Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Електра“ в Софийската опера

Снимка: operasofia.bg

Българската премиера на операта „Електра“ на Рихард Щраус предстои да се случи на 26 ноември.

„Електра“, опус 58 е опера в едно действие от Рихард Щарус, либрето е на Хуго фон Хофманстал по негова драма от 1903 г. Това е първата от серията от шест опери, които ще създадат двамата. Представена е на 25 януари 1909 г. в Кралската опера в Дрезден под диригентството на Ернст фон Шух.

От тогава това е една многократно записвана и поставяна творба, но най-хубавото е, че сред всички певци има и няколко българи. Първа е Люба Велич, която изпълнява ролята на Хризотемида в записа от 1947 г. с диригент сър Томас Бийчъм, с кралския филхармоничен оркестър. Ролята на Егист е представена от Петър Гугалов през 1990 с диригент Иржи Коут, а Александрина Пендачанска преди няколко години беше Хризотемис под диригентството на Джонатан Нот.

Има още няколко певци – Любомир Панчев и Маргарита Лилова участват през 1965 и през 1967 в записите на Карл Бьом, Маргарита Лилова записва и през 1966 със сър Джордж Шолти, а след това и през 1989 г. с диригент Клаудио Абадо. Милкана Николова участва в регистрацията през 1981 с Карл Бьом, Весела Зорова през 1990 с Джефри Тейт, а Боряна Матеева през 1995 и 2002 с Даниел Баренбойм.

От 26 ноември започва българската история на „Електра“.
Постановката е на акад. Пламен Карталов, за диригент е поканен Евън-Алексис Крист, сценограф е Свен Йонке, костюми Лео Кулаш. Съставът е изцяло български – Лилия Кехайова-Цанкова и Диана Гуглина – Електра, Гергана Русекова и Йорданка Милкова – Клитемнестра, Радостина Николаева и Цветана Бандаловска – Хризотемис, Атанас Младенов – Орест, Даниел Острецов – Егист.
За предварителна работа с певците беше поканен диригент-репетитор от Баварската опера – Ричард Уайлдс

Ричард Уайлдс е роден в Нотингам. Бил е диригент и аранжор в Бразилия, а след 1993 г. Започва кариерата си в Европа първо като репетитор в оперния театър в Дюселдорф, след това в Инсбрук, а от 2002 г. е в Баварската опера в Мюнхен. Освен редовните си ангажименти като корепетитор той е дирижирал и постановките на „Мечката“ на Уилям Уолтън през 2013 г. и „Маре Нострум“ на Маурицио Кагел през 2016 г. Представени са и негови сценични творби „Острови“ в музикалното училище в Аахен през 1997 г. и мини-барокова камерна пародия „Донна Галина“ в Тиролската опера в Инсбрук през 2000 г. Писал е музика към постановка на „Хамлет“. През сезона 2018/2019 г. той пое музикалното ръководство, композицията и аранжимента на проекта „Обичан, мразен и все още лоялен“ посветен на 200-годишнината на националната опера и 100-годишнината на баварската опера в основата на който стоят импресиите на солисти, музиканти и публика за постановката на Август Евердинг на „Вълшебната флейта“ на Моцарт, която се играе повече от четиридесет години в Мюнхен.
Ето какво сподели той.


По време на репетициите имах възможност да се срещна с изпълнителите на централните партии. В звуковите файлове може да чуете техните разкази.

Лилия Кехайова-Цанкова ще бъде Електра. Тя е завършила пловдивското музикално училище, а след това и националната музикална академия в класа на проф. Илка Попова. През 2001 г. става лауреат на конкурса „Нови гласове“ на Софийската опера. На нейна сцена тя вече е представила много централни партии, сред които Тамара от „Борислав“, на маестро Георги Атанасов, Яна от „Янините девет братя“ на Любомир Пипков, Донна Елвира от „Дон Жуан“ на Моцарт, Амелия от „Симон Боканегра“, Татяна от „Евгений Онегин“ на Чайковски и др.


Диана Гуглина – Електра
Родена е в София, но завършва оперно пеене и вокална педагогика в Женева. Специализира в Брюксел. Прави майсторски класове с Жозе ван Дам, Джун Андерсън, Том Краузе, Кристоф Русе и др.


Гергана Русекова – Клитемнестра
Тя е ученичка на доц Констанца Вачкова. Завършила е НМА „Панчо Владигеров“. Работила е в майсторските класове с Мартина Аройо, Стефка Евстатиева, Лучана д‘Интино. Специализира в университета „Дюкейн“ в Питсбърг, САЩ, както и в лятната академия „Ецио Пинца“, където се среща с Mаурицио Арена, Мария Киара, Енца Ферари, Джани Капелето и Мария Паван. От 2017 г. е солист на Софийската опера, като за тези няколко сезона представя впечатляващи роли – Жоргета от „Джани Скики“ на Пучини, Циганката от „Янините девет братя“ на Пипков, Амнерис от „Аида“ и Азучена от „Трубодер“ на Верди, Кундри от „Парсифал“ на Вагнер и др.


Йорданка Милкова – Клитемнестра
Репертоарът ѝ е много богат, а сред най-успешните ѝ партии са Кармен, Еболи от „Дон Карлос“, Азучена от „Трубадур“, Улрика от „Бал с маски“ на Верди; Ортруд от „Лоенгрин“, Венера от „Танхойзер“ на Вагнер, Марфа от „Хованщина“ на Мусоргски, Никлаус от „Хофманови разкази“ на Офенбах. Магьосницата от „Русалка“ на Дворжак и др.
Родена е в София, учила е в университета по изкуствата в Берн. Член е на ансамблите на театрите в Пфорцхайм и Нюрнберг. Списание „Опернвелт“ я посочва за „Най-добър млад музикант“. Гостува на много европейски театри.



Радостина Николаева – Хризотемис
Една от водещите солистки на Софийската опера. На нейна сцена тя е представила много впечатляващи роли. Заслужава си да бъдат гледани „Тристан и Изолда“ на Вагнер, където тя изпълнява партията на Изолда, както и вердиевите „Трубадур“ и нейната Леонора, Аида, Дездемона от „Отело“. Публиката я аплодира като Тоска от едноименната опера на Пучини, Ярославна от „Княз Игор“ на Бородин, Донна Анна от „Дон Жуан“ на Моцарт. Специално място заемат и българските опери – Мария от „Цар Калоян“ на Панчо Владигеров, Косара от едноименната опера на маестро Георги Атанасов.



Цветана Бандаловска – Хризотемис
Тя е член на Софийската опера от 2001 г. Сред ролите, които е изпълнила на тази сцена са Мими в „Бохеми“, Лиу в „Турандот“, Чо-Чо Сан в „Мадам Бътерфлай“ от Пучини; Маргарита от „Фауст“ на Гуно, Донна Елвира в „Дон Жуан“, Памина във „Вълшебната флейта“ на Моцарт; Елза в „Лоенгрин“ от Вагнер и др. Цветана Бандаловска с удоволствие представя и камерен репертоар.
Родена е в гр. Сиктивкар, Русия. Завършила е ДМА в класовете на проф. Сима Иванова и доц. Христина Ангелакова.



Атанас Младенов – Орест
Ученик е на проф. Нико Исаков в НМА „П. Владигеров“. От 2012 г. е в състава на Софийската опера.
Сред забележителните му превъплъщения са Белкоре от „Любовен еликсир“ на Доницети, Фредерик от „Лакме“ на Делиб, Гаспаро („Рита“ от Г. Доницети), Онегин от „Евгений Онегин“ на Чайковски, Гунтер от „Залезът на боговете“ на Вагнер, Дандини от „Пепеляшка“ на Росини.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50