„От сърце може да бъде приветствана първата централна партия на младата Румяна Барева в Националния ни оперен театър. Една Християния обаятелна, одухотворена, с овладяна конструкция на ролята и преодолени трудности на вокалния стил.“ Думи на Розалия Бикс, отпечатани след премиерата на „Зографът Захарий“ от Марин Големинов играна на 17 октомври 1972 година.
По същия повод Елиана Митова споделя: „Помня дебюта ѝ в Софийската народна опера – Християния в операта „Зографът Захарий“ на Марин Големинов, нежна и обаятелна в младостта си и същевременно някак необикновено вглъбена, сериозна, ангажирана с трудната вокална и сценична задача. Именно това качество Румяна Барева съумя да съхрани и да доразвие щастливо през годините – професионалния подход, задълбоченото музициране, чувството, че трябва непрекъснато да работиш, да изискваш все повече и повече от себе си, за да се доближиш до голямото майсторство.“
Румяна Барева расте пред очите на леля си, която е една от най-големите оперни певици за времето си. Близостта с Лиляна Барева и нейните съвети, Румяна приема като безценно богатство. Още по-ценно обаче е умението ѝ да създаде свой собствен и отличителен образ на оперната сцена.
В Консерваторията Румяна Барева учи при Цветана Дякович и Любомир Пипков. Още в студентските години талантът ѝ прави много силно впечатление. От Софийската опера я канят да замести Мария Димчевска, която е бременна, като Сузана в „Сватбата на Фигаро“. По време на репетицонния процес, а след това и на спектаклите, Барева прави много сериозна заявка за бъдеща кариера и е високо оценена от диригента Асен Найденов. Малко по-късно участва в изпълнение на „Годишните време“ на Хайдн, веднага след което Добрин Петков я кани в Пловдив за ролята на Памина във „Вълшебната флейта“.
През 1972 година печели конкурс за стажант-артист в Софийската опера и става солист съвсем скоро след това.
Лауреат е на V общобългарско състезание за певци и инструменталисти, а от конкурса Пражка пролет получава първа награда. На VI международен конкурс за млади оперни певци, Съюза на българските композитори ѝ дава награда за най-добро изпълнение на роля в опера от български композитор за Севина от „Лето 893“ от Парашкев Хаджиев.
Румяна Барева е една от певиците с най-голям и разнообразен репертоар. Пее в опери от Перголези, Моцарт, Гуно, Доницети, Верди, Бизе, Пучини, Мусоргски, Прокофиев. Изпълнява огромен брой български творби от Големинов, Пипков, Хаджиев, Черкин, Димитър Тъпков, Димитър Христов, Тодор Попов.
Голям акцент в пътя ѝ е кантатно-ораториалният и особено камерният репертоар, който певицата определя като затрогващо и интимно преживяване.
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Фестивалът "Културама" продължава да радва своята публика с различни събития до края на година. "В няколко музея сме подготвили различни прояви. Ще имаме няколко концерта, които ще се проведат в София и в Историческия музей в град Петрич, където вече от един месец може да бъде видян нашия проект-изложба по едноименната книга "Сузи, внучката от..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg