от писмата си от 1971 г.: Смятам да напиша есе върху проблема „писането на писма“. Сега би трябвало да кажа, каквото казах, – а именно, че ние, аз и Милчо – не-млечният брат пишем писма, за да бъдем международно спасени. И това е нашето днешно състояние, а може би сме наели стаи пред централната германска поща несъзнателно… но и двамата съзнателно забелязахме този факт на сегашната ни ситуация, която ние разбираме буквално като ситуация отвъд доброто и злото.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05