„Без маски в киното“ с участието на проф. Георги Дюлгеров – един от най-ярките и обичани кинорежисьори в България, сценарист, дългогодишен педагог в катедрата „Филмово и телевизионно изкуство“ в НБУ и вдъхновител за създаването на NO BLINK. Той създава едни от най-емблематичните български филми, любими на поколения българи, а филмът му „Авантаж“ е единствената българска лента, наградена с престижното отличие от международния фестивал „Берлинале“. Смело може да се каже, че освен творческата естетика, която успява да установи с работата си, той е учител и на поколения значими режисьори – Иван Черкелов, Людмил Тодоров, Светослав Овчаров, Иглика Трифонова, Любомир Младенов, Милко Лазаров, Кристина Грозева и Петър Вълчанов, Светла Цоцоркова, Надежда Косева, Иван Владимиров.
За изключително богатата си творческа биография и вълнуващи житейски моменти на проф. Дюлгеров можете да чуете в Епизод 16 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Роден и израснал в Бургас, за него определяща е срещата му с т.нар. „бургаска четворка“ театрални режисьори – Юлия Огнянова, Вили Цанков, Леон Даниел и Методи Андонов. Проф. Дюлгеров участва и като масовка в спектакъла „Крал Пиф Паф“. Той крие от всичките си съученици за мечтата да се занимава с кинорежисура, а баща му е твърдо против синът му да се превръща в „карагьозчия“.
По време на образованието си във ВГИК преподавател в класа по кинорежисура на проф. Дюлгеров е прочутият руски режисьор Игор Таланкин. Тогава студентите, които се обучават там, са от различни краища на света, като основното условие към тях е да работят по литература на автор от родината им. Именно това е моментът, в който Георги Дюлгеров преоткрива литературата на Захари Стоянов, Йордан Радичков, Николай Хайтов.
Проф. Дюлгеров вярва, че основната биография на филма е в процеса по създаването му. За времето, в което активно твори, кинаджиите в България са едни от най-радикалните бунтари и непоклатима опозиция на управлението. Персонажите във филмите му са личности извън и срещу системата, такива, които не могат и не искат да се впишат в нея.
За вдъхновението на това един режисьор да премине „отвъд границите на бозата“, за съвместния процес с други емблематични творци и за неведомите пътища на ключовите художествени решения – можете да чуете в епизода!
И още:
· Детството в Бургас и влиянието на Бургаския театър върху решението да се занимава с кино режисура;
· Висшето образование в прочутия ВГИК, заедно с множество чуждестранни състуденти, и емблематичният руски режисьор Игор Таланкин като преподавател;
· Снимки на дипломния му филм „Изпит“ по Николай Хайтов в Армения и повторната му реализация в България с Филип Трифонов;
· „Човекът срещу системата“ – основна тема в творчеството на редица режисьори в България;
· Липсата на еволюционен период в България, който да създаде предпоставки за дългосрочното развитие на интелигенцията;
· Симбиозата между документалното начало и художествения експеримент и фикцията във филмите на проф. Дюлгеров;
· Влиянието на личността на Рангел Вълчанов върху творчеството на проф. Дюлгеров;
· Митологичната линия в „Мера според мера“ и случайността, която помага за нейното развитие във филма;
· Дългогодишното сътрудничество с Руси Чанев и работата в тандем – конфликтът като основен двигател;
· Студийните кина и срещите със зрители в миналото и сега;
· Актьорът като съавтор по време на снимки;
· Процесът на избор на актьори чрез театъра и работата с натуршчици;
· Финалът на филма като пътеводител в написването на сценария и по време на снимачния процес.
Героинята Кая е в Италия на рождения си ден, останала сама, тя среща случайно един фотограф. Записва се на курсове по мода и среща любовта в две различни лица. Хоризонталните осмици са безкрайност, а безкрайността е финал с отворен край, но все пак е край. Книгата е с елементи от реални истории: "За мен безкрайността е осмица скрита в различни..
90 години от рождението на художника Димитър Казаков-Нерон отбелязва столичната галерия "Арте" с изложбата "Рисунката-кройка на света". Тя показва ранни и по-малко познати негови рисунки от 60-те години на 20 век. "Нерон е познат на широката публика повече с картините си, а тези рисунки се показват за първи път – казва проф. Чавдар Попов, преподавател..
На 3 октомври от 19:30 часа в Националния студентски дом се разиграва премиерата на уникален театрален пърформанс със заглавие "Cookies по Бекет". Този необичаен спектакъл обединява елементи от великата пиеса на Самюел Бекет "Краят на играта" с актьорски движенчески импресии, вдъхновени от тялото и неговото състояние в епохата на безкрайното..
Две списания с творчество за деца се превръщат в хит в началото на 20 век. Това са "Светулка", която излиза от 1904 до 1947 година и "Детска радост" от 1910 до 1947 година. В тях издателите Георги Стоянов на "Светулка" и Христо Хаджиев и Ран Босилек на "Детска радост" срещат читателите с класиците на литературата ни за деца като Елин Пелин, Дора..
Романът "Нощем с белите коне" на Павел Вежинов е равносметка на един човешки живот, но и средоточие на проблеми, разисквани и в предишни произведения на автора за отчуждеността, като интимно състояние на индивида, за стимулиращата роля на любовта и изобщо на духовната взаимност, за уязвимостта на творчеството в едно анормално общество, за..
"Пулсът на танца" е първият филм у нас, който разказва за живота на хората, посветили се на спортните танци. Филм със собствена ниша, който цели да..
Всеки първи петък на октомври се отбелязва Световният ден на усмивката, един чудесен повод да се изразим с най-прекрасния жест – усмивката. Инициатор на..
Как руската пропаганда завладява обществата през медиите и политиците. Какъв е опитът на Украйна срещу дезинформацията. Как се разследват военни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg