„Втората част на разговора“ е есеистичен текст от Цветан Стоянов, адаптиран и поставен в Радиотеатъра от Иван Добчев през 2009 г. Разказва се за един въображаем разговор между Христо Ботев и Любен Каравелов точно преди Христо Ботев да умре, точно в мига – разтеглен до безкрайност – в който куршумът вече е изстрелян, вече лети към челото му. Разговорът е в диалогична форма, но превес има Ботев, самият той излага аргументите на Каравелов по-добре и от самия него. Това е и формата на общуване, която самият Цветан Стоянов практикува, нещо като запазен индивидуализиращ знак на присъствие.
Тончо Жечев казва: „Литературният маниер на Цветан извираше от неговата природа, от неговия характер и възпитание. В другарските спорове той с лекота отгатваше, понякога по-добре изразяваше нашите собствени възражения. С водопад от красноречие развиваше контрааргументите на собственото си построение. В сложно устроения му дух сякаш едновременно живееха и неговото, и моето, почти така както иска старецът Зосима. И той свободно можеше да бъде оставен в странен диалог със самия себе си“.
Есето е написано около 1963 г. и е публикувано едва след смъртта на автора си. Но то звучи все по-актуално и днес. И защото привикнахме патриотизмът ни да се излива във все по-плоски и еднопланови форми, не е лошо да се вслушаме отново в пророческите думи и размисли на големия български есеист.
Интервю на Ина Вълчанова с режисьора Иван Добчев, направено по повод премирата в Радиотеатъра на „Втората част на разговора“ от Цветан Стоянов на 4 октомври 2009 година.
До март месец 2020 Радиотеатърът беше създал традицията да кани публика във Второ студио, с която заедно – слушатели и изпълнители – да прослушват премиерните постановки на български пиеси. Интересът към прослушванията на живо беше голям. За съжаление Covid епидемията прекрати тези събирания. Сега с голяма радост съобщаваме, че редакцията ги..
Нина Мазур е известна украинска театрална критичка. Пише и монодрами. Често са свързани с Шекспир, но всъщност се интересува повече от жените около Шекспир. Като заобиколим изминалите векове, които така и не отговориха на загадката около личността на Шекспир, премиерата на Радиотеатъра "Агнес, жената на Уил", на 14 май от 16 часа , предлага странна..
Премиерата за деца на Радиотеатъра започва с Имало едно врем e … Както трябва да започват всички приказки. Имало едно време едно хипопотамче на име Туртухчо, което живеело в Африка, в Хипопотамия. Туртухчо бил много любознателен, обичал да научава нови и нови, и нови неща… Да, този път малките ни слушатели ще се запознаят с Туртухчо,..
На 26 март от 16 часа Радиотеатърът ще излъчи премиерното повторение на пиесата "За едно явление в електричеството". Радиокомпозицията е по разкази на Чехов, съотнесени по такъв начин, че възпроизвеждат атмосферата на най-съкровените му пиеси. Ето какво казва проф. Людмил Димитров за тази постановка: "Градина, сватба, самоубийство, монах,..
И през 2023 г. Радиотеатърът не забравя мисията си да продуцира качествена драматургия за деца и тийнейджъри. На 16, 17 и 18 януари от 7.20 часа слушайте премиерата на трите части на "Кентървилският призрак" от Оскар Уайлд. Точно защото говорим за текст на Уайлд, тук внимателно е избегната една досадно честа практика при историите за деца,..
Как могат да бъдат регулирани социалните мрежи и гражданите да бъдат предпазени от фашизоидни политици, тероризъм и невярна информация в тях? Как..
Под заглавие "Камъните на мисълта" излязоха на български в превод на Стоян Гяуров записките на Хенинг Ритер – германски журналист, писател и преводач. В..
Напук на дигиталната ера, в която живее целият свят, България си има свои правила за съществуване. Винаги някак наопаки, с няколко хода назад, без кой знае..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg