Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Празнични събития в Линц

4
Снимка: @Brucknerhaus

В края на миналата година при строги мерки в Линц се състояха няколко музикални събития, които привлякоха вниманието на кореспондента на БНР – Юлия Атцмансторфер.


„За първи път от 50 години насам, в музикалния театър в Линц беше поставена операта „Аида“ от Джузепе Верди. Броени дни, след като австрийското правителство въведе драконовски мерки срещу ковид-инфекциите, българин трябваше да „спаси“ премиерата поради заболяване на щатен колега. Петър Найденов, български бас с предстоящи участия в Болоня и Калиари, започнал творческата си кариера от град Враца и часовете по пеене в музикалната паралелка на СОУ „Отец Паисий“ в класа на Маргарита Малжданска, буквално беше „изтръгнат“ от семейната си почивка в Марибор, Словения, за да пътува в деня на премиерата за Линц и изиграе ролята на Рамфис, върховния жрец. Маркус Пошнер ръководи Брукнер-оркестъра Линц както в камерно-музикалните, интимните, така и в „триумфалните“ сцени умело, като доказан звуков майстор.

Хорът и извънредният хор на музикалния театър в Линц под ръководството на Елена Пиерини и Мартин Целер се наслаждават звуково на атрактивните си задачи в постановката на „Аида“. Солистите блестят с изключително красиви гласове. Елена Батукова-Керл е убедителна с високо-драматичното си мецо и се превъплъщава майсторски в ролята на Амнерис. Соня Шарич е една сигурна във височините и вълнуваща Аида. Сунг-Киу Парк е сдържан в ролята на Радамес, но компенсира с блестящия си тенор. Сигурни, вълнуващи и обиграни на сцената са Михаел Вагнер (фараон), Петър Найденов (Рамфис, върховен жрец) и особено Адам Ким (Амонарсо)“ – разказва Юлия, а повече подробности може да чуете в звуковия файл.

Вечерта на 31 декември беше запазена за „Виенска кръв“ на Йохан Щраус-син.


„Главната роля на Балдуин Граф Цедлау беше поверена на художествения ръководител на Брукнерхаус Дийтмар Кершбаум, който е признат и опитен тенор, пял по всички най-известни световни сцени. Той отлично се превъплъти с високото си сценично и певческо изкуство в драматичната си роля на гладния за любов и винаги готов за игри и нови авантюри Балдуин Граф Цедлау. Висококаратен беше целият певчески ансамбъл, подбран от Кершбаум: от Габриеле – съпруга на сцената (и в живота!), чаровната Ренате Пийчайдър (сопран), през Елизабет Бройер в ролята на чепатата, вироглава, но склонна на женитба танцьорка Франциска Калиари с нейния баща на сцената Герхард Ернст в ролята на Каглер, собственик на въртележка, до звънливото, забавно и весело сопрано на субретката Тереза Грабнер в ролята на Пепи.


Не по-малко интересни бяха и мъжките роли: баритона Ханс Грьонинг в ролята на княз и министър-председател, Михаел Хавличек в ролята на прислужник на Граф Цедлау, Ерих Йозеф Лангвийзнер в ролята на граф Битовски, както и Якоб Хофбауер в ролята на келнера. Художественият ръководител на постановката Михаел Фихтенбаум беше избрал за вечерта на Силвестър подходящ състав от Линц, оркестровия ансамбъл „Йохан Щраус“ с диригент Гуидо Манкузи, а майсторската режисура на Сузане Зомер беше отговорна за случващото се на сцената. Поканеният от Санкт Пьолтен „Европейски балет“ доукраси по един много елегантен начин постановката“.

Още за постановката в звуковия файл.


Първият ден на новата година донесе още вълнуващи изпълнения за публиката в Линц дошла в Брукнерхаус, където под диригентството на Маркус Пошнер свири оркестър „Брукнер“.

„И ако в последните години съзнателно е било избягвано наподобяването  на Новогодишния концерт на Виенските филхармоници, като например традицията Новата година в Линц да се открива с 9-та симфония на Бетховен, както и с други смесени програми, то тази година Линц беше дори по-традиционен и от Виена. В задължителната програма на концерта бяха представени общо 15 произведения на фамилията Щраус, от творби на дядото Йохан до творби на внука Йохан, един почти неизвестен Щраус, син на Едуард. Осем от произведенията бяха премиерни за Брукнерхаус, което означава, че са били подбрани не само най-известните валсове и полки“.

Всичко за този концерт може да научите в репортажа на Юлия Атцмансторфер.

Снимки: ФС на Brucknerhaus, Reinhard Winkler,  Herwig Prammer

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Гала на българската култура и музика във Виена

По повод най-светлия български празник – Деня на светите братя Кирил и Методий, пианистката Донка Ангъчева, заедно с австрийска цигуларка Лидия Байч, организират бляскав Гала концерт, за да почетат българския принос към европейската музикална сцена и култура. Концертът ще се състои на 25 май, от 19.30 часа, в зала "Брамс" на Музикферайн, а..

публикувано на 13.05.24 в 16:25

Златомир Фунг: Музиката е толкова безкрайна, че ако си любопитен, винаги има какво да научиш

Едва на 24 години Златомир Фунг продължава да удивява публиката с безграничната си виртуозност и изключителна чувствителност. Като резидентен артист с Кралския филхармоничен оркестър през сезон 2023/24 Фунг се подвизава в Cadogan Hall в Лондон и обикаля Обединеното кралство с оркестъра. Акцентите в Северна Америка и Азия включват дебюта на Фунг с..

публикувано на 12.05.24 в 16:55
Борис Христов в ролята на Борис Годунов

Фестивал "Гласът на Борис Христов" представя изкуството на изключителния певец

Общество "Борис Христов" ще представи в две различни локации Аулата на Софийски университет и Руски културно-информационен център в периода 13 май - 18 май шест последователни прожекции, които обхващат изкуството на изключителния певец Борис Христов в областта на операта, месата и камерната песен. Ще бъдат представени над 191 аудио и видео записи от..

публикувано на 11.05.24 в 18:35

Директно от Ню Йорк – шедьовърът на Пучини "Мадам Бътерфлай"

Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи дебюти на сцената на Метрополитън този сезон. Възхвалявана като "един от най-яростните драматични таланти" от The New York Times, литовското сопрано Асмик Григорян пристига в Метрополитън този месец..

публикувано на 11.05.24 в 08:05
Мила Павлова и Аделина Александрова с студиото на програма „Христо Ботев“

Мила Павлова: Обичам да ми е интересно!

"Желязна ръка в кадифена ръкавица" – това е за мен Мила Павлова, която с изненадващи за привидната си крехкост сила и енергия успява да движи паралелно два елитни фестивала и дейността на един духов квинтет. Мила е идеен вдъхновител, организатор и артистичен директор на "Дни на музиката в Балабановата къща" – един "бутиков" пловдивски фестивал, който..

публикувано на 10.05.24 в 12:15