В началото на август Гундула Яновиц отпразнува 80-ия си рожден ден. Австрийската певица, родена в Берлин, стремително се изкачва по стълбата на световната слава през 60-те и 70-те години. Караян ѝ подава ръка през 1960 – Гундула Яновиц се откроява в забележителното изпълнение на „Сътворението“ от Хайдн в Залцбург. В следващите години сопраното се превръща в една от емблемите на реномирания фестивал.
Оставя следа също в Байройт и Глайндборн. От 1962 е постоянен член на Виенската Щаатсопер. Коронните роли на Яновиц: в опери на Моцарт, Рихард Щраус, Вагнер, Бетовен… Графинята в „Сватбата на Фигаро“ – меломани и критици помнят легендарната постановка в Париж през 1973 година на Джорджо Стрелер и Джордж Шолти на диригентския пулт.
Помнят и другата графиня от „Капричио“ на Рихард Щраус, а също Фиордилиджи, Памина, императрицата в „Жената без сянка“, Маршалката, Арабела, Ариадне, Зиглинде, Елза, Леонора из „Фиделио“… Впечатляваща палитра от роли! Възхищение предизвиква лекотата, с която Гундула Яновиц си проправя път от виртуозните лирични партии към ярко драматичните, изключително тежки и във вокално, и в актьорско отношение. През 1973 година Карлос Клайбер прави първия си запис – на „Вълшебният стрелец“ за фирмата Deutsche Grammophon. Едно от условията маестрото да влезе в студиото е Гундула Яновиц да участва като Агате. „Чист, светъл глас великолепно шлифован като рядък диамант. Гундула Яновиц е майстор на детайла, на фината нюансировка. Изговаря тоновете и търси дълбоките пластове в извайването на образа. Яновиц е музикант от голям мащаб“, категорични са от страниците на Таймс по повод участието на певицата в ценния запис на „Вълшебният стрелец“ от Вебер. Записът на Карлос Клайбер с Щаатскапеле Дрезден, който се превърна в абсолютен хит на музикалния пазар през 1973 година и надмина всички очаквания по брой на продадените СД , и заради впечатляващата изява на Гундула Яновиц.
В съботната вечер ще имате удоволствието да я чуете в една от най-силните й роли – като графинята в „Капричио“. Последното завършено оперно творение на Рихард Щраус, в което авторът фокусира вниманието върху проблема за взаимната обусловеност между слово и звук. А на заглавната страница на партитурата, появила се през лятото на
1941 година, пише: „Капричио – разговор за музиката“. „Искаше ми се да напиша нещо съвършено различно. Остроумно, оригинално, един вид опера за операта… Свеж хумор, фин диалог, своеобразна театрална фуга без слъзлива лирика и водопад от арии. Никакъв хепиенд – оставям всичко на въображението на слушателя! Включително личната съдба на героите: ще се ожени ли графът за актрисата, кого ще предпочете неговата сестра графинята – поета или музиканта… Накратко – голям въпросителен знак, отворен финал…“, обобщава Рихард Щраус. Над партитурата на „Капричио“ работят заедно с диригента Клеменс Краус, а премиерата през октомври 1942 в националния оперен театър в Мюнхен има подобаващ успех.
Записът, който ще звучи в съботната вечер е осъществен също в Мюнхен 30-ина години по-късно. Великолепен запис с оркестъра на Баварското радио и Карл Бьом на диригентския пулт. А в звездната компания начело с Гундула Яновиц блестят имената на Дитрих Фишер-Дискау, Петер Шрайер, Херман Прай, Татяна Троянос…
Съдържание на операта „Капричио“ от Рихард Щраус.
събота, 2 септември, от 20 часа
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Радиопремиера на албума на китарното дуо Антонио Форчоне и Дженк Ердоган с буквално заглавие "Разказвачите на истории". Най-важното: дуото е събрано тук, в София преди 7 години от Джаzz+ концерти, които продуцират настоящия им албум, издават го за физическо и цифрово разпространение в цял свят и вече е факт първият им концерт навън - в Дъблин (на..
Как заради TikTok България се превръща в успешен тестов полигон за нов тип политическо влияние, което не минава през медии, а през алгоритми, според..
Ако разберете, че ще загубите зрението си, какво ще направите? Ще започнете ли да гледате нещата, които ви заобикалят, по друг начин? Ще провиждате ли..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" връща на сцената един от най-емблематичните мюзикъли "Кабаре" , в обновена постановка, която обещава да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg