Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Евгений Онегин в разгара на Болшевишкия преврат – провокативна постановка на операта на Чайковски в Лиеж

Василий Ладюк и Рузан Манташян
Снимка: J.Berger / Opéra Royal de Wallonie-Liège

Втората продукция за сезона на Кралската опера на Валония в Лиеж – „Евгений Онегин“ на Чайковски, не може да се впише в категорията на „исторически достоверна“. Френският режисьор Ерик Вижи, който е директор на Операта в Лозана, пренесе интригата от 20-те години на XIX век в периода около Октомврийската революция през 1917 г. 


Действието започва в годините преди събитието в провинциалния дом на Ларина.

Ясно, слънчево небе съпровожда жетварския труд на селяните, атмосферата е ведра и спокойна. Татяна е привлечена от болшевишките идеи и страстно чете социалистическа литература. Девойката е очарована от гостуващия Онегин, който вече е член на комунистическата партия. Във второ действие не се празнува рожденият ден на Татяна, а идването на новата власт. Селската църква е разрушена, камбаната служи за опора на банкетната маса. Комунистите се превръщат в новите дворяни. Ленски очевидно не споделя болшевишките идеи и в този смисъл дуелът му с Онегин не е предизвикан само от любовна ревност. В последното действие виждаме издигналата се в обществото Татяна, която е съпруга на висш партиен деец. Декорът, дело на известния сценограф Гари МакКан, е семпъл, изчистен и стилен. Във всяка картина на заден план като фон се вижда небето, което променя багрите си според драматичните ситуации в операта.

Алексей Долгов и Мария Баракова
Солистичният екип в неделното матине на 24 октомври бе на много високо ниво. Безспорната звезда в него бе известният руски бас Илдар Абдразаков. Той е роден в столицата на Башкирия, Уфа – градът, в който израства и знаменитият Рудолф Нуреев. Абдразаков направи в Лиеж сценичния си дебют в партията на княз Гремин, която е сравнително кратка, но съдържа любимата на всички славянски баси ария „Любви все возрасты покорны“. Певецът изпя този номер с много мек, кадифен, топъл, при това обемен тон; с изключително елегантна дикция. Втората строфа на арията прозвуча във вълнуващо пиано. В началото на декември Илдар Абдразаков ще участва в престижното откриване на сезона на Миланската Скала като Банко в „Макбет“ на Верди.

Алексей Долгов
В централната партия на Онегин публиката в Лиеж видя друг руски певец – Василий Ладюк. Той създаде много солиден образ с тъмно обагрен, звучен и богат на цвят баритон, притежаващ необходимата драматична тежест. Василий Ладюк е пял Онегин в редица престижни театри като Миланската Скала и Ковънт Гардън. Поради заболяване на титулярната певица Рузан Манташян, в ролята на Татяна се изяви Наталия Танасий. Родена в Молдова, певицата е възпитаничка на Оперното студио в Цюрих. Сопраното остави чудесно впечатление с много свеж, чист лиричен глас с интересен тембър и лека вокална емисия. Техниката на Танасий е много сигурна. Тя ярко изобрази душевните вълнения на Татяна в известната сцена с писмото. Несъмнено обещаващ млад талант, правещ първите си успешни стъпки по европейските сцени.

Даниел Голoсов
Ленски бе още един руски певец – Алексей Долгов. Лиричен тенор със сравнително малък по обем глас и не особено индивидуален тембър. В интерпретацията си Долгов демонстрира голяма задълбоченост, търсейки във всяка фраза необходимите цвят и нюанси на вокала. Много изразително прозвуча голямата предсмъртна ария на Ленски. В партията на Олга се престави съвсем младата, 23-годишна Мария Баракова, която вече се радва на международна кариера. Това лято мецосопраното пя Изабела в „Италианката в Алжир“ на фестивала в Брегенц. Чудесна Филипевна бе Маргарита Некрасова – с красив, резониращ, дълбок алт. Френският характерен тенор Тома Морис поднесе елегантно красивите куплети на мосю Трике.

Илдар Абдразаков
Оркестърът бе под вещото ръководство на главния диригент Сперанца Скапучи, която както винаги направи задълбочен прочит на партитурата и превърна ансамбъла в ярко, релефно действащо лице. Звукът бе наситен с много характер и експресивност.


Снимки: J.Berger / Opéra Royal de Wallonie-Liège


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45