Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимира Стоянова пее в Реквием на Верди в Милано

Снимка: milano.repubblica.it

Рикардо Шайи, хорът и оркестърът на Миланската скала и солистите Красимира Стоянова, Елина Гаранча, Франческо Мели и Рене Папе на 4, 7 и 9 септември представиха в катедралата на Милано, в Базиликата „Санта Мария Маджоре“ в Бергамо и с Старата катедрала в Бреша „Реквием“ на Верди в памет на жертвите на Covid-19. С тези три изпълнения Милано се свърза с двата най-пострадали града на област Ломбардия. На концерта в Милано присъства президентът на републиката Серджо Матарела, президентът на областта Атилио Фонтана, кметът на Милано Джузепе Сала и архиепископът на Милано Марио Делпини. В катедралата са допуснати само 600 души. Част от местата са били запазени за хора пряко ангажирани с борбата с коварната болест. Оркестърът е бил от 90 души, които са били с маски и 94 хористи.

Красимира Стоянова
Завръщането на публиката в прочутия театър вече е факт. На 12, 14, 16 и 17 септември беше изпълнена 9 симфония на Бетовен отново под диригентството на Рикардо Шайи. Първата вечер е била само медици, а останалите три за публиката на театъра, която влезе за първи път в залата, за да чуе съставите. Солисти на симфонията бяха Красимира Стоянова, Екатерина Губанова, Михаел Кьоних, Томаш Кониечни. Запис от този концерт ще предложим в някое от следващите издания на Метроном.

В месеците до 7 декември, когато по традиция се открива новия сезон на Миланската Скала са предвидени няколко събития.
От 11 септември на разположение на почитателите е новият диск на Рикардо Шайи посветен на музиката на Оторино Респиги. Сред творбите са „Римски пинии“, „Ария за струнни“, „Легенда“, „Старинни танци и арии“, „Римски фонтани“.

На 13 септември се състоя и първия концерт на Филхармонията на Миланската Скала. Събитието беше наречено Концерт за Италия. На пулта отново беше Рикардо Шайи, а солист беше Максим Венгеров, които изпълни цигулковия концерт на Менделсон. Прозвучаха и прочути симфонични страници от италиански опери. На този традиционен концерт, който се провежда на площада в Милано през юни обикновено присъстват 40 хиляди души, но сега бройката беше доста намалена. Затова пък концертът се предаваше по всички платформи и от РАИ5.

В залата филхармонията ще свири на 4 октомври, като Рикардо Шайи е избрал програма – Ария от Респиги, Серенада на Дворжак, „Аполон Мусагет“ на Стравински. Концертите, които ще изнася оркестърът ще бъдат двойни – в неделя един сутрин и един вечер, за да могат да бъдат посетени от всички абонати. Те ще бъдат без пауза. Официално сезонът на филхармонията ще бъде открит на 14 декември.

От 6 до 19 октомври Рикардо Шайи ще представи концертно „Аида“ на Верди. Ангажирани са Сайоа Ернандес, Анита Рачвелишвили, Франческо Мели и Лука Салси. За първи път ще може да се чуе нова версия на трето действие. Професор Анселм Герхард е изследвал наследството на Верди в Сант`Агата, което от пролетта на 2019 г. може да бъде разглеждано в архива на Парма. Така е открил оригиналната версия на началото на трето действие на „Аида“. За това начало има сведения в писма на Верди , но до сега не е имало следи. Особен интерес представлява четиригласен хор „А ла Палестрина“, от който Верди се отказва и според специалистите гой го използва след това в Реквиема написан през 1874 г. в памет на Алесандро Мандзони.

Първоначално този Реквием е бил замислен в памет на Джоакино Росини. Но след смъртта на Мандзони Верди пише произведението в негова памет. „Искам да засвидетелствам колко голямо уважение и благоговение питаех и питая към този велик човек, който вече го няма – четем в кореспонденцията на композитора до издателя Рикорди – и че Милано толкова достойно го почете“. Реквиемът е изпълнен в Милано на 22 май 1874 г. от Тереза Щолц, Мария Валдман, Джузепе Капони и Ормондо Маини, а на пулта е бил самият Верди. Повторен е отново след три дни.


В деня на музиката 1 октомври в „Метроном“ ще прозвучи записът от 4 октомври.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58