В края на миналата година при строги мерки в Линц се състояха няколко музикални събития, които привлякоха вниманието на кореспондента на БНР – Юлия Атцмансторфер.
„За първи път от 50 години насам, в музикалния театър в Линц беше поставена операта „Аида“ от Джузепе Верди. Броени дни, след като австрийското правителство въведе драконовски мерки срещу ковид-инфекциите, българин трябваше да „спаси“ премиерата поради заболяване на щатен колега. Петър Найденов, български бас с предстоящи участия в Болоня и Калиари, започнал творческата си кариера от град Враца и часовете по пеене в музикалната паралелка на СОУ „Отец Паисий“ в класа на Маргарита Малжданска, буквално беше „изтръгнат“ от семейната си почивка в Марибор, Словения, за да пътува в деня на премиерата за Линц и изиграе ролята на Рамфис, върховния жрец. Маркус Пошнер ръководи Брукнер-оркестъра Линц както в камерно-музикалните, интимните, така и в „триумфалните“ сцени умело, като доказан звуков майстор.
Хорът и извънредният хор на музикалния театър в Линц под ръководството на Елена Пиерини и Мартин Целер се наслаждават звуково на атрактивните си задачи в постановката на „Аида“. Солистите блестят с изключително красиви гласове. Елена Батукова-Керл е убедителна с високо-драматичното си мецо и се превъплъщава майсторски в ролята на Амнерис. Соня Шарич е една сигурна във височините и вълнуваща Аида. Сунг-Киу Парк е сдържан в ролята на Радамес, но компенсира с блестящия си тенор. Сигурни, вълнуващи и обиграни на сцената са Михаел Вагнер (фараон), Петър Найденов (Рамфис, върховен жрец) и особено Адам Ким (Амонарсо)“ – разказва Юлия, а повече подробности може да чуете в звуковия файл.
Вечерта на 31 декември беше запазена за „Виенска кръв“ на Йохан Щраус-син.
„Главната роля на Балдуин Граф Цедлау беше поверена на художествения ръководител на Брукнерхаус Дийтмар Кершбаум, който е признат и опитен тенор, пял по всички най-известни световни сцени. Той отлично се превъплъти с високото си сценично и певческо изкуство в драматичната си роля на гладния за любов и винаги готов за игри и нови авантюри Балдуин Граф Цедлау. Висококаратен беше целият певчески ансамбъл, подбран от Кершбаум: от Габриеле – съпруга на сцената (и в живота!), чаровната Ренате Пийчайдър (сопран), през Елизабет Бройер в ролята на чепатата, вироглава, но склонна на женитба танцьорка Франциска Калиари с нейния баща на сцената Герхард Ернст в ролята на Каглер, собственик на въртележка, до звънливото, забавно и весело сопрано на субретката Тереза Грабнер в ролята на Пепи.
Не по-малко интересни бяха и мъжките роли: баритона Ханс Грьонинг в ролята на княз и министър-председател, Михаел Хавличек в ролята на прислужник на Граф Цедлау, Ерих Йозеф Лангвийзнер в ролята на граф Битовски, както и Якоб Хофбауер в ролята на келнера. Художественият ръководител на постановката Михаел Фихтенбаум беше избрал за вечерта на Силвестър подходящ състав от Линц, оркестровия ансамбъл „Йохан Щраус“ с диригент Гуидо Манкузи, а майсторската режисура на Сузане Зомер беше отговорна за случващото се на сцената. Поканеният от Санкт Пьолтен „Европейски балет“ доукраси по един много елегантен начин постановката“.
Още за постановката в звуковия файл.
Първият ден на новата година донесе още вълнуващи изпълнения за публиката в Линц дошла в Брукнерхаус, където под диригентството на Маркус Пошнер свири оркестър „Брукнер“.
„И ако в последните години съзнателно е било избягвано наподобяването на Новогодишния концерт на Виенските филхармоници, като например традицията Новата година в Линц да се открива с 9-та симфония на Бетховен, както и с други смесени програми, то тази година Линц беше дори по-традиционен и от Виена. В задължителната програма на концерта бяха представени общо 15 произведения на фамилията Щраус, от творби на дядото Йохан до творби на внука Йохан, един почти неизвестен Щраус, син на Едуард. Осем от произведенията бяха премиерни за Брукнерхаус, което означава, че са били подбрани не само най-известните валсове и полки“.
Всичко за този концерт може да научите в репортажа на Юлия Атцмансторфер.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
1170 години след създаването си първата старобългарска азбука продължава да привлича интереса на учените, широката публика и любителите на загадки. В чест..
Пoредният брой на "Литературата, начин на употреба. На фокус – Полша", осъществен със спомоществователството на Полския институте посветен на Олга..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg