Първият концерт от цикъла "Гостуващи диригенти" на Камерния ансамбъл "Софийски солисти" е на 24-ти ноември в столичния Военен клуб. В програмата са включени изпълнения по Моцарт – Дивертименто, както и Серенада на Чайковски и Дворжак. Класическото Дивертименто на Моцарт, почеркът на Чайковски и в Серенадата се открива може би характерността му да бъде най-добър в балетите и симфоничните стихотворения, Дворжак има два периода – елементите, произведени от фолк и танци и консервативната музика. А покана за концерта от „Артефир“ отправя младият и получил редица признания диригент – маестро Димитър Косев:
„Да бъда поканен да бъда диригент на "Софийски солисти" за мен е огромен успех, мечтая за тази програма от много време и досега не съм я направил, защото това са трудни изпълнения и не са за всеки ансамбъл. Мисля, че сега е подходящият момент. Дори да имат около 250 години разлика, „Дивертименто“ Моцарт го пише на 15-16 години, за сметка на това около 1880 година Чайковски пише „Серенадата“ си, първата част с мисъл за Моцарт, за Дворжак от Виена са му платили да напише няколко неща, както Петата симфония и „Серенадата“, и се усеща валсът и виенското, което на мен ми е много близко до сърцето, защото съм учил във Виена. Шегуваме се, че малките деца избягват да свирят Моцарт, защото е твърде лесен, а възрастните, защото е твърде сложен. Радвам се, че имам време и за репетиции.“
Наскоро тази година Димитър Косев, съвместно с Русенската филхармония, реконструира част от Симфония №10 от Бетовен. Едно противоречиво заглавие, за което обаче маестро Косев дълго мечтае да концентрира:
„Аз много дълго време го пазих в ръкава си това произведения и се надявах никой да не ме изпревари, това е голям патрон, изсвирвайки първата част на 10-ата симфония. Казах си, че това Русе трябва да представи на софийска сцена. Над 150 такта са реални от Бетовен, всичко е дописвано, според това както Бетовен би искал може би да я довърши. Но това не е компютърната версия, която става популярна, версията е на Бари Купър, музиковед, който е още жив и дори противоречива, тази симфония е хубаво да се чуе. Противоречиво е колко обаче един изкуствен интелект би помогнал да се възстанови нещо, създадено с човешка ръка. Компютърните технологии помагат на музиканти, но има такива, които отказват да пишат музика на компютър и го правят на ръка, но технологиите трябва да ни помагат, не да ни пречат.“
Димитър Косев прави и фюжън кросоувър проекти – събирането на популярна музика – поп, рок и метъл със симфоничен оркестър. С усмивка казва, че уважава всички стилове и тайната му цел е хора, които не са влизали в опера, но са рок фенове, когато чуят любимите си песни и видят симфоничния оркестър, виждат една мелодична красива линя в песните, това е начин да се привлече и задържи публика, за която класическата музика не е интересна.
Маестро Косев е носител на отличието „Млад музикант на годината 2020“ в националната анкета на предаването „Алегро виваче“ в нейното 30-о издание. Завършил е Консерваторията във Виена през 2014 г. с пълно отличие. Той е най-младият главен диригент на оперен театър в България. Печели наградата за „Най-изявените млади личности на България“ в категория „Културно постижение“ и е номиниран от Junior Chamber International (JCI) за световния формат – TOYP – „10-те най-изявени млади личности в света“. Акустичният му рок проект „Kristal Bardess‘‘ е избран от продуцента на групата The Rolling Stones в топ 20 на световния конкурс за авторска музика на Shure – Call for Legends, а през месец май 2015г. печели конкурса за авторска музика БГ-Таланти.
Повече за предстоящия концерт чуйте от разговора на Ангелина Грозева с маестро Димитър Косев.
Завърши деветото издание на международния фестивал "Българска душа на Святата земя" , който се провежда в израелския град Бат Ям. Тази година фестивалът беше в онлайн формат заради драматичните военни действия в Израел – организаторите не пожелаха да рискуват сигурността на участниците, които досега пристигаха от цял свят, за да присъстват на..
В програмата на фестивала Plovdiv Jazz Fest за 10-ата му годишнина това лято и през есента ще гостуват световни артисти – съобщава в "Артефир“ Мирослава Кацарова – директор на фестивала, радиоводещ и джаз певица. Тя изброи имената на Авишай Коен трио, Тил Брьонер, Майкъл Лийг, Бил Лорънс, Джо Ловано трио и Майк Стърн като част от гостите на Plovdiv..
За културните политики в извънградските райони в "Нашият ден" говори проф. д-р Лидия Върбанова , ръководител на магистърската програма "Мениджмънт в сценичните изкуства и индустрии" в НАТФИЗ. Проф. Върбанова разказва, че идеята за международно изследване и подпомагане на културните и творчески дейности, които се намират извън големите градове,..
Изложба "Тухлата" ще представи резултатите и произведенията от мащабната акция "Тухлата / 2023", която за първи път се представя в столицата. Проектът има за цел да възстанови стара акция на изкуствоведа Димитър Грозданов, но и да инициира диалог в обществото за същността, разбирането и популяризирането на съвременното изкуство изобщо. Публичното..
"Mузикална магия" е програма, посветена на 70-годишнината от създаването на Плевенската филхармония. Ценителите на музиката ще слушат шедьоври от класиката и романтизма под диригентската палка на маестро Йордан Камджалов. Турнето ще започне на 1 юли от Плевен, в зала “Катя Попова”, където заедно с Плевенска филхармония ще свири гост-солист..
Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ. "Над 20..
Айндховен е един от най-високотехнологичните градове в Нидерландия, където диаспората на българите се разраства стремително. За Българския културен хъб..
Михаела Колева (или както е известна в предаването "Антон Митов представя" – Михаела де ла Русо) е музикален редактор в програма "Христо Ботев" на БНР...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg