Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Любомир Аламанов:

Комуникациите работят с една от най-скъпите валути – доверието на хората

7 юли: Ден на ПР специалиста

Снимка: www.news.nbu.bg

На свое заседание през 2020 г. Министерският съвет прие Решение, с което обяви 7-и юли за професионален празник на специалистите по връзки с обществеността. През последните години обединената комуникационна общност бележи световни успехи и участва активно в процесите по развитие на комуникационния бизнес в цял свят.

Темата коментира в “Нашият ден“ Любомир Аламанов.

Преди около 2 години една от най-големите организации за PR експерти промени дефиницията на PR. И постулира, че PR е функция на управленско ниво. Т.е не е малка маркетингова функция. Това е изключително важна функция за всяка една организация.

В момента виждаме по предизборните битки, че комуникацията е изключително наситена от политическите сили. Всеки с желание да получи по-добър резултат и да се пребори за доверието на хората.

Комуникациите работят с една от най-скъпите валути в света – доверието на хората. Много често си личи кога едни политик не слуша своите PR консултанти или прави каквото си иска.

Част от политиците ни смятат, че могат и знаят всичко. И спокойно могат да правят и говорят, каквото поискат. Често такива хора са наказвани жестоко от реалността, защото спират да получават доверието на хората.


Видяхме импровизациите на Доналд Тръмп докъде го доведоха. Човек може да се прави на клоун до един момент, но на хората в един момент им омръзва.

Когато става въпрос за доверие на хората, политиците от време на време започват да мислят, че съществуват независимо от хората, което е критична грешка.

Част от нашите функции, като комуникационни специалисти, е да седим до шефове на фирми и изобщо до лидерите и тихичко да им казваме на ухото – “Ти си зависим от доверието на хората“. Ако хората не вярват в един човек, той не е политик, а просто сочи някакви идеи.

Нивото на говорене на неистини е опасно високо, но може би определени политици разчитат малко повече на любовта на своите симпатизанти. Всички лъжи на политиците рано или късно се наказват.

Има едно леко забавяне във възприемането в някои среди на това какво точно правят PR експертите, но все повече представители на бизнеса, на институциите, на политиката, на все по-широки кръгове от нашия социално-икономически живот разбират колко са важни комуникациите.

Примерът, който даваме, са тези организации – независимо дали компании, НПО или държавни институции, които не използват услугите на качествен PR консултанти – колко бързо започват да изостават от своите колеги или конкуренти. А и много често липсата на комуникация води до възникване на кризи. Самият живот демонстрира колко е важна нашата професия.

Ракурси

В момента PR е една много широка мултидисциплинарна специалност и всеки път когато се опитвам да определя какво е необходимо за един добър PR специалист се затруднявам.

Ще започна от най-базовото ниво – връзките с медиите. Човек трябва да може да пише добре и грамотно, но да може и стегнато и ясно да си изразява мисълта си. Да може правилно да предава информация. След това трябва да може да организира събития, да има стратегически поглед върху мисията и визията на всяка една компания или организация.

Трябва да разбира от психология, от човешки ресурси, от математика, тенденции... Ние сме невидимите връзки, които свързват вътрешно една организация между нейните отдели и смисълът, който тя има. И външно с всичките нейни заинтересовани страни.

Обучението на PR специалисти

Обучението и неговите методи се променят непрекъснато. Често имаме разговори с преподаватели от различни университети. Специалисти от почти всички асоциации са канени за лектори.

Самите университети се опитват да се променят и адаптират към новите условия – да използват и знанията, и уменията на практиците, за да може да правят по-добре и по-съвременни програми. Невинаги това се случва със скоростта, с която искаме, но пък от време на време става по много добър начин.

Етичен кодекс

Използване на деца в кампаниите е неетично. Това нещо го има в Закона за политическите партии, но някои от тях го забравят и използват малки деца в кампаниите си.

В Етичния кодекс имаме специална глава, посветена на тролове, фалшиви профили и няма компания, които ще фалшифицира разговорите на своите интернет страници, но политиците го правят.

PR и журналистика

Останала е една малка идея сред по-възрастното поколение журналисти, които са свикнали от преди 20 години, че едва ли не журналисти и PR експерти сме от двете страни на барикадата. Няма такова нещо. Всеки човек е добре дошъл да си промени професията и да се научи на нещо ново.

Чуйте Любомир Аламанов в звуковия файл.

Снимки: www.news.nbu.bg,

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо ни боли глава, когато прекалим с червено вино?

В най-новото издание на рубриката "Науката не спи" Никола Кереков разглежда едно от мистериите на алкохолната интоксикация – защо след изпиване на прекалено много червено вино се появява главоболие. В интервю за "Нашият ден" той споделя своите знания по въпроса. Алкохолната интоксикация често е придружена от неприятни симптоми, включително..

обновено на 16.04.24 в 13:36

Международна конференция обсъжда прилагането на Европейския план за електроенергийните мрежи

Брюксел е домакин на 15-ата годишна конференция на Инициативата за възобновяеми енергийни мрежи (Renewables Grid Initiative) на тема "Енергия и солидарност: Въвеждане в действие на Европейския план за мрежите" . Конференцията обсъжда как европейската мрежа може да бъде изградена навреме, спазвайки принципите за опазване на природата, и като..

публикувано на 16.04.24 в 11:52

Стефан Цанев: Дължа на книгите това, което съм

През последната седмица театралният свят на София се оживи с премиерата на новата пиеса на Стефан Цанев "Мистерия с кон". Творбата разкрива абсурдната природа на нашето ежедневие, където мечтите изчезват, спомените се изпаряват, а историите бързо се забравят.  В интервюто за "Нашият ден" Цанев сподели мнението си за съвременната общност и..

обновено на 16.04.24 в 10:21
Никола Николов (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Никола Николов, който разказва за художничката Лика Янко

Евангелия Грабова е истинското име на художничката Лика Янко. Тя е родена в София на 19 март 1928 в семейство на албански бежанци. Учи във Френския колеж в София, където за първи път се запознава с творчеството на художници като Сезан, Гоген и Ван Гог. По-късно те оказват силно влияние върху нейното творчеството. През 1946 г. Лика Янко постъпва в..

публикувано на 16.04.24 в 09:38

Онлайн медии и аудитория – трикове за привличане на внимание

Среди разнообразието на медийните платформи се издигат онлайн медиите като особено важен сектор на съвременната медийна сцена. Катерина Войнова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски" и автор на книгата "Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите", споделя своите наблюдения относно езиковите особености и..

публикувано на 16.04.24 в 09:23