„Преди години казах, че в истинското изкуство всеки опит да се следва поговорката: „И вълкът сит, и агнето цяло“, е обречен на неуспех. Истинското изкуство винаги е било върху обратния принцип: ”Или вълкът, или агнето”. Това пише Георги Марков в есето си „Конференцията на младите литературни творци“, прочетено по Дойче веле през далечната вече 1977 г. Да, но това, което пише Георги Марков остава валидно и до днес. И ироничното е, че и днес нещата отново се свеждат до принципа ”Или вълкът, или агнето”.
Повод да четем обаче този текст е четвъртият том с есета на Георги Марков, който излиза сега. В томчето под името „Колективният фалш“ са събрани есета, четени по радио „Дойче Веле“ и радио „Би Би Си“ в периода от 1971 до 1978 г.
„Те са разказ за човека, когато са преградени пътищата към спасението, но и за човека, поел риска да ги прехвърли, за да съхрани достойнството си“, пише Божидар Кунчев за тези текстове.
Защото както подсказва името „Колективният фалш“, Георги Марков тук е безпощаден към обществените, но и личните пороци – онова хитруване на дребно, илюзията, че страховете, компромисите и предателствата могат да останат скрити. Нищо не остава скрито, според Георги Марков.
Човек носи отговорност за действията си, независимо дали се оправдава със системата или не. Защото отделните хора правят системата. Или поне – същите тези хора обикновено поддържат системата. Защото в сборника с есета „Колективният фалш“ Георги Марков пише за писатели и артисти, за чиновници и партийни функционери, но всъщност пише не само за това как функционира онова общество, а за това как обикновеният човек прави компромиси. Или как не допуска компромиси. А това е актуална тема и днес.
Спасяват ли ни природните закони? Да, отговаря в новата си стихосбирка Оля Стоянова, по техния начин. Единадесет години след "Улица "Щастие" тази книга отново потвърждава устойчивостта в писането ѝ, пристрастието към определена поетика и теми. "Как ни спасяват природните закони" е стихосбирка, в която животът пулсира, а енергията се предава и на..
Новият филм на Петър Вълчанов и Кристина Грозева триумфира с пет награди на 42-рия Фестивал на българското кино "Златна роза". "Триумф" получи голямата награда за най-добър филм заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността. Филмът взе и отличията за сценарий и най-добра женска..
60-ият юбилеен сезон на театър 199 "Валентин Стойчев" започва с премиера на спектакъла "Тортила флет", създаден по мотиви от едноименния роман на Джон Стайнбек на театър "Кредо". Спектакълът разказва "историята на Дани, приятелите на Дани и къщата на Дани и как тия три неща станаха едно" – история за група скитници и една къща на..
На 27 и 28 септември Габрово отново е домакин на 24-часовия театрален маратон, наречен "Театър 24". Първото му издание беше отличенo единодушно от публика и жури за най-доброто културно събитие в Габрово за 2023 година. Организатор на театралния празник е независимата театрална формация "Малка театрална компания" в партньорство с Драматичния..
Сръбско-българският сериал "Операция САБЯ", който имаше световна премиера на CanneSeries 2024 и получи наградата за най-добър актьорски състав, се срещна за първи път с българската публика на 42-рия Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" във Варна. Историята, която се очаква догодина да тръгне в ефира на bTV, следва вече утвърдения..
Натура(та). Някои я боготворят. Други я отричат. Трети не са сигурни към коя група принадлежат. Но натурата е навсякъде. Около нас, във нас...
Международният поетичен фестивал "Софийските метафори 2024", чиято програма е богата и многообразна, тази година се провежда за шести път. Събитието..
Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg