Спектакълът се е състоял се в края на миналата година в прочутия театър на австрийската столица. В ролята на Еврианта – дебют на американското сопрано Джаклин Вагнър. Адолар е Норман Райнхард (тенор), Еглантина – Тереза Кронталер (мецосопрано), Лизиарт – Андрю Фостър Уилямс (баритон), крал Луи Шести – Щефан Черни (бас). С участието на „Арнолд Шьонберг“ хор и СО на Австрийското национално радио с диригент Константин Тринкс.
Само две години след феноменалния успех на „Вълшебният стрелец“ през 1821, Вебер вече е готов с партитурата на „Еврианта“ – първата голяма немска романтична опера. Премиерата на 25 октомври 1823 г. във Виенския Кертнертор Театър ръководена от автора била съпроводена от възторжените овации на многобройната публика. Едва 17-годишна, бъдещата звезда на немския оперен театър Хенриете Зонтаг триумфира в главната роля. Скоро след като Вебер напуснал Виена, „Еврианта“ е свалена от афиша. Никога, уви не се доближила до огромната популярност на „Вълшебният стрелец“! Дълги години потъва в забвение,
незаслужено разбира се! Изследователите са единодушни, че в „Еврианта“ романтизмът се утвърждава с още по-голяма сила в сравнение с „Вълшебният стрелец“. И ако публиката не го е доловила веднага, композиторите от следващите поколения без съмнение са го оценили.
Лист е сред горещите поклонници на „Еврианта“. Открива в нея възраждане на истински значимите нравствени идеи, въплътени в органична сплав на музикален и драматургичен текст. Лист отдава недвусмислено предпочитание на „Еврианта“ пред Стрелецът: „И текстът и музиката са на по-висше ниво“, отбелязва Лист. „Партитурата е наситена с възвишени стремежи и подчертано благородство. Издигат се над баналните битовизми и се устремяват с поривист дух към героични дела. С „Еврианта“ Вебер отваря вратата на Вагнеровите „Танхойзер“ и „Лоенгрин“. Така както през 1821 г. „Вълшебният стрелец“ подготвя почвата за автори като Белини и Доницети, или пък „Вилхелм Тел“ на Росини през 1829 година“, пише Ференц Лист. Впрочем в сферата на оперния театър Вебер се оказва рядък феномен за Германия – един от малкото родени оперни композитори! Още на 15 години сцената неудържимо го привлича, а краткият му едва 40-годишен живот изобилства със събития, белязани с изумителна творческа страст. Вебер бил блестящ клавирен виртуоз и забележителен диригент. Притежавал неукротим реформаторски дух.
Творчеството му изгражда основите на немския национален оперен театър, редом с „Вълшебната флейта“ на Моцарт. Това обуславя двойното значение на оперното наследство на Вебер според Джулио Конфалонери: „Чистокръвен романтик, той открива в легендите и народния епос неизчерпаем източник за вдъхновени мелодии. Благодатна почва, върху която избуява романтичният темперамент на автора: неочаквани преходи между ярко противостоящи сфери, смело сближаване на антиподи, изумителна емоция и романтична страст и разбира се, така присъщото за романтизма бягство от реалността“, припомня Джулио Конфалонери.
Вебер дейно участва в писането на либретото на „Еврианта“, основано на френски рицарски легенди. Изисква от поетесата Хелмина фон Шези непрестанни поправки: над 10 пъти детайлно преработват словесния текст! Дори от окончателния вариант Вебер не бил напълно удовлетворен.
В образите на главните герои Еврианта и Адолар авторът въплътил мечтата за съвършена духовна красота и извисеност. Романтичната мечта за съвършен свят! Техни антиподи са Еглантина и Лизиарт – носители на злото и мрака. Действието се развива във Франция през 1110 година – времето, когато мирният договор с Англия вече е факт.
Съдържание на операта „Еврианта“
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Легендарната британска нойз/спейс/дрийм поп/психеделик рок формация The Telescopes , оглавявана от Стивън Лори, пристига у нас за концерт на 5 ноември в зала "Сингълс" а НДК по покана на "Аларма Пънк Джаз" на БНР. С музиката от съвсем новия си албум Halo Moon , издаден миналия месец от Tapete Records . По-рано тази година пък Fuzz..
Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..
И по света, и у нас, думата "джаз" е все така "лесна за произнасяне и приятна за ухото", според Ърнест Хоупкинс, в чиято кратка статия, публикувана в "Сан Франциско Бюлетин" през 1913 година, е упомената за първи път. Думата – с цялото ѝ емоционално и смислово значение, удобно се е настанила и в календара на града под тепетата. А цветната програма,..
105 години от създаването си празнува Общинският драматичен театър "Боян Дановски" в Перник. Театърът е създаден през 1919 година под името..
Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" открива втората си изложба "Поколение ботокс" на 31 октомври от 18.00 ч. Експозицията..
След Световния ден на инсулта в Lege Artis разговаряме за съвременните възможности за овладяване на инсулта с доц. Росен Калпачки , началник на Клиниката..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg