„От сърце може да бъде приветствана първата централна партия на младата Румяна Барева в Националния ни оперен театър. Една Християния обаятелна, одухотворена, с овладяна конструкция на ролята и преодолени трудности на вокалния стил.“ Думи на Розалия Бикс, отпечатани след премиерата на „Зографът Захарий“ от Марин Големинов играна на 17 октомври 1972 година.
По същия повод Елиана Митова споделя: „Помня дебюта ѝ в Софийската народна опера – Християния в операта „Зографът Захарий“ на Марин Големинов, нежна и обаятелна в младостта си и същевременно някак необикновено вглъбена, сериозна, ангажирана с трудната вокална и сценична задача. Именно това качество Румяна Барева съумя да съхрани и да доразвие щастливо през годините – професионалния подход, задълбоченото музициране, чувството, че трябва непрекъснато да работиш, да изискваш все повече и повече от себе си, за да се доближиш до голямото майсторство.“
Румяна Барева расте пред очите на леля си, която е една от най-големите оперни певици за времето си. Близостта с Лиляна Барева и нейните съвети, Румяна приема като безценно богатство. Още по-ценно обаче е умението ѝ да създаде свой собствен и отличителен образ на оперната сцена.
В Консерваторията Румяна Барева учи при Цветана Дякович и Любомир Пипков. Още в студентските години талантът ѝ прави много силно впечатление. От Софийската опера я канят да замести Мария Димчевска, която е бременна, като Сузана в „Сватбата на Фигаро“. По време на репетицонния процес, а след това и на спектаклите, Барева прави много сериозна заявка за бъдеща кариера и е високо оценена от диригента Асен Найденов. Малко по-късно участва в изпълнение на „Годишните време“ на Хайдн, веднага след което Добрин Петков я кани в Пловдив за ролята на Памина във „Вълшебната флейта“.
През 1972 година печели конкурс за стажант-артист в Софийската опера и става солист съвсем скоро след това.
Лауреат е на V общобългарско състезание за певци и инструменталисти, а от конкурса Пражка пролет получава първа награда. На VI международен конкурс за млади оперни певци, Съюза на българските композитори ѝ дава награда за най-добро изпълнение на роля в опера от български композитор за Севина от „Лето 893“ от Парашкев Хаджиев.
Румяна Барева е една от певиците с най-голям и разнообразен репертоар. Пее в опери от Перголези, Моцарт, Гуно, Доницети, Верди, Бизе, Пучини, Мусоргски, Прокофиев. Изпълнява огромен брой български творби от Големинов, Пипков, Хаджиев, Черкин, Димитър Тъпков, Димитър Христов, Тодор Попов.
Голям акцент в пътя ѝ е кантатно-ораториалният и особено камерният репертоар, който певицата определя като затрогващо и интимно преживяване.
На 12 октомври се навършиха 90 години от рождението на един от най-популярните и обичани тенори на всички времена. Пътят му започва от Модена, а в Италия както е известно всички пеят. Бащата Фернандо бил пекар, но и прекрасен баритон. Луд фен на Карузо, Джили, Тито Скипа, Ди Стефано… Купувал с част от оскъдните средства за препитание плочи и с Лучано..
На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в който се включва основно българска музика. Тази година, тъй като това съвпада с моя творчески юбилей, решихме отново да го организираме. В концерта включвам мои творби от различни периоди на моето..
Родителите ѝ са оперни певци, затова и музиката за нея е най-естественият път, по който може да поеме. Започва да свири на пиано, да пее, да танцува балет. В един момент обаче открива своя инструмент – цигулката. Срещата им е силна и запомняща се, по нейни думи – веднага се е усетило, че са един за друг. В момента Алма Борисова Грап кара специални..
“Нежна серенада” ще звучи в Своге и в Трявна. Концертът за флейта, сопран и пиано представя музика от жени композиторки от различни епохи в диалог с поезия на жени поетеси. Творчеството на жените композитори нерядко остава в сянка, затова и творческата колаборация има за цел да насочи вниманието към по-рядко изпълнявани творби от флейтовия и..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Децата и изкуственият интелект – какво е новото лице на опасностите в интернет? Нужна ли е забрана на социалните мрежи за деца? Гост на предаването..
Седмицата минава под знака на 100-годишнината от рождението на художника Борис Димовски – майстор на карикатурата и илюстрацията с огромен принос за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg