Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кино с думи

Режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов

Без маски в киното

За първи път рубриката „Без маски в киното“ представя разговор с творчески тандем! 

Режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов създава едни от най-успешните български филми в последните години, селектирани на множество международни кино форуми. Лентите „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ получават редица престижни награди, като последната успява да заслужи през 2019 г. едно от най-важните отличия в света на киното – „Кристален глобус“ за най-добър филм на фестивала в Карлови Вари. Филмите им веднага успяват да пленят и зрителите със своите истински емоционални човешки истории, вдъхновени от действителни събития.

За творческата си среща и за съвместния работен процес разказват повече Кристина Грозева и Петър Вълчанов в Епизод 15 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Творческите пътища на Кристина Грозева и Петър Вълчанов се пресичат още в студентските им години в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, където в този период атмосферата се оказва изключително благоприятна за творческо съмишленичество и именно тогава се ражда силно режисьорско поколение. Сред него са имена, определящи облика на съвременното българско кино, като Драго Шолев, Любомир Младенов, Светла Цоцоркова, Милко Лазаров, Надежда Косева, Димитър Сарджев.

Съвместната работа между Кристина и Петър се случва интуитивно и те сякаш се допълват в различните творчески и житейски моменти. Първоначално те разпределят ролите си така, че Петър работи повече по операторската работа и визията, а Кристина – с актьорите и драматургията, но много скоро това формално разделение се размива и симбиозата между двамата непрестанно прелива аспектите в работния процес.

Филмите на Кристина Грозева и Петър Вълчанов имат своето силно документално начало, което до някаква степен ги приближава до естетиката на италианския неореализъм и всичко това е съчетано с реалния абсурд, в който живеем. Впечатляващо е как режисьорите успяват от една лична човешка история изведат универсални послания с топъл хумор и разбиране към персонажите.

Вдъхновението от медиите е изключително силно и дълго време режисьорите търсят тази, която ги провокира най-силно творчески. Повече за това как се ражда идеята за филмовата трилогия, която те създават, вдъхновена от журналистически истории – можете да разберете от епизода!

И още:

· Как се появява в живота на двамата решението да се занимават с кинорежисура;
· Обучението в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и първите селекции на международни кинофоруми със студентски филми;
· Разпределянето на задачите и функциите в творческия тандем;
· Документалните основи в създаването на сценариите за филмите на Кристина и Петър и вдъхновението им от медиите;
· Работата с постоянен кръг от актьори и нуждата от приятелското партньорство във филмовия екип на нискобюджетни продукции;
· „Урок“ и „Слава“ – преобръщане на ролите на Маргита Гошева и Стефан Денолюбов;
· Изискване за импровизация в актьорската игра като творчески подход на режисьорите;
· Режисьори, които влизат в актьорски превъплъщения във филмите на Кристина и Петър;
· Отсъствието на музика – предизвикателство за извеждане на емоционални нюанси в действието;
· Защо международният успех на филмите не допринася за гледаемостта на филмите от повече зрители в България;
· Нуждата от това да се правят повече български филми, както и от по-доброто разпространение и развитие.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илиян Лалев

Черните рисунки на Илиян Лалев

Галерия "Стубел" представя самостоятелна изложба "Черни рисунки" на художника Илиян Лалев, едно от знаковите имена на съвременната художествена сцена.  Това е експозиция, която привлича вниманието върху тревожни актуални събития в днешното битие. Темите са поднесени естетски, смислено, с висока визуална култура. Заглавията са: "Някъде в Сицилия",..

публикувано на 29.03.24 в 08:50

Насилието като фарс в Сатиричния театър

На 29 март в Сатиричния театър "Алеко Константинов" е премиерата на спектакъла "Пазар за мъже" от Жан-Клод Дано. Поставката е на Николай Младенов, а сценографията е дело на Кирил Наумов. Режисьорът Николай Младенов определя пиесата, като забавно-ироничен крими трилър, който ни отвежда в света на един непознат за българската публика автор...

публикувано на 29.03.24 в 08:05

"Вълните на морето са жени" – филм, който не се очаква от турски режисьор

"Вълните на морето са жени" в случая не е стихотворението на Евтим Евтимов, а българското заглавие на филмовата история на Аслъхан Юналдъ. Нейният пълнометражен игрален дебют е изпълнен с напрежение трилър, чието основно действие се развива на яхта върху лазурните вълни на Егейско море. Зрителите проследяват историята на млада жена, която се завръща в..

публикувано на 28.03.24 в 16:59

Опиянението на чувствата във "Вино от глухарчета"

Спектакълът "Вино от глухарчета" на сцената на Младежкия театър "Николай Бинев" се опитва да дефинира битката между живота и смъртта, между светлината и мрака, между младите и старите. Надяваме се спектакълът да насърчи децата и семействата да говорят повече помежду си, да отнесат видяното със себе си у дома, да искат да открият "машината на времето"..

публикувано на 28.03.24 в 15:35
Рене Карабаш, Мари Врина, Захари Карабашлиев (от ляво надясно)

Българска литературна инвазия във Франция

Българските книги звучат на френски език и присъстват в литературния живот на Франция. Париж, Страсбург, Лион – това е пътят на литературния тур, който в момента осъществява преводачът Мари Врина заедно с писателите Захари Карабашлиев, Рене Карабаш и Ангел Игов по инициатива на Българския културен институт в Париж. В тура участва и преведеното на..

публикувано на 28.03.24 в 12:50