„Как, Шаляпин при теб? Да, концерт на Шаляпин, възпроизвеждан от моя народен „Телефункен“ – това гласи текстът на една реклама от 40-те години на ХХ в. Днес дотолкова сме приели радиото за даденост, че не си даваме сметка какво революционно откритие е било изнамирането му.
От златните години на радиоразпръскването – 30 до 50-те години на 20 век е минало много време, но и тогава са се правели прогнози, че възможността да слушаме Шаляпин у дома ще доведе до отлив от концертните зали, което не се е случило.
Днес имаме възможност да присъстваме виртуално на изпълнения на Берлинската филхармония, Метрополитън опера, Миланската скала и десетки други големи музикални сцени. Да присъстваме по пантофи и пижами на майсторски класове и открити репетиции, да слушаме различни интерпретации на творчеството на Шуман, Шуберт и Шостакович. Въпросът за бъдещето на класическата музика отново е на дневен ред. Очевидно е, че няма да спрем да ходим на концерти, но връзката между музикантите и публиката се променя. Ще се наложи ли на класическата музика да се адаптира към новите реалности?
На този въпрос е посветено едно събитие, организирано съвместно от Унгарския културен институт и Ratio, което ще се излъчва на 27 май в рамките на „Дискусии за наука и култура (ДНК)“ и Софийски музикални седмици.
Лектор на събитието е Балаж Бьорьоц, унгарски фотограф и дизайнер. Основател на Студио Пилвакс в Париж (2008), което въвежда нов стандарт в естетиката за брандиране на класическите музиканти и бързо се превръща в уважавано студио в тази област.
През последните 13 години Бьорьоц работи с класически музиканти, оркестри и музикални фестивали в Европа и САЩ като филмов деец, дизайнер и комуникационен консултант.
За събитието на прекрасен български разказва Сандра Мишкеди, директор на Унгарския културен институт в София:
Променят се не само навиците ни за слушане, променя се и образованието. Какви специфични предизвикателства отправи голямото затваряне пред преподаването на ученици и студенти, които, се оказаха подготвени за този тип общуване. Чуйте с доц. д-р Елена Дикова.
И в други издания на предаването е ставало въпрос, че преобладаващият академичен модел STEM, който включва точни науки, технологии икономика и математика се разширява и обхваща изкуствата, новото съкращение на английски STEAM можем да преведем като „пар“а и се смята, че от този интердисциплинарен подход ще излезе следващото голямо нещо.
Говорим за това с диригента и музикален теоретик Иван Янакиев.
Елена Дикова завършва СМУ „Любомир Пипков“ в класа на проф. Милена Куртева. Дипломира се в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в класа на проф. Антон Диков и е доктор по музикознание и музикално изкуство.
Специализира в курсове и майсторски класове във Франция при проф. Джей Готлиб и проф. Оливие Гардон във Франция. През 1997 г. завършва публичен курс по интерпретация при проф. Доминик Мерле във Флен, Франция. Концертира активно като солист и камерен изпълнител както в България, така и в редица европейски държави като Франция, Австрия, Италия, Чехия, Словакия, Сев. Македония, Унгария и Сингапур. Била е солист на много български оркестри. Елена Дикова е доцент в катедра Пиано на НМА и преподавател в НМУ. Била е член на различни журита в международни конкурси за пианисти.
Иван Янакиев е диригент и музикален теоретик. Дипломира се в Националната музикална академия в гр. София със специалност Оперно-симфонично дирижиране, като продължава обучението си на майсторските класове на проф. Урош Лайовиц Виенското висше училище по музика и сценични изкуства). През 2013 г. Янакиев създава Камерен оркестър 432 в гр. София, в който той експериментира с настройването на инструментите, като употребява концертния строй а1 = 432 Hz вместо стандартизирания 440 Hz. С този състав е награден с приза „Музикант на годината“ 2015 в категория „Дебют“ на предаването „Алегро виваче“ (програма „Хоризонт“, БНР).
Като гост-диригент Янакиев е работил с редица оркестри у нас и в Европа. През октомври 2020 г. той защитава докторат по специалност Теория на музиката в Института за изследване на изкуствата на Българската академия на науките.
Автор е на 13 статии и на две студии. В първата си студия „Връзката между езика и новата музика“ (2019) разглежда паралели между лингвистиката и музикалната теория, а във втората – „Математически принципи в полза на музикалната теория и практика“ (издадена от Cambridge Scholars Publishing, London през 2020 г.) д-р Янакиев разглежда съответствия между няколко математически принципа и техните отражения в музикалната теория. В края на месец февруари 2021 г. излязоха от печат две негови монографии – „Концертния строй а1 = 432 Hz“ и „Микрохроматичната музика през XX и XXI век. Теория и практика“.
Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език. Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..
На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..
Метафора с житейски и медицински привкус, която бе отправна точка в разговора с д-р Наталия Темелкова. Формалният повод бе току-що отминалия Световен ден за борба с диабета. Започнахме своята среща с напомнянето, че д-р Темелкова традиционно ни гостува в средата на месец ноември всяка година и нейната компетентност на ендокринолог винаги буди голям..
Поемаме към Екс ан Прованс с пътешественика Крикор Асланян. Той вече е в Монреал, където живее, но преди да отлети го поканих в студиото, за да разкаже за две емблематични места, свързани с Пол Сезан и Винсент Ван Гог. С него се запознахме покрай книгата му "Един софийски малчуган разказва", но се оказа, че е посетил 35 държави и освен в Канада е..
"Всеки харесва различно време, включително и ние, синоптиците. Ето сега в това антициклонално, барично поле, което определя времето през последните дни, мога да кажа, че времето е скучно, защото и тези пет изречения, които представляват прогнозата за времето, тя, общо взето, е една и съща. Аз от малък и като синоптик вече, харесвам..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg