Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как се „учи“ духовност

Снимка: архив

Когато честваме 11 май – денят на светите равноапостоли Кирил и Методий, и 24 май – празникът на нашата просвета, култура, азбука и книжовността, тръгнала от делото на първоучителите, продължена от учениците им, прегърната и отгледана от България и просветила много славянски и неславянски народи, си припомняме, че сме „държава на духа“. Така беше нарекъл страната ни големият руски учен академик Дмитрий Лихачов.

Извън празничната приповдигнатост обаче все повече си даваме сметка, че духът е притиснат до задушаване от материята в един все по-унифициран и комерсиализиран свят. Опасяваме се, че консуматорският манталитет и бездуховността водят до задънена улица и се опитваме да дадем на децата си друга перспектива. Как обаче да го направим, а и знаем ли точно какво искаме да постигнем. По нееднократно проиграван в последните десетилетия „механизъм“ всеки дефицит в обществото ни се компенсира с въвеждането на нови дисциплини, „задължителни“ литературни произведения, още учебници и помагала за учениците. Ако с това чиновниците си измиват ръцете, поне родителите би трябвало да си дават сметка, че времето и енергията на децата не са безпределни и че измиването на ръце не върши работа.

Как стои въпросът с духовността. Дали въвеждането например на религията като учебен предмет с отделни часове, учебници и помагала ще направи рожбите ни по-духовни. Нека първо уточним какво означава духовност, това набор от знания и умения ли е, „компетентности“, според последната мода в речника на просветното министерство. Или нещо повече и от по-различно естество като нагласи, ценности, светоглед, способност за самостоятелно мислене, диалог, начин на живот, поведение… Може ли в отделен час в парцелираното на учебни предмети образование, в училището, организирано по наследен от миналите два века авторитарен модел, да се „изучава“ духовност. Тези въпроси задаваме в рубриката „Всичко за образованието“ на преподавателката по философия в 9 френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в София и председателка на Асоциацията на преподавателите по философия Теодора Тодорова. Чуйте отговорите ѝ в записа.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Антония Първанова

Медицината или политиката?

В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За здравето". Просто подменихме една дума в заглавието, което даде нов смисъл на разговора ни. Защото, ако "ракията е над политиката", както казват героите на филма, то медицината е над всичко. В този..

публикувано на 03.12.24 в 16:25
„Свети Георги и ламята“ от Лилиан Стамболиева (15 г.), ПГ „П. Яворов“, гр. Петрич

Аудиокнига "Български светци, царе, герои – митове и легенди"

Тя е дело на съвместната работа на децата от ателие "Млади разказвачи" при Народно читалище "Роден край - 1931" и фондация "Детето и фолклора" – проект, подкрепен от програма "София - град на младите и активните" на Столична община. Какво може да накара едно дете да се включи в проект, в който да изследва фолклора, да събира история и мъдрост и..

публикувано на 03.12.24 в 09:35
Християн Георгиев

Еврика! Успешни българи: Християн Георгиев

Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация "Еврика" за постижения в овладяването на знания в областта на строителството и архитектурата. Християн разказва, че винаги е обичал математиката, а днес си дава сметка, че е имал късмета на..

публикувано на 02.12.24 в 17:00
Проф. Збигнев Марчиняк

Какво не се случи в българското училище през последните 10 години

Повод за равносметката е десетгодишнината от гостуването у нас през ноември 2014 г. на бившия полски заместник-министър на образованието проф. Збигнев Марчиняк, водеща фигура в образователната реформа, осъществена в Полша. Преди 10 години проф. Марчиняк е участник в конференцията "Равен достъп до качествено образование" и провежда срещи с..

публикувано на 02.12.24 в 13:20
Ученици от клуб „Млад откривател“, д-р Лилия Старева и Цвета Николова

Фондация "Детето и фолклора" и клуб "Млад откривател"

Съвсем наскоро фондация "Детето и фолклора" завърши своя проект "Млад откривател", с който създаде възможност ученици от 19 СУ "Елин Пелин" в София да открият за себе си (и не само) паметници на културата и историята, които са около тях, "под носа им". "Според мен трябва да се споделят с хората тези открития, които сме направили, информацията,..

публикувано на 02.12.24 в 10:04