Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радиосимфониците – епизод 2 с „Епизоди“ опус 36 на Владигеров

Панчо Владигеров
Снимка: lostbulgaria.com

Във второто издание на рубриката на Марио Ангелов – продуцент на симфоничната музика в БНР, акцентът е върху нови записи на СО на БНР из творчеството на много обичан български класик – Панчо Владигеров. „Фокстрот“ без опус – оригинал за пиано от 1925 г., оркестриран от Милчо Левиев, е първият запис, осъществен от Марк Кадин през 2017 в качеството на главен диригент на оркестъра.

„Милчо Левиев всъщност е ученик на Панчо Владигеров по композиция… Интересно е, че Левиев е бил ученик по пиано на Андрей Стоянов, а аз учих пиано при проф. Мара Петкова, която е споделяла с мен различни интересни подробности… Тя смяташе, че всъщност е имало някакво неразбирателство между Милчо Левиев и Андрей Стоянов: Милчо Левиев отрано е заявил своите пристрастия към джаза, а Андрей Стоянов не е възприемал този факт. Според нея (проф. Петкова – бел. ред.) това неразбирателство окончателно е подтикнало Милчо към композицията и към джаза… Ако говорим за Фокстрота на Владигеров, всъщност има и предишни записи на този аранжимент. Познавам интерпретацията на сина на Панчо Владигеров – Александър. Нашият запис е малко по-особен – ние не използваме саксофоните, които е включил Милчо Левиев. Позоваваме се на партитурата, в която пише, че „може и без саксофони“. Тоест, опитахме се да постигнем малко по-класическо звучене“ – казва Марио Ангелов.

В рубриката представяме и прочутите последни две части от цикъла „Епизоди“ опус 36 – Импровизация и Токата, включени в компактдиска IN MODO BULGARO с музика на Владигеров, издаден от БНР по повод 120-годишнината на композитора. Защо отново Панчо Владигеров? Марио Ангелов обяснява:
„Подготвил съм се с думите на по-умен от мен човек – проф. Андрей Пантев, който на едно място споменава, че в културата и науката няма демокрация. И когато някой е талантлив, той получава признание. А защо Импровизация и Токата? Смятам, че това са композиции, за които ще използвам изтърканото понятие „емблематични“. Представете си, ако Панчо Владигеров не беше написал тези композиции?... Ние, когато имаме и вече сме получили тази база, (въпреки критиките, които може да получи автор като Панчо Владигеров) ние можем да се развиваме…. Поколението на композиторите, които наследиха това прочуто второ поколение български автори: Панчо Владигеров, Веселин Стоянов, Марин Големинов. Дори тези след тях, които са искали да се откъснат от стила на Владигеров, всъщност той ги е провокирал, за да потърсят и да направят нещо ново...“.

В „Радиосимфониците“ Марио Ангелов споделя подробности около записа на Импровизация и Токата опус 36 на СО на БНР и Марк Кадин от 2019 г., коментира термина „импровизация“ и съпоставя двете версии на пиесите на Владигеров – оркестровата и оригиналната клавирна, която илюстрира със своя регистрация от 2007 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Соловият проект на Иван Иванов - Awaho започва с първи сингъл и видео

Иван Иванов - Awaho е композитор, музикант и певец, добре познат от българската клубна сцена с участието си в групите Awake и Casual Threesome. Помним го и като финалист в осмото издание на телевизионния формат "Гласът на България", гледали сме го преди години в главната роля в мюзикъла "Исус Христос - суперзвезда" в Националния музикален театър.

публикувано на 25.02.25 в 08:32

Минитурнето на "Остава" отбива в столичния клуб "Строежа"

Те са инди, но имат суперхитове. Музиката им е депресивно интелектуална, но и красиво мелодична, сякаш наднича иззад слънчева мъгла. Парчетата им са бавни и бързи. Те са брит поп, но и гаражен рок. Свирят в малки клубове и на големи стадиони. Годините и събитията са оплели с многобройни невидими нишки сърцата, умовете, надеждите, желанията и..

публикувано на 24.02.25 в 15:16
Мирела Френи и Николай Гяуров

Мирела Френи и Николай Гяуров в "Ернани" на Верди

Записът е от паметен спектакъл, с който на 7 декември 1982 година откриват сезона в Миланската скала – събитие със силен отзвук и сред специалисти, и сред меломани. Излъчваме го ( на 22 февруари от 20 часа ) заради участието на Мирела Френи, великолепна в ролята на Елвира. Както разбира се и заради удивителното преобразяване на Николай Гяуров като..

публикувано на 22.02.25 в 08:00
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Избрани хорови творби" – вторият сборник на проф. д-р Георги Петков

Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..

публикувано на 20.02.25 в 16:50