Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отбелязваме Европейския ден на 112

Нова услуга: Локализират ни автоматично при обаждане

Снимка: Ани Петрова

11 февруари е обявен за Европейски ден на единния европейски номер за спешни повиквания – 112 със съвместна тристранна декларация на Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета от 2009 г. и се чества официално в страните членки от общността.

112 е общ европейски телефонен номер за спешни повиквания, който може да се набира безплатно от всеки стационарен или мобилен телефон.

Не е нужно набирането на код на населеното място за връзка с местните служби за Спешна помощ – полиция, спешна медицинска помощ, пожарна и спасителни служби.

ДНС 112-МВР успешно реализира проекта за внедряване на разширена мобилна локализация (Advanced Mobile Localization - AML) в Национална система 112 на територията на Република България.

AML е безплатна услуга, достъпна за смартфони, която автоматично изпраща точното местоположение до службите за спешно реагиране всеки път, когато гражданин се свърже с 112. AML локализацията се извлича с помощта на сигнали за местоположение от клетъчни кули, GPS, wifi и сензори на телефона.

Проектът е много важен за дейността на НС 112, повишаване функционалностите на системата и спазване законовите задължения за осигуряване на непрекъснат и качествен достъп до телефон 112 с цел защита живота, здравето, сигурността и имуществото на гражданите.

В повечето страни неправомерното използване на номер 112 подлежи на наказателна отговорност, както и другите номера за спешни повиквания.

112

Темата коментира в “Нашият ден“ Цветомир Цеков, директор на Дирекция “Национална система 112“ - МВР:

“Статистиката в последните няколко години показва, че имаме намаление на повикванията към телефон 112. Но те не се дължат на регламентираните повиквания, а на нерегламентираните повиквания или т.нар. “фалшиви“.

Регламентираните повиквания към службите за спешно реагиране, особено и след пандемията, са се увеличили.

Когато открихме телефон  112 през 2008 г., а през 2011 г. пренасочихме другите спешни номера към телефон него, тогава нерегламентираните повиквания бяха 80%, приблизително толкова беше и статистиката в Европа.

Сега нарастването на регламентираните повиквания през 2021 спрямо 2019 е с около 5%. Това до голяма степен се дължи и на пандемията, която натовари операторите и службите за спешно реагиране.

Потребителите с увреждания

“В последните години обновихме голяма част от съоръженията. Една от услугите е достъпът на хората със слухови и говорни увреждания, което доразвихме така, че да бъде най-лесен достъпът на този тип хора с увреждания до тел. 112. Имахме много срещи със “Съюза на глухите в България“ и улеснихме достъпа им до телефон 112. Те вече няма нужда и да пишат,  а само да натиснат съответния бутон.“


AML - безплатна услуга, достъпна за смартфони:

“Тази услуга допълва съществуващата до момента локализация на телефон 112, базирана на клетките на мобилните оператори, която беше до няколко стотин метра в градовете и десетки километра извън тях.

Основната полза на АМL e, че локализацията вече става от 5 до 50 метра в зависимост от това къде е получена информацията – дали от GPS на телефон или от мобилните клетки.“

Повече за новата услуга AML чуйте от пълния разговор в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

АГ отделението в Перник остава въпреки кадровия недостиг

В предаването Lege Artis гостува изпълнителният директор на МБАЛ “Рахила Ангелова” – гр. Перник, Емил Ненков, който сподели актуална информация относно състоянието и бъдещето на АГ отделението в болницата, както и предизвикателствата, пред които е изправено лечебното заведение. Кметът на Перник с временно решение на кризата в родилното..

обновено на 30.04.25 в 14:17
Диана Георгиева

Специалистите по здравни грижи желаят да станат договорен партньор на Здравната каса

Специалистите по здравни грижи желаят да станат договорен партньор на здравната каса и да се въведе стандарт по здравни грижи. Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) настоява за сключване на договор между Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и всички изпълнители на здравни грижи в извънболничната помощ...

публикувано на 30.04.25 в 11:45

Когато дълговете стават история: Музеят на дълга в Буенос Айрес

Аржентина е страна, преживяла не една, а няколко големи икономически кризи. За повечето аржентинци думата "дълг" е не просто термин от учебници по икономика, а лично преживяване, белязано от инфлация, безработица и фалити.  През 2005 година в сградата на Факултета по икономически науки към университета на Буенос Айрес е създаден един нетрадиционен..

публикувано на 30.04.25 в 11:27

Кризата в "Захарна фабрика": Човешки съдби насред разрушени домове

Седмици след разрушаването на домовете на живеещите в столичния квартал "Захарна фабрика" ромски семейства в "Нашият ден" разговаряме с журналиста Иван Радев – за обществената подкрепа и омраза и за човешките истории зад хуманитарната криза. БХК: ЕСПЧ постанови нови привременни мерки за останалите без дом от "Захарна фабрика" По думите на..

публикувано на 30.04.25 в 10:36
Адв. Александър Кашъмов

ВАС обсъжда пpaвoтo нa гpaждaнитe нa дocтъп дo oбщecтвeнa инфopмaция

В деня, в който Общото събрание на съдиите във Върховния административен съд ще обсъжда ограничаването или yтвъpждаването на пpaвoтo нa гpaждaнитe нa дocтъп дo oбщecтвeнa инфopмaция пo дeлaтa cъc знaчим oбщecтвeн интepec – разговор в "Нашият ден" с Александър Кашъмов , адвокат и представител на фондация "Програма Достъп до Информация"...

публикувано на 30.04.25 в 09:53