Живеейки в европейска столица, все по-често ни се случва да избираме между две и повече качествени музикални събития в една и съща вечер. Снощи в минутите, когато завършваше прожекцията на новия филм на Найо Тицин „Да обичаш Кармен” в кино "Люмиер" от извънконкурсната програма на фестивала Master of Art, в "Синема Сити" започваше пряката прожекция на операта „Роберто Деверьо” от Доницети от кино сезона на Метрополитън. Радвам се, че реших да тичам много бързо и да гледам и двете!
Филмът на Найо Тицин „Да обичаш Кармен” е великолепен! Може да ви прозвучи силно, но за мен това е образец за хубав документален музикален филм. Личи си, че е направен от добър музикант и кинаджия, със силен репортерски нюх, със съвършено чувство за ритъм и форма. 66 минути без секунди на досада! Интересно пътуване във времето и пространството, което ни разказа за „раждането” на историята за Кармен и музикално-сценичните й превъплъщения, за първите изпълнители на оперния шедьовър на Бизе, за мястото му в развитието на звукозаписната индустрия и киното. Слушахме първите записи на "Хабанерата" и песента на тореадора, срещнахме се с изобретателя на архиофона, с който се реставрират безценни записи върху цилиндри от началото на ХХ век. Прелистихме енциклопедията "Opera on Screen", от която се уверихме, че „Кармен” е най-много филмираното оперно заглавие в света и научихме, че единствената филмова версия с щастлив край е пародията, създадена от Чарли Чаплин. И още, и още… А в историята на „Кармен” беше изкусно вплетена и историята на създаването на постановката на италианския режисьор Никола Берлофа в Сан Гален със световноизвестния български сопран Александрина Пендачанска в главната роля.
След дългите аплодисменти, с които публиката оцени филма „Да обичаш Кармен”, един от първите й въпроси към създателя му Найо Тицин беше дали щеше да го направи, ако съпругата му Александрина Пендачанска не участваше в постановката. Той отговори с усмивка, че това е въпрос на удобство - в този случай не се налага да преговаря за авторските права. И издаде тайната, че в началото на работата по всеки такъв филм /те са вече 4/ Пендачанска е била против, например защото е имала критики към конкретната оперна постановка. Но след като е гледала вече готовия филм, е казвала: „Добре, че го направи!”
Наистина, много добре, че го е направил! Мисля, че в следващите години Найо Тицин ще ни поднесе още много добре направени филми. А сега бих ви посъветвала да проверите програмата за предстоящите прожекции на фестивала "Master of Art", който се провежда в кино "Люмиер" и Дома на киното! Изберете си поне 1 филм. Едночасов документален филм от такава селекция ще ви даде духовна наслада, каквато не сте предполагали!
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния..
В неделята пред Богоявление литургийното евангелско четиво от св. ев. Марк ни разказва как св. Йоан Кръстител кръщава на брега на река Йордан и призовава..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg