Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Еврика! Успешни българи:

Александър Проданов и физиката като изкуство

Александър Проданов
Снимка: личен архив

„Моето име е Александър Проданов, ученик съм в Математическата гимназия в Казанлък и съм 12 клас в момента. Олимпиец съм и участвам в ученически олимпиади по физика и математика. През последните няколко години участвам най-вече в международни олимпиади по физика и съответстващи национални олимпиади, които играят роля за подбор за тях. И… така.“

Така Александър Проданов, стипендиант на Фондация „Еврика“, бърза да приключи представянето си. И едва в края на разговора с него, заедно с учителя му по физика и астрономия Георги Бяндов от Природо-математическата гимназия "Никола Обрешков" в Казанлък, ще го накараме да провери все пак колко точно медала има. Александър ще започне да пресмята и да търси в телефона си.

Така ще стане ясно, че Александър Проданов е носител на 19 златни и 19 сребърни медала от олимпиади и по физика и по математика, и този брой непрекъснато се променя. Но ще стане ясно и нещо друго – че отличията изобщо не са най-важното за Александър.

По-важно е умението му да вижда красота в науката, да говори запалено не само за физика, но и за математика, химия, философия и литература, да цитира древногръцки философи и съвременни автори, да говори за етика и за смисъл.

В разговора се включва и Георги Бяндов, учител на Александър Проданов, за да разкаже какво е усещането да работи с умни деца, които го разбират и искат да научат повече.

Чуйте разговора на Оля Стоянова с Александър Проданов и неговия учител Георги Бяндов от Казанлъшката математическа гимназия.



Снимка: Личен архив на Александър Проданов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47

Съчетаването на архитектурно наследство и спорт е тема на международна среща в УАСГ

В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..

публикувано на 09.05.25 в 10:15

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..

публикувано на 08.05.25 в 16:25

Кой дърпа конците

Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..

публикувано на 08.05.25 в 08:20
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32