В музикалната вечер в сряда, малко по-късно от обичайния час (около 21.25) ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР директно от прочутата лондонска зала Роял Албърт Хол едно от най-вълнуващите и изискани събития в програмата на Променадните концерти тази година – изявата на легендарния британски диригент Джон Елиът Гардинър със създадения от него през 1989 година Революционен и Романтичен оркестър (Orchestre Révolutionnaire et Romantique). Солисти са американската оперна дива Джойс ДиДонато и френският виолист Антоан Тамести.
Програмата е част от серия концерти през последните сезони, посветена на един от любимите композитори на Гардинър – Ектор Берлиоз, по повод предстоящата 150-годишнина от смъртта на великия французин (8 март 1869).
На фестивала през 2017 г. Промс Гардинър и неговият оркестър представиха „Проклятието на Фауст“, през 2016 – „Ромео и Жулиета“, а през 2015 – Фантастичната симфония. Предишни проекти, свързани с този автор, са френската версия на Берлиоз на операта „Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер, представена от Гардинър през 2011; ораторията „Детството на Христос“ – изпълнение от 2003; запис от 90-те години на ХХ век на наскоро преоткритата „Тържествена меса“ на Берлиоз и много ценна регистрация от 1993 г. на Фантастичната симфония с оригиналната оркестрация и автентични инструменти от 1830 – годината на създаване на творбата.
Концертът на 5 септември ще започне с морски привкус – бляскавата увертюра „Корсар“, създадена от Берлиоз по време на почивка в Ница и ще завърши с четиричастна симфония „Харолд в Италия“ (вдъхновена от поемата „Чайлд Харолд“ на Байрон и престоя на композитора в Италия). Създадена специално за легендарния виртуоз Николо Паганини, соловата партия на виолата ще бъде изпълнена от французина Антоан Тамести. Американската оперна звезда Джойс ДиДонато ще представи две вълнуващи предсмъртни сцени на митични кралици от творчеството на Берлиоз – кантатата „Смъртта на Клеопатра“ и сърцераздирателната финална ария на Дидона от операта „Троянците“, която ще бъде предшествана от една от хитовите страници в тази творба – оркестровото въведение към четвърто действие „Кралски лов и буря“.
Целта на Революционния и Романтичен оркестър е да продължи верността към музикалните стилове от по-ранни епохи, характерна за първия състав на Гардинър – Английските барокови солисти. Въпреки че повечето от тъй наречените "автентични ансамбли" са малки по състав, Революционният и Романтичен оркестър е нетипичен пример – голям ансамбъл, прегърнал „предмодерната естетика“ на XIX век с автентични инструменти от онова време.
В британския оркестър с френско име участват около 80 инструменталисти от 14 националности, които, водени от легендарния Джон Елиът Гардинър, успешно копират звука на концертите от времето на Бетовен, Вебер, Шуман, Лист, Берлиоз. Концертмайсторът Питър Хансън, например, свири на цигулка от 1756 г., изработена в Милано от Джовани Батиста Гуаданини. Цената на инструмента е равна на тази на малък апартамент в Лондон. А първата валдхорна – Аннеке Скот, се радва на оригинален инструмент от 1820 г., направен от френския майстор Марсел Огюст Рау, който струва около 12 хиляди евро.
Музикантите от оркестъра са артисти на свободна практика, въпреки че много от тях свирят с Гардинър от години. Те са отговорни за всичко, свързано с поддържането на техните инструменти, както и за застраховането им по време на пътувания.
Джон Елиът Гардинър неведнъж е споделял, че страстта му към „автентичното свирене“ идва от желанието да се доближи колкото е възможно до композиторите, които цени и обича. „Изпълнителите подхождат към музиката с най-голяма увереност, ако вие установите какъв звук е имал предвид композиторът. Когато го направите, това дава нов живот на музиката“ – казва Гардинър.
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..
В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
На 1 ноември – празникът на програма "Христо Ботев", в предаването "Мрежата" разговаряме с директора на програмата Кин Стоянов . "Културата в..
Мечтаният от мнозина остров Бора Бора е малко късче земя от архипелага Дружествени острови на Френска Полинезия, заобиколено от лагуна и риф. В центъра му..
Има една отдаденост, която е повече от изпълнение на задълженията, една енергия – особено в ден като днешния, по-голяма всеотдайност, с която един мениджър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg