Езикът на драматургията облича в думи добрата филмова идея и все пак, как се превръща тя в добър сценарий? Историята е това, което може да грабне зрителя или изцяло да го отблъсне. Какви са тънкостите в това тя да звучи достоверно и в същото време изкусно да изненадва и истински да докосва? Нека заедно разкрием какво е необходимо, за да бъдат положени стабилните основи в създаването на един филм!
В началото бе сценарият, затова те срещаме със сценаристите Теодора Маркова и Лило Петров в тези 60 минути на Епизод 11 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Теодора Маркова е български сценарист. Тя работи в екип съвместно с Георги Иванов и Невена Кертова, от вече над 10 години. Те са създатели на сценариите на сериалите “Стъклен дом“,“Фамилията“,“Революция Z“,“Под прикритие“,“Денят на бащата“, както и на игралните филми “Писма от Антарктида“ и “Дъвка за балончета“, който е отличен за най-добър сценарий на фестивала “Златна Роза“ през 2017 година.
Лило Петров е сценарист и драматург, носител на наградата за нова българска драматургия на НБУ за 2019 г. и номиниран за награда „Икар“ за пиесата си „Добролюб“. Работи по сценариите на сериалите „Отдел „Издирване“ и „Съни Бийч“, документалната поредица „Къщите говорят“. В екипа на сериала „Белези“ влиза в ролята на креативен продуцент.
Процесът по написване на един сценарий е строго индивидуален за всеки екип и всеки проект. И все пак, това, което обединява всички под общ знаментал, е нуждата от работа в колектив в изкристализирането на една идея за филм и проверката на всички елементи, които съставят рамката на историята.
В създаването на един сценарий писането е едва 20% от всичко, а едва 5% от първоначалните идеи попадат във финалния му вид. Кои са моментите, в които сценаристът спира да си мисли „Аз имам жестока идея!“ и колко е важно да можеш да се отказваш от любимите си идеи – можеш да разбереш още сега от епизода! В него ти разкриваме и повече за най-клишираните реплики, влезли в списъка на абсолютно забранени за употреба!
Често пъти реализацията на даден сериал не оставя много време за размисъл на сценаристите, особено когато текстът се създава и в хода на самите снимки, затова подготовката е в основата на добре разгърнатата история в епизоди и сезони. За да е интригуващ един сюжет, е много важно той да бъде внимателно и задълбочено изграден с всички детайли и нюанси. Именно за да бъде изградена тази специфична действителност, много често сценаристите работят с консултанти или се срещат с хора, с помощта на които „да влязат в обувките“ на героите, които създават. Колко е важно това потапяне в спецификата на контекста и какво е чувството сценария, който си написал, да оживее чрез актьорите на първите репетиции? Чуйте любопитните истории от професионалния опит на Теодора Маркова и Лило Петров, свързани с едни от най-успешните български сериали!
И още: Как идеята се превръща в сценарий; Детайлното изграждане на героите; Спецификата в съвместната работа на сценарния екип; Сценарната работа по телевизионен сериал; Креативната свобода на сценариста и ограниченията в българския контекст; Необходимостта от разказване на локални истории и сътрудничеството с консултанти; Психологията като част от процеса на написване на сценарии; Присъствието на сценариста на терен; Висшият пилотаж на добрия диалог и най-често срещаните клиширани реплики; Въвеждането на младите сценаристи в утвърден екип; Нуждата от академично образование за сценарно писане; Пропадането на историята в сериал, с развитието на сюжета; Разликата между лимитираните филмови поредици и сериалите с много сезони; Оживяването на сценария чрез актьорите.
Кирил Карталов за първи път представя темата за пилигримството от научна гледна точка в изданието "Цветята на нациите. Пилигрими по Камино де Сантяго" и дава нова интерпретация на традиционните историко-философски учения и позиции. Книгата излиза първоначално на италиански език в луксозен вариант с 200 ръчно направени копия и множество снимков..
Черна комедия ни впуска в танц със смъртта, воден от погребален агент в българско градче, където старите вражди никога не умират, а се предават в наследство. "Пакет Вечност", дебютът в игралното кино на Магдалена Илиева, е един от трите български филма, селектирани за международния конкурс на 29-ия София филм фест. Главният герой Боби, в чиято..
Поетът Сашо Серафимов представя новата си стихосбирка "Случаят живот или сънят на света" в галерия "Възраждане" в Пловдив. Тя е съставена от поета, писателя и драматурга Стефан Цанев . В стихосбирката са публикувани подбрани стихове от цялото творчество на Серафимов. Авторът избрал заглавието "Случаят живот или сънят на света", защото и..
Тази година посвещаваме Академия комика, литературния салон на редакция "Хумор и сатира", изцяло на класическата литература, на онази, хубавата литература, в която можем да се потопим като в повтарящ се сън, в детски спомен, в приятно мечтание… четем, откриваме, преоткриваме, препрочитаме класиката. В неделя, 16 март, разлистваме творчеството на..
Чавдар Гюзелев представя новата си изложба под името "Насред илюзиите". Картините, които показва в галерия "Ракурси", са правени в последните години и са в различни стилистични и пластични посоки. Експозицията може да се раздели условно на две части. В основното пространство преобладават творби, чийто фон е черен. В по-малката част на галерията..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg