Режисьор: Георги Морянов
Участват: Виолета Бахчеванова, Георги Георгиев-Гец, Иван Братанов, Георги Попов, Иван Кондов, Лео Конфорти, Борис Арабов, Мара Чапанова, Надежда Вакъвчиева, Петър Стойчев, Иван Тонев, Петър Чернев
Постановка от 1963 година.
Първата театрална премиера на Йовковата пиеса е на 19 март 1929 година под режисурата на Николай Осипович Масалитинов. Александър Миленков е художник на декорите и костюмите. Участват първенците на Народния театър: Петя Герганова, Кръстьо Сарафов, Георги Стаматов, Константин Кисимов, Стефан Савов, Георги Фратев, Иван Димов, Невяна Буюклиева, Любомир Золотович, Пенка Икономова и други.
Критически статии пишат: Владимир Василев („Златорог”), Ана Каменова, Иван Радославов („Хиперион”), Сирак Скитник („Слово”), Людмил Стоянов („Литературен глас”), Димитър Талев („Македония”) и други.
Внукът на Йовков Боян Пенев казва, че в чантата, която писателят е ползвал като дипломат в Букурещ са били открити много пари, което разбива мита, че Йовков е бил много беден.
Малко известен факт е, че писателят е черпил вдъхновение от вестникарски статии. Престъпна любов на селска майка, зарязала децата си и избягала с един циганин музикант, е основата на разказа „Грешница”. Информация за змия легнала на гърдите на заспала девойка, вдъхновявя писателя за разказа „По жицата”.
Друг интересен факт за Йовков е, че първо е рисувал героите си и чак след това ги е описвал с думи. Писателят никога не е задрасквал, затова в архива му може да се видят пасажи преработвани по 50 пъти.
Голяма част от нещата са писани или в писателското кафене или някъде между две служебни срещи, след което Йовков се е връщал и е преправял ръкописите и ние имаме различните варианти.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg