Как виждаме Възкресението на Христос и неговото разпъване през погледа на творците.
Темата коментира в “Нашият ден“ изкуствоведът д-р Пламен Събев.
“Този вид изкуство е малко специфичен тип интерпретация на нещо, което хората, в своята единна вяра, концентрират и възпроизвеждат според обща вяра и според обща представа.“
“Именно тук, в тази основа, се заражда и канонът в изкуството. Когато говорим за иконата, трябва да имаме предвид, че това е нещо, което е свързано с много древна традиция, и което в една или друга степен продължава да се спазва и да се повтаря поколения след поколения.“
“На Балканите и в България доста икони са се възпроизвеждали и са се правили, илюстрирайки Страстите Христови. Тук бих искал да подчертая тази силна привързаност на вярващия народ към този тип изкуство, така както и в много други страни.“
“Това е изкуство, което, не само че се възприема като някаква форма на талант, но и форма, в която духовната сила се влива. Самата икона се превръща в духовен съд, в който се влива благодатта.“
“Именно на тази основа всеки посетител в църквата, когато съзира икона, особено със Страстите Христови, той се прекланя и благоговее. Това нещо се е предавало от поколение на поколение.“
“Говорим за една много респектираща форма на изкуство, в която се наблюдават и интерпретации.“
Образът на Възкресението през вековете в български контекст
“Древните традиции са малко по-различни от онова, което се интерпретира в по-късните периоди, да кажем във Възраждането. В древната традиция се почита един тържествен тропар, който определя момента, в който Христос слиза в ада и заедно със своите силни ръце измъква от гробовете Адам и Ева.“
“По този начин се символизира и се представя всъщност победата над смъртта, над злото, над греха, който е първоначално натрупан чрез Адам и Ева. Тяхното издигане от гробовете означава победа над този грях и над тази смърт. Точно този епизод се е представял в древността и точно това се е представяло като Възкресение Христово.“
“Едва в по-късните периоди на Възраждането виждаме вече върху икони, върху стенописи, един малко по-различен поглед – отместване на гробния камък и буквално издигане на тялото Христово от гроба, а от двете страни стража, която е доста изумена от това велико чудо. Този вид иконография се води като образец от Западна Европа, навлиза влиянието на Западноевропейското изкуство.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
В студените зимни месеци темата за бездомните хора става особено актуална. Липсата на подслон, храна и здравни грижи често поставя живота на тези хора в риск. В ефира на "Нашият ден" Евгений Радушев, ръководител на мобилна група за бездомни към организацията "Каритас", сподели предизвикателствата, пред които се изправят бездомните, както и..
Михаил Мишев е журналист на свободна практика, който работи върху дезинформационните наративи, разпространени в ромските общности на България. Мишев се включва в "Нашият ден" от Сливен, където е една от най-големите ромски махали у нас. "Страхът води хората към някакви действия, той е универсален инструмент за влияние" , казва..
В редакция "Хумор и сатира" акъл имаме много и щедро го раздаваме, не ни се свиди. Огледаме се, видим област, където явно се нуждаят от акъл и веднага ставаме мозъчни донори, така да се каже. За съжаление често пъти акълът ни се отхвърля, не влиза в работа, което си личи навсякъде у нас. Това обаче не ни разколебава, продължаваме да раздаваме в..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как фалшивите, подвеждащи и изфабрикувани новини се разпространяват по различен начини в различните общности? В "Работилница за журналисти" на АЕЖ - България беше представено ново проучване на..
В Деня на патентоване на първата електрическа самобръсначка и първото изкуствено кръвопреливане в света, гост в студиото е Илиана Типова – отличник на випуска на 10-ия майсторски клас по радиожурналистика на БНР. Тя е автор и водещ на предаването за туризъм и хоби на Радио Кърджали "Накъде в неделя". За връзката между Граф Дракула, Хелоуин, гробищата..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg