Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Симфониите на Дмитрий Шостакович – VІІ симфония „Ленинградска” на 23 септември, от 19.30 часа

БНР Новини
Ленинград, 9 август 1942 г., Симфоничният оркестър на Радиокомитета на Ленинград с диригент Карл Елиасберг изпълнява Седмата симфония от Дмитрий Шостакович.

Много страници са посветени на Седмата симфония от Дмитрий Шостакович, сред неговите петнадесет симфонии няма друга, въздигната в подобен култ. Съветската пропаганда умело се възползва от искреното вдъхновение на композитора. Сред патриотичните песни в тежкото военно време на хитлеристката блокада на Ленинград се ражда една симфония! Но Сталин и обкръжението му малко се интересуват от трагичния патос на Седмата. Пропагандата акцентира върху фактите: първите три части на творбата са написани само за около месец от композитора в окупирания от фашистите Ленинград, четвъртата завършва, евакуиран в Куйбишев. Симфонията на Шостакович показва победната сила на съветската страна, несломимия дух на съветския човек… Премиерата е на 5 март 1942 година в Двореца на културата в Куйбишев с оркестъра на Болшой театър под диригентството на Самуил Самосуд – ретранслиран по всички радиостанции на СССР и зад граница. Легендарно е изпълнението й на 9 август, същата година, в Ленинград – денят, когато немското командване неуспешно планира превземането му. Тя звучи със сборен оркестър, ръководен от Карл Елиасберг. Наистина нечуван подвиг! Измършавелите от изтощение, глад и преумора музиканти с безграничен ентусиазъм репетират дни наред, пешком вървейки през целия град до залата на Ленинградската филхармония. Музиката на Шостакович е потресаващо откровение за слушателите, мнозина от тях не сдържат сълзите си.

В мемоарите си, записани от Соломон Волков, композиторът разкрива идеята на симфонията в по-различен ракурс от официозния: Аз наистина пиша бързо, но нося музиката в себе си дълго, преди да започна да я записвам. Седмата симфония бе замислена преди войната и следователно просто не може да бъде разглеждана като реакция на нападението на Хитлер. Когато композирах известната „тема на нашествието”, мислех за други врагове на човечеството. Естествено, фашизмът е неприемлив за мен, но не само германският, всяка негова форма е отблъскваща. В днешно време хората си представят предвоенния период за идилично време – всичко е било прекрасно, преди Хитлер да ни нападне. Хитлер е престъпник, това е ясно, но такъв е и Сталин.
Изпитвам безкрайна болка за убитите от Хитлер, но не по-малко ме боли за тези, които бяха унищожени по нареждане на Сталин. Страдам за всеки изтезаван, разстрелян или умрял от глад. Те бяха милиони в нашата страна преди да започне войната с Хитлер. Тя донесе много нова скръб и разруха, но не съм забравил ужасните предвоенни години... Седмата симфония стана моята най-популярна творба. Натъжава ме, не всички разбират за какво иде реч, а от музиката всичко би трябвало да стане ясно… Ахматова написа своя „Реквием”, а Седмата и Осмата симфонии са моят реквием
.

Ще слушате Седмата симфония от Шостакович със студиен запис на СО на БНР под диригентството на Емил Табаков. В предаването маестрото споделя ценните си наблюдения и опитност в интерпретацията на творбата. Ще ви срещнем и с продуцента Владимир Христозов, част от радиоекипа, осъществил интеграла със симфониите на Шостакович.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

The Big Garden Party обещава най-големия семеен празник в столицата

  Представете си огромен пикник с любимите си хора под звуците на световна музика и в компанията на топартисти, готвачи и със забавления за малки и големи. The Big Garden Party обещава да превърне "Арена София" на Столичния колодрум в сърце на най-големия семеен празник в града на 31 май и 1 юни.   Събитието ще предложи три сцени с над..

публикувано на 26.05.25 в 11:19
Born Erased

Самоличността на Born Erased или край на света на края

"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..

публикувано на 25.05.25 в 16:45
Acid Mothers Temple

Acid Mothers Temple довечера в София

Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..

публикувано на 25.05.25 в 14:21

Отбелязваме 24 май с българска опера от Парашкев Хаджиев

В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..

публикувано на 24.05.25 в 08:05

"Майстори", опера от Парашкев Хаджиев

Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..

публикувано на 23.05.25 в 10:05