200 години бяха нужни, за да бъде удостоена английската писателка и философ Мери Уолстънкрафт, със статуя. Но скулптурата, изобразяваща гола млада жена, дело на Маги Хемблинг, предизвика ожесточена критика още с откриването си във вторник.
Статуята, издигната в северен Лондон, озадачи публиката и критиците, които веднага попитаха с каква цел "майката на феминизма" е гола?
През вековете женската голота в изкуството е символизирала различни неща, в това число справедливостта или свободата, съблечени от условности. В конкретния случай обаче става въпрос за историческа личност и портретирането й спрямо съвременните стандарти за женска привлекателност, буди удивление.
Статуя е плод на 10-годишни усилия по събиране на средствата, необходими за създаването и издигането на паметника на стойност 143 хил. британски лири.
"Приучват ни от малки, че красотата е скиптърът на жената и по този начин свикваме ума да се утаява в тялото и да пърха из него като в златна клетка, стремейки се единствено да украси затвора си", пише в далечната 1792 г. самата Мери.
В този смисъл не са пресилени реакциите, които виждат в статуята "пропусната възможност", докато според други е "катастрофално грешна" и "Самата Уолстънкрфт би се обидила да се види като идеално оформена мокра мечта".
Противниците на статуята са обединени около становището, че паметникът е трябвало да носи чертите на самата Уолстънкрафт, а не на обобщената женственост или както писателката Катлийн Моран казва: "Представете си какви биха били реакциите, ако някои издигне паметник на Чърчил, изобразявайки го като гол и привлекателен млад мъж."
"Виждали сме десетки статуи на писатели, реформатори, философи и никой от тях не е бил гол. Кому е нужно Мери Уолстънкрафт да е съблечена?", в хор питат потребителите на социалните мрежи.
Самата Хемблинг защити творбата си, като каза, че искала да увековечи обикновената жена, а дрехите щели да фиксират фигурата в конкретна историческа епоха. "Това е скулптура за днешния ден и неговия дух", каза художничката.
Коя е Мери Уолстънкраф и за какво се е борила?
Мери Уолсъткрафт (1759 – 1797) е една от първите поборнички за равни права на жените. Тя призовава за подобряване на статута на жените чрез политическа промяна и радикална реформа на образователната система.
В най-известна си творба „Защита на правата на жената“ (1792), Уолстънкрафт твърди, че жените по същество не са по-долни от мъжете, единственото, което им липсва, е образование.
Тя смята, че и мъжете и жените трябва да бъдат третирани като рационални същества и си представя социален ред, основан на разума.
След две злощастни връзки с Хенри Фюзели и Гилбърт Имлей Уолстънкрафт се омъжва за философа Уилям Годуин, един от предшествениците на анархисткото движение и ражда от него Мери Шели, авторката на „Франкенщайн“. Умира от усложнения след раждането, оставяйки няколко недовършени ръкописа.
След смъртта ѝ Годуин публикува Мемоари за живота ѝ (1798), разкривайки нетрадиционния ѝ начин на живот, което непреднамерено унищожава репутацията ѝ за един век, фокусирайки вниманието върху връзките и личния й живот, а не върху философските й идеи.
С появяването на феминисткото движение в началото на 20 век обаче защитата на равноправието на жените от Уолстънкрафт придобива все по-голяма значимост. Днес тя е смятана за една от основателките на феминистката философия и феминистките често цитират живота и творбите ѝ като важни влияния.
Издигането на неин паметник е част от движението, започнало преди няколко години, за отдаване на почит към жените и техния принос в историята и промяна на средата, в която има твърде малко паметници на жени - исторически фигури. По тази причина статуята фокусира внимание и страстни реакции.
Източник: Guardian, Twitter, BBC, Wikipedia
В ситуация на неспирни изненади, които всекидневно ни поднася не само родната политическа среда, образователната сфера не прави изключение. Обществото е сюрпризирано с "идеи", които най-малкото не са добре обмислени. Нерядко оставаме с впечатлението, че в публичното пространство се подхвърлят сюжети, които, без да са съществени, отвличат вниманието и..
В старата господарска къща на остров Мавриций, чието име се превежда като Еврика, душата на любителя на антики крещи "Еврика" във всяка стая. В Eureka, La Maison Creole не се връщаш назад във времето, а се потапяш в миналото изцяло. И всеки се вглежда през увеличителното стъкло на онова, което го интересува. Аз, например, "залепнах" пред тапетите по..
Антибактериални повърхности с приложение при възстановяване на увредена костна тъкан разработват учени от Института по електроника на БАН. В изследването са използвани лазери със свръхкъси импулси, с които се повишават антибактериалните свойства на керамични и полимерни материали, съвместими с човешката тъкан. Тези проучвания са проведени под..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман Пазвантоглу във Видин. Автор на книгата е изявената ни османистка проф. Стоянка Кендерова. Осман Пазвантоглу е управител на областта от 1795 да смъртта си през 1807 г. В размирните "кърджалийски..
Терминът "бивши хора" се употребява от някогашните служби на тоталитарна България за обозначаване на онези, които след преврата на 9.IX.1944 г. са превърнати в парии – преследвани, затваряни, заточавани. В своята книга "Бившите хора" на концлагерна България" историкът Мартин Иванов разглежда в дълбочина както мероприятията на народната власт,..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg