Съчетаваме копненията на Шака  Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг  автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на  бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio  Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и  практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни  и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да  изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е  последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих  Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц). 
  
  Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите,  авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство  за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann  Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много  добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата,  страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости  акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието,  съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“.  Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието  му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите –  мажорни и минорни. 
  По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на  поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде  неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“  стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно  използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.
Вторник, 11 юни, 23.00 часа
1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз" , а тази есен, на 8 ноември 2025 , и като акцент в..
На 21 ноември Детският радиохор и Симфоничният оркестър на БНР ще отбележат заедно 65-годишнината на малките певци, с участието на маестра Венеция Караманова, съобщи в ”Артефир” главният диригент на Радиосимфониците Константин Илиевски. Музикантите от Симфоничния оркестър на БНР усилено репетират и за концерта на 5 ноември в Студио 1 на Радиото,..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон днес от 19 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг бенд традицията с..
Тя е джаз богиня, пианистка, омъжена за Елвис Костело и дарена с лице и глас, които продават дисковете в милиони. Домашното ѝ животинче е игуана, понеже има алергия към котки. Като българи, ние от самото начало сме наясно, че когато баща ти е Krall, то ти си принцеса. Но на други народи да прозрат това им отне десетилетия. Или поне 15 албума...
Село Ясна поляна се намира в община Приморско, област Бургас и в него живеят над 500 души. Разположено е в полите на Странджа планина, по поречието на река..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се..
В "Нашият ден" гостува издателят и преводач Або , за да представи новата книга с мемоари на Антъни Хопкинс "Справихме се, хлапе" , която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg
