„Фантазия в до минор“ е аудиофикция, замислена още преди месеци, и премиерното излъчване в неделя от 16 часа е естественият и дългоочакван финал на продължителен процес на работа. Още в първите дни на работата на началното трио – автор, редактор и режисьор се очертаха две предизвикателства от различно естество. Едното – същностно, въпрос на отправна точка, вдъхновение и ключ към замисъла
„Фантазия в до минор BWV 562“ от Й. С. Бах е сравнително кратко произведение, написано през Ваймарския му период, към което по-късно, през 1745 г., е добавена и недовършена фуга, за чието авторство има дискусии. Фантазията/fantasia като музикална композиция се корени в изкуството на импровизацията и рядко следва академичните правила за каквато и да е стриктна музикална форма. Терминът се отнася повече до въображаема музикална идея и игра, отколкото до специфичен музикален жанр. В този контекст трябва да поставим нашата неделна премиера.
Другото обстоятелство е от географско-биографично естество. Авторът Герган Ценов живее и работи в Ню Йорк от 1999 година, а от 2007 г. е диригент на няколко различни оркестри в Ню Йорк и други градове на САЩ. Създава и струнен ансамбъл „Ценов“ в Ню Йорк, уникална формация, чиято цел е изпълнение на българска музика, а със СО на БНР, Софийската филхармония и Нов симфоничен оркестър е работил многократно. „Фантазия в до минор“ е неговият дебют в радиодрамата. Режисьорът Гаро Ашикян живее в Пазарджик и работи с различни театри в България. Същевременно е композитор и пианист. За Радиотеатъра вече е направил „Миш-маш“ на Станислав Лем, „Джак и Мери в страната на крадците“ на Анди Джоунс и стана основният обект на изображение в Трансмедийния проект „Да си паркираш колата в няколко двора“ на БНР, който следи правенето на пиесата „Да си паркираш колата в двора на Харвард“ на Израел Хоровиц на сцената на Народния театър и получи Номинация PRIX EUROPA BERLIN 2018 в категорията Дигитално аудио. Двама музиканти още на стартова позиция е суперпреимущество за аудиодрамата и затова нашата премиера, въпреки че често трябваше да става ту обект на десетки имейли, ту обект на стотици PRO TOOLS редакции, остана вярна на своята музикално-въображаема природа.
Герган Ценов: „Мисля, че в пиесата ми главен герой е самият радиослушател, който е поставен на кръстопът между няколко, може би само на пръв поглед независими сюжетни линии и между няколко, може би само на пръв поглед необвързани персонажи. От особен интерес за мен бе да се опитам да размия до краен предел границите между основните литературни жанрове (драма, поезия, лирика и мит), като паралелно с това да се опитам да постигна една своеобразна полифонична конструкция, на чийто финал отделните нишки и персонажи да се слеят в нещо неделимо.“
Гаро Ашикян: „Голямото предизвикателство за мен беше да успея да овладея задъхания, силно ретроспективен разказ, да преценя от кои възможности да се откажа в името на ритъма. А текстът дава много възможности – много повече отколкото могат да бъдат реализирани.“
Герган: „Мисля, че ако пиесата ми има едно предимство (или може би една слабост), това е, че според мен тя изисква едно определено ниво на концентрация от страна на радиослушателя, свързана с немалкия брой препратки и завоалирани символи в текста. Но също така мисля, че би представлявала интерес не само за тези от нас, които имат философски или детективски наклонности, но и за тези от нас, които подходят като към една музикална „фантазия“.
Всички тези замисли и послания придобиха плът и кръв благодарение на съзвездието от актьори: Зафир Раджаб (Честит дебют в радиото!), Ирини Жамбонас, Биляна Петрова и Георги Къркеланов и благодарение на звукорежисьорите във Второ студио на БНР Гергана Драмалиева, Константин Райдовски и Михаил Михайлов.
Прикаченият трейлър е първият в историята на Радиотеатъра, правен безконтактно, в условия на социално дистанциране и изолация.
"Мама и татко се сгодиха през октомври 1927 г." – с това изречение започва "Бивалици", автобиографичната книга на Вера Мутафчива. С неподражаемия си стил и гледната точка на всеприсъстващ автор тя разказва първите си съзнателни спомени, всъщност опреди това както стана ясно. Със забележителен стоицизъм, ирония и самоирония тя предава не само своите..
На 18 юни от 16 часа Радиотеатърът ще излъчи премиерната си постановка "Авариен изход" по поетесата на Силвия Чолева. На 25 май имаше предварително прослушване на радиопостановката с публика във Второ студио на БНР. Дойдоха много почитатели и ценители на съвременната българска драматургия. Още едно доказателство, че българската театрална публика има..
До март месец 2020 Радиотеатърът беше създал традицията да кани публика във Второ студио, с която заедно – слушатели и изпълнители – да прослушват премиерните постановки на български пиеси. Интересът към прослушванията на живо беше голям. За съжаление Covid епидемията прекрати тези събирания. Сега с голяма радост съобщаваме, че редакцията ги..
Нина Мазур е известна украинска театрална критичка. Пише и монодрами. Често са свързани с Шекспир, но всъщност се интересува повече от жените около Шекспир. Като заобиколим изминалите векове, които така и не отговориха на загадката около личността на Шекспир, премиерата на Радиотеатъра "Агнес, жената на Уил", на 14 май от 16 часа , предлага странна..
Премиерата за деца на Радиотеатъра започва с Имало едно врем e … Както трябва да започват всички приказки. Имало едно време едно хипопотамче на име Туртухчо, което живеело в Африка, в Хипопотамия. Туртухчо бил много любознателен, обичал да научава нови и нови, и нови неща… Да, този път малките ни слушатели ще се запознаят с Туртухчо,..
Несебър не попадна в списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство в опасност, стана ясно след участието на българската делегация на разширената сесия..
В навечерието на 22 септември, когато честваме Деня на независимостта на България, Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна представя премиерно..
Бразилската легенда Иван Линс (роден 1945 г., вокалист, пианист и носител на четири "Латино Грами" награди), представя новия си албум "My Heart Speaks",..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg