Проектът на Валентина Шарра "Сълзи без тъга", създаден специално за галерия „Структура“, е посветен на смъртта като продължение на живота. Този странен проект отива в различни посоки и изследва един проблем от различни ъгли, а може би ни помага да се страхуваме по-малко от смъртта. Неудовлетворена от нейното отричане, неприемане и неразбиране, авторката се опитва да възстанови връзката между отделните елементи на космическия цикъл, такава каквато е съществувала още в древните култури.
Шарра базира изследването си на исторически позовавания, които доказват мъдростта по отношение на възприемането на смъртта. Изградените системи от вярвания и ритуали подпомагат процеса на дълбоко и спокойно проникване в смисъла на съществуването на земята и пътешествието на душата отвъд границите на телесното.
В днешно време жизненото дихание, психе, е загубило водещата си роля да съживява грубата материя. Духовният принцип е отстъпил място на тялото като поддържащо живота, а душата е само негов гост. Смъртта се отнася единствено до машината-тяло и неговото счупване.
Разкъсаната връзка душа-тяло не само превръща приемането на края в невъзможна мисия, но и се отразява върху живота на земята, подчинен единствено на нагоните на тялото. Валентина Шарра е убедена, че за да променим това и да „вдъхнем живот“ на съвременната култура, трябва да започнем от точката, от която няма връщане назад – смъртта.
В изложбата са представени: надгробия (нова естетическа концепция за западните надгробия и опит за преформулиране на техните канони чрез концепцията за „окачената скулптура“, като елемент между живота и смъртта), домашни олтари (съживяване на практиката на притежаване в дома на символични обекти, като места за съхраняване на молитви), машина на времето (показваща непрекъснатия цикъл между живота и смъртта) и книга-игра (написана от Валентина Шарра и придружена от графики, създадени от Виктория Стайкова по авторските първоначални рисунки към проекта; направена като сложен обект, книгата олицетворява вярванията на Шарра, че играта е ключов елемент в приемането на концепцията за смъртта).
Художничката акцентира върху смисъла и красотата на загубените ритуали, празнуващи смъртта. Дългият път към отвъдното е важен, като част от дихотомията минало-бъдеще и в противовес на днешния презентизъм, според който не съществува нищо друго освен Тук и Сега. Обектите на Валентина Шарра са произведения на изкуството, но могат да имат и утилитарен характер – да се използват във всекидневието като част от разбирането ѝ за взаимосвързаността на процесите.
Изложбата "Сълзи без тъга" може да бъде видяна от 5 ноември до 4 декември 2021 г. в галерия "Структура"
Снимки – галерия „Структура“
Чуйте повече от звуковия файл.
Валентина Шарра е родена през 1983 г. в Рим. След магистърска степен по право и множество специализирани курсове по фотография тя получава дипломата си с отличие през 2013 г. в Академията за изящни изкуства в Рим с дипломна работа на тема „Les espaces en friches“ („Пустеещи земи в градското пространство“), написана по време на програмата за обучение във Villa Arson, Ecole nationale supérieure d’art в Ница, Франция. Понастоящем живее и работи в София, където през 2018 г. завършва магистърска степен по скулптура в Националната художествена академия.
Нейните творби са интервенции на място, които преминават от фотография към инсталация, от скулптура към звук; някои от тях са постоянни творби в публични пространства или в природни обекти, включително “Acqua Non Potabile”, пластмасов фонтан за конкретно място, поръчан от Българския фонд за жените за Европейска столица на културата Пловдив 2019; „Пътеката на трептящите камъни“, наземно художествено произведение в скалите край Струпаница, Луковит; “Vita” в Националния парк Мурджия, Италия; “Entre terre et ciel”, постоянна инсталация на входа на болница Арше в Ница, Франция.
От 2016 г. насам тя провежда специфично изследване за каменната скулптура, при което начинът на действие не е насочен към оформяне-лепене-придаване на форма на камъка, а фокусът е върху израстването-изграждането или трансфигурирането на потенциала на самия камък. Скулптурите й са пряко следствие от първоначалната форма или от геоложкия строеж на камъните. Всеки камък е избран заради способността му да внушава и заради способността му да се превръща.
През 2019 и 2018 г. Валентина Шарра е подкрепена от Програмата за подкрепа на наградата „Гауденц Б. Руф“. През 2020 г. получава стипендия в Akademie Schloss Solitude, Щутгарт в рамките на Източноевропейската програма за обмен.
Работи в областта на фотографията, инсталацията, скулптурата и звука. Много често работите ѝ са намеси в конкретно място. От 2016 се занимава главно със скулптура в камък, но без да го моделира, а като акцентира на потенциала на материала. Работите й са директно следствие от оригиналната форма на камъка. Всеки камък се избира заради собствените му дадености и възможности да се превърне в нещо друго. В момента живее и работи в София.
"Флорална еклектика " е първата колективна изложба, организирана от новата Sofia Green Gallery, разположена на ул. "Сердика". В експозицията са включени произведения на художници, фотографи, графици, илюстратори и автори на бижута. Сред участниците са: проф. Маня Вапцарова, Петър Пондев, Боряна Пандова, Ирис Константинова, Борис Калайджиев,..
В "Артефир" на личния му празник се свързахме с Георги Тошев – журналист и продуцент с дългогодишен професионален опит. Свързан с авторитетни медии, създател на телевизионната поредица "Непознатите” и на "Другата България" – предаването, което разказва за наши сънародници от различни краища на света. Той е автор и на документални книги и филми,..
Софийската публика ще гледа световно утвърдения автор, куратор и хореограф Ада Мухина в лекцията-пърформанс How to sell yourself to the West. Спектакълът е хумористично проучване за продажба, идентичност, предимства и стратегии на творците да успеят на западния пазар на културата. Проектът е въз основа на опита на Мухина с куратори, институции,..
Открива се първата витрина от тематична музейна сбирка, която разказва миналото на столичния район "Люлин“. Експозицията представя промяната на района през годините, неговото административно устройство, някои спортни, образователни и културни постижения, както и важни моменти от икономическото и транспортното развитие. Историческите вещи, поместени във..
Той умее да подтиква зрителите да се съмняват във всичко, което казва. Всеки започва да се чуди истина ли е, не е ли. Интересното е обаче, че колкото и да се чуди – зрителят е все по-склонен да му повярва. През цялото това време той не спира и да го разсмива, докато гледа сериозно. Пример за това са филми като "Жълт олеандър", "Летовници", "Слава",..
Над 90 прояви са включени в предстоящото 56-о издание на Софийски музикални седмици. За първи път в родния ефир директорът на фестивала Момчил Георгиев..
Роден в Берлин, но с български корени, Стефан Голдман е артист, добре познат на родната сцена. Диджей, продуцент, музикален изследовател и собственик..
В днешното издание на предаването ни акцентът падна върху темата за смелостта и отдадеността, необходими, за да се занимаваш с наука в България. Гости в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg