Стълба, стъпала, изкачване, движение. Изкачване на стълби като аеробно упражнение - упражнение на тялото. Стълба към небето - сладък десерт, упражняващ синтеза на рецепторите за вкуса към изтънченост. И другата стълба - творческата, изкачването на която осмисля сътворението на артистичния аудиопродукт... независимо дали аудиторията ще е от 10 или 10 000. Времето, когато творците се срещат в метапространството на Радиото. Иван Добчев, Теодосий Спасов, Йордан Радичков изкачват заедно Стълбата към Небето. Тримата се срещат във Второ студио на БНР, за да направят една радиопиеса. Един Радиотеатър. Подробностите като кавалът на Теодосий, леген, пълен с вода, различни по калибър звънци и хлопатари взимат дейно участие в процеса. Как се прави изкуство по радиото и по какъв начин това означава среща на няколко изкуства.
Заедно с Иван Добчев, Теодосий Спасов и Йордан Радичков слушателите виждат лицето на творчеството.
Йордан Радичков: По радиото не се вижда нищо, чуват се само човешки гласове. Това е плюс сигурно. Така по радиото човек може да говори с бога - чува го, не го вижда.
Теодосий Спасов: Музиката е висше средство за комуникация между хората... Това общуване е на високо ниво…
Иван Добчев: Театърът е малко тъкъв..., такава една весела игрива работа, нещо пишеш по пясъка, вълната идва и го изтрива и няма друг белег за него освен спомен докато един записан такъв текст, записана игра с думи, със звуци има значение такова, че нещо остава. Завинаги.
В музикалната картина на Епизод 12 са използвани хоров и актьорскопеснопеният театралнен проект „Апокриф” на Иван Добчев и Маргарита Младенова.
Първо излъчване на епизода в ефира на БНР: понеделник, 3 май 2010 г, 10.30 часа, програма „Христо Ботев”.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg