Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Военен реквием от Бритън увенча Деня на Европа

Аплодисменти след Военен реквием от Бритън
Снимка: БНР

В зала "България" дойдоха много музиканти и меломани. Залата беше пълна. Всички те бяха привлечени от това да чуят една важна творба в музикалната история в изпълнение на блестящи солисти, двата най-добри български оркестъра, двата най-добри български хора и емблематичния Детски радиохор. Но също така важно е, че грандиозният концерт успя да постигне емоционалното въздействие - да предаде на публиката посланието, което е отправил авторът преди 55 години и което е толкова актуално и днес.

Военният Реквием всъщност е антивоенен, той е едно дълбоко пацифистично произведение, както изтъкна оперната прима Александрина Пендачанска в интервюто си за „Алегро виваче“. Написан е по каноничния латински текст и стихове от английския поет Уилфред Оуен, загинал на 25-годишна възраст на фронта по време на Първата световна война. Неговите стихове „Химн на обречената младост“, „Следващата война“, „Безсмислието“ предават преживяванията на войника в окопите по време на войната. Те се изпълняват от тенора и баритона и бяха интерпретирани силно  от английския тенор Магнус Уокър и немския баритон Карстен Мевес. Всичко, което поетът може да прави, е да предупреждава!, казва поетът Уилфред Оуен. И творбата е вопъл на поета, посочи Александрина Пендачанска, вопъл на композитора Бенджамин Бритън да търсим обединение независимо от различията като пол, вяра или националност.

Навремето Бритън не е успял веднага да постигне заложеното от него музикално обединение. Той пише Военния реквием по повод възстановяването и освещаването през 1962 г. на Катедралата в Ковънтри, която е била разрушена по време на Втората световна война. И добавя още един символ в замисъла си да повери соловите партии на артисти от враждуващи по време на войната страни – сопрановата партия е създадена за Галина Вишневская от тогавашния Съветски съюз, тенорът е Питър Пиърс от Великобритания, баритонът – Дитрих Фишер Дискау от Германия. Съветските власти не разрешават на Галина Вишневская да участва в премиерата, но все пак година по-късно я пускат да осъществи първия запис на творбата под диригентството на автора с Питър Пиърс и Дитрих Фишер Дискау, Баховия хор, Лондонския симфоничен оркестър и хор, който БНР притежава в богатата си фонотека.

Можем да сме много горди, че името на българската оперна прима Александрина Пендачанска е вписано ярко в историята на Военния реквием на Бритън. Преди 3 години тя изпълнява сопрановата партия, създадена за Галина Вишневская, на фестивала „Ростропович“ в Москва с Лондонската филхармония. И неслучайно! Изключително добре й „лежи“ тази партия, която изисква и стабилни височини, и дълбоки низини, в която тя разгръща необятната си драматична сила на артист. Това почувствахме много ярко.

На Александрина Пендачанска всъщност дължим идеята за грандиозния концерт, който обединява двата най-добри и конкурентни български оркестри и хорове. Това е още един прекрасен символ. Сопранът и хоровете изпълняват латинския текст и свързват Реквиема с неговия литургичен корен. А третият план в музикалната композиция е детският хор, който символизира чистотата и невинността, прекрасно изпълнен от Детския радиохор.

Младият диригент Росен Гергов, който е възпитаник на Леополд Хагер и Сейджи Озава и вече беше изградил завидна творческа биография, преди да бъде поканен за главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР, ръководи великолепно концерта. Адмирации и за Смесения хор на БНР с диригент Любомира Александрова, за Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ с диригент Славил Димитров, за Детския радиохор с диригент Венеция Караманова. Всички те изградиха заедно истинско голямо музикално събитие. Отброихме повече от 7 минути финални аплодисменти, при които публиката беше „на крака“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14