"Културата би следвало да е водещ приоритет, поне така е обявено от правителството и самите общини, но това не личи от финансирането ѝ" – коментира в "Нашият ден" Диана Андреева, директор на "Обсерватория за икономика на културата".
Какви са критериите, по които едно културно събитие получава финансиране? Дали устойчивостта и значението на даден проект са водещи, или определянето на културния календар на общините зависи от конюнктурни причини?
"Общинските съветници в голяма степен са част от общината и в много по-малка степен диспутът се води извън общината и решенията идват от нея. Липсва методология, липсват приоритети, липсва стратегия. Важно е да има национална стратегия, но много по-важно е да има общински стратегии. Когато липсват, е трудно да разберем защо едно събитие получава финансиране, а друго – не", каза Андреева.
Друг проблем, който бе набелязан, е, че, от една страна, има децентрализация на културните дейности, но няма финансова децентрализация на общините и те получават финансиране от държавния бюджет.
От "Обсерватория по икономика на културата" са в процес на създаване на единна методология, през която да се наблюдава общинското финансиране на културата.
Андреева наблегна на необходимостта от ясна методология, която да следи как всеки един публичен лев ще бъде похарчен и разходван и най-важното какъв ще бъде ефектът от това.
На улица "Мадона ди Кампильо" в аристократичния квартал в Рим, там, където някога се е помещавала Българската академия за изкуство и култура, днес ни посреща домът, който съхранява спомени, озарен от очакването за музика. Това всъщност е Българският културен институт – наследството на световноизвестния ни оперен певец Борис Христов, което все още..
В рамките на "Синелибри" за първи път на 26 октомври от 19 часа в РЦСИ "Топлоцентрала" ще видим филма на Деляна Манева по разказа на Алек Попов "Пътят на охлюва". Сценарият е работен дълго от двамата. В ролите са Михаил Билалов, Касиел Ноа Ашер, Мартина Апостолова и Дона Вълова. Филмът е късометражен. Ето и анотацията му: "Гергьовден. Войната в..
На 23 октомври 2025 година в Музея на хумора и сатирата в Габрово се откри изложба, посветена на 100-годишнината от рождението на художника и карикатурист Борис Димовски. Защо в Габрово? Защото художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома на хумора и сатирата (както тогава се нарича музеят) – "изографисал" е в стила на габровския..
Световете на културния антрополог, художничка и писателка Достена Лаверн са магични и свързват богоизбраните с богове, митични създания и хора, които одухотворяват материята. Зрителите наричат платната ѝ живи, а критиците обясняват феномена с това, че те са пространства, в които светлината се въплъщава в живописна структура, вдъхновена от пейзажите..
С изложба и валидиране на пощенска марка се отбелязва 100-годишнината от рождението на Борис Димовски в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Експозицията включва 233 произведения с акцент върху габровските шеги и подчертава приноса на Димовски за основаването и развитието на музея. Художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Какво съдържат намерените в Газа документи, уличаващи журналисти на "Ал Джазира" в тясно сътрудничество с "Хамас", коментира в "Мрежата" по програма..
"Тези нови картини са среща със собственото достойнство и несрета, сила и безсилие, мрачно предчувствие и духовна осветеност. Те са среща на собствената..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg