„Без маски в киното“ с участието на проф. Георги Дюлгеров – един от най-ярките и обичани кинорежисьори в България, сценарист, дългогодишен педагог в катедрата „Филмово и телевизионно изкуство“ в НБУ и вдъхновител за създаването на NO BLINK. Той създава едни от най-емблематичните български филми, любими на поколения българи, а филмът му „Авантаж“ е единствената българска лента, наградена с престижното отличие от международния фестивал „Берлинале“. Смело може да се каже, че освен творческата естетика, която успява да установи с работата си, той е учител и на поколения значими режисьори – Иван Черкелов, Людмил Тодоров, Светослав Овчаров, Иглика Трифонова, Любомир Младенов, Милко Лазаров, Кристина Грозева и Петър Вълчанов, Светла Цоцоркова, Надежда Косева, Иван Владимиров.
За изключително богатата си творческа биография и вълнуващи житейски моменти на проф. Дюлгеров можете да чуете в Епизод 16 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Роден и израснал в Бургас, за него определяща е срещата му с т.нар. „бургаска четворка“ театрални режисьори – Юлия Огнянова, Вили Цанков, Леон Даниел и Методи Андонов. Проф. Дюлгеров участва и като масовка в спектакъла „Крал Пиф Паф“. Той крие от всичките си съученици за мечтата да се занимава с кинорежисура, а баща му е твърдо против синът му да се превръща в „карагьозчия“.
По време на образованието си във ВГИК преподавател в класа по кинорежисура на проф. Дюлгеров е прочутият руски режисьор Игор Таланкин. Тогава студентите, които се обучават там, са от различни краища на света, като основното условие към тях е да работят по литература на автор от родината им. Именно това е моментът, в който Георги Дюлгеров преоткрива литературата на Захари Стоянов, Йордан Радичков, Николай Хайтов.
Проф. Дюлгеров вярва, че основната биография на филма е в процеса по създаването му. За времето, в което активно твори, кинаджиите в България са едни от най-радикалните бунтари и непоклатима опозиция на управлението. Персонажите във филмите му са личности извън и срещу системата, такива, които не могат и не искат да се впишат в нея.
За вдъхновението на това един режисьор да премине „отвъд границите на бозата“, за съвместния процес с други емблематични творци и за неведомите пътища на ключовите художествени решения – можете да чуете в епизода!
И още:
· Детството в Бургас и влиянието на Бургаския театър върху решението да се занимава с кино режисура;
· Висшето образование в прочутия ВГИК, заедно с множество чуждестранни състуденти, и емблематичният руски режисьор Игор Таланкин като преподавател;
· Снимки на дипломния му филм „Изпит“ по Николай Хайтов в Армения и повторната му реализация в България с Филип Трифонов;
· „Човекът срещу системата“ – основна тема в творчеството на редица режисьори в България;
· Липсата на еволюционен период в България, който да създаде предпоставки за дългосрочното развитие на интелигенцията;
· Симбиозата между документалното начало и художествения експеримент и фикцията във филмите на проф. Дюлгеров;
· Влиянието на личността на Рангел Вълчанов върху творчеството на проф. Дюлгеров;
· Митологичната линия в „Мера според мера“ и случайността, която помага за нейното развитие във филма;
· Дългогодишното сътрудничество с Руси Чанев и работата в тандем – конфликтът като основен двигател;
· Студийните кина и срещите със зрители в миналото и сега;
· Актьорът като съавтор по време на снимки;
· Процесът на избор на актьори чрез театъра и работата с натуршчици;
· Финалът на филма като пътеводител в написването на сценария и по време на снимачния процес.
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава слушателтие на "Нашият ден" с акцентите в програмата , която предстои да бъде обявена в завършен вид съвсем скоро. Една от звездите на международната литературна сцена, която ще гостува в България..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков, преподавател по фотография в НАТФИЗ. Темата бе фотографията – изкуство, вдъхновение и наследство. Теодора Нишков, фотограф и наследница на писателя Димитър Подвързачов, представи своето творчество..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
"Да създаваш вино означава да разказваш история" – това е основното послание, което се откроява от думите на Екатерина Христова, член на Управителния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg