Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимира Стоянова пее в Реквием на Верди в Милано

Снимка: milano.repubblica.it

Рикардо Шайи, хорът и оркестърът на Миланската скала и солистите Красимира Стоянова, Елина Гаранча, Франческо Мели и Рене Папе на 4, 7 и 9 септември представиха в катедралата на Милано, в Базиликата „Санта Мария Маджоре“ в Бергамо и с Старата катедрала в Бреша „Реквием“ на Верди в памет на жертвите на Covid-19. С тези три изпълнения Милано се свърза с двата най-пострадали града на област Ломбардия. На концерта в Милано присъства президентът на републиката Серджо Матарела, президентът на областта Атилио Фонтана, кметът на Милано Джузепе Сала и архиепископът на Милано Марио Делпини. В катедралата са допуснати само 600 души. Част от местата са били запазени за хора пряко ангажирани с борбата с коварната болест. Оркестърът е бил от 90 души, които са били с маски и 94 хористи.

Красимира Стоянова
Завръщането на публиката в прочутия театър вече е факт. На 12, 14, 16 и 17 септември беше изпълнена 9 симфония на Бетовен отново под диригентството на Рикардо Шайи. Първата вечер е била само медици, а останалите три за публиката на театъра, която влезе за първи път в залата, за да чуе съставите. Солисти на симфонията бяха Красимира Стоянова, Екатерина Губанова, Михаел Кьоних, Томаш Кониечни. Запис от този концерт ще предложим в някое от следващите издания на Метроном.

В месеците до 7 декември, когато по традиция се открива новия сезон на Миланската Скала са предвидени няколко събития.
От 11 септември на разположение на почитателите е новият диск на Рикардо Шайи посветен на музиката на Оторино Респиги. Сред творбите са „Римски пинии“, „Ария за струнни“, „Легенда“, „Старинни танци и арии“, „Римски фонтани“.

На 13 септември се състоя и първия концерт на Филхармонията на Миланската Скала. Събитието беше наречено Концерт за Италия. На пулта отново беше Рикардо Шайи, а солист беше Максим Венгеров, които изпълни цигулковия концерт на Менделсон. Прозвучаха и прочути симфонични страници от италиански опери. На този традиционен концерт, който се провежда на площада в Милано през юни обикновено присъстват 40 хиляди души, но сега бройката беше доста намалена. Затова пък концертът се предаваше по всички платформи и от РАИ5.

В залата филхармонията ще свири на 4 октомври, като Рикардо Шайи е избрал програма – Ария от Респиги, Серенада на Дворжак, „Аполон Мусагет“ на Стравински. Концертите, които ще изнася оркестърът ще бъдат двойни – в неделя един сутрин и един вечер, за да могат да бъдат посетени от всички абонати. Те ще бъдат без пауза. Официално сезонът на филхармонията ще бъде открит на 14 декември.

От 6 до 19 октомври Рикардо Шайи ще представи концертно „Аида“ на Верди. Ангажирани са Сайоа Ернандес, Анита Рачвелишвили, Франческо Мели и Лука Салси. За първи път ще може да се чуе нова версия на трето действие. Професор Анселм Герхард е изследвал наследството на Верди в Сант`Агата, което от пролетта на 2019 г. може да бъде разглеждано в архива на Парма. Така е открил оригиналната версия на началото на трето действие на „Аида“. За това начало има сведения в писма на Верди , но до сега не е имало следи. Особен интерес представлява четиригласен хор „А ла Палестрина“, от който Верди се отказва и според специалистите гой го използва след това в Реквиема написан през 1874 г. в памет на Алесандро Мандзони.

Първоначално този Реквием е бил замислен в памет на Джоакино Росини. Но след смъртта на Мандзони Верди пише произведението в негова памет. „Искам да засвидетелствам колко голямо уважение и благоговение питаех и питая към този велик човек, който вече го няма – четем в кореспонденцията на композитора до издателя Рикорди – и че Милано толкова достойно го почете“. Реквиемът е изпълнен в Милано на 22 май 1874 г. от Тереза Щолц, Мария Валдман, Джузепе Капони и Ормондо Маини, а на пулта е бил самият Верди. Повторен е отново след три дни.


В деня на музиката 1 октомври в „Метроном“ ще прозвучи записът от 4 октомври.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55