В края на миналата година при строги мерки в Линц се състояха няколко музикални събития, които привлякоха вниманието на кореспондента на БНР – Юлия Атцмансторфер.
„За първи път от 50 години насам, в музикалния театър в Линц беше поставена операта „Аида“ от Джузепе Верди. Броени дни, след като австрийското правителство въведе драконовски мерки срещу ковид-инфекциите, българин трябваше да „спаси“ премиерата поради заболяване на щатен колега. Петър Найденов, български бас с предстоящи участия в Болоня и Калиари, започнал творческата си кариера от град Враца и часовете по пеене в музикалната паралелка на СОУ „Отец Паисий“ в класа на Маргарита Малжданска, буквално беше „изтръгнат“ от семейната си почивка в Марибор, Словения, за да пътува в деня на премиерата за Линц и изиграе ролята на Рамфис, върховния жрец. Маркус Пошнер ръководи Брукнер-оркестъра Линц както в камерно-музикалните, интимните, така и в „триумфалните“ сцени умело, като доказан звуков майстор.
Хорът и извънредният хор на музикалния театър в Линц под ръководството на Елена Пиерини и Мартин Целер се наслаждават звуково на атрактивните си задачи в постановката на „Аида“. Солистите блестят с изключително красиви гласове. Елена Батукова-Керл е убедителна с високо-драматичното си мецо и се превъплъщава майсторски в ролята на Амнерис. Соня Шарич е една сигурна във височините и вълнуваща Аида. Сунг-Киу Парк е сдържан в ролята на Радамес, но компенсира с блестящия си тенор. Сигурни, вълнуващи и обиграни на сцената са Михаел Вагнер (фараон), Петър Найденов (Рамфис, върховен жрец) и особено Адам Ким (Амонарсо)“ – разказва Юлия, а повече подробности може да чуете в звуковия файл.
Вечерта на 31 декември беше запазена за „Виенска кръв“ на Йохан Щраус-син.
„Главната роля на Балдуин Граф Цедлау беше поверена на художествения ръководител на Брукнерхаус Дийтмар Кершбаум, който е признат и опитен тенор, пял по всички най-известни световни сцени. Той отлично се превъплъти с високото си сценично и певческо изкуство в драматичната си роля на гладния за любов и винаги готов за игри и нови авантюри Балдуин Граф Цедлау. Висококаратен беше целият певчески ансамбъл, подбран от Кершбаум: от Габриеле – съпруга на сцената (и в живота!), чаровната Ренате Пийчайдър (сопран), през Елизабет Бройер в ролята на чепатата, вироглава, но склонна на женитба танцьорка Франциска Калиари с нейния баща на сцената Герхард Ернст в ролята на Каглер, собственик на въртележка, до звънливото, забавно и весело сопрано на субретката Тереза Грабнер в ролята на Пепи.
Не по-малко интересни бяха и мъжките роли: баритона Ханс Грьонинг в ролята на княз и министър-председател, Михаел Хавличек в ролята на прислужник на Граф Цедлау, Ерих Йозеф Лангвийзнер в ролята на граф Битовски, както и Якоб Хофбауер в ролята на келнера. Художественият ръководител на постановката Михаел Фихтенбаум беше избрал за вечерта на Силвестър подходящ състав от Линц, оркестровия ансамбъл „Йохан Щраус“ с диригент Гуидо Манкузи, а майсторската режисура на Сузане Зомер беше отговорна за случващото се на сцената. Поканеният от Санкт Пьолтен „Европейски балет“ доукраси по един много елегантен начин постановката“.
Още за постановката в звуковия файл.
Първият ден на новата година донесе още вълнуващи изпълнения за публиката в Линц дошла в Брукнерхаус, където под диригентството на Маркус Пошнер свири оркестър „Брукнер“.
„И ако в последните години съзнателно е било избягвано наподобяването на Новогодишния концерт на Виенските филхармоници, като например традицията Новата година в Линц да се открива с 9-та симфония на Бетховен, както и с други смесени програми, то тази година Линц беше дори по-традиционен и от Виена. В задължителната програма на концерта бяха представени общо 15 произведения на фамилията Щраус, от творби на дядото Йохан до творби на внука Йохан, един почти неизвестен Щраус, син на Едуард. Осем от произведенията бяха премиерни за Брукнерхаус, което означава, че са били подбрани не само най-известните валсове и полки“.
Всичко за този концерт може да научите в репортажа на Юлия Атцмансторфер.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg